dr Ilona Iwańska


fot. Małgorzata Domagała

W 2009 roku ukończyła z wyróżnieniem teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie (obecnie AMKP), realizując jeden semestr w Royal Birmingham Conservatoire w Anglii (2008). Zarówno magisterium, jak i doktorat przygotowywała pod kierunkiem prof. dr. hab. M. Tomaszewskiego; studiowała także komparatystykę na Wydziale Polonistyki UJ. Swoje dotychczasowe zainteresowania naukowe koncentrowała na muzyce od przełomu XIX i XX wieku do czasów współczesnych ze szczególnym uwzględnieniem: problematyki tonalno-harmonicznej (także w ujęciu neoriemannowskim), zagadnienia ekspresji oraz relacji słowno-muzycznych (zwłaszcza w twórczości pieśniowej); aktualnie pracuje nad projektem poświęconym polskiej liryce wokalnej po Szymanowskim. Brała udział w licznych polskich i międzynarodowych konferencjach muzykologicznych w kraju i za granicą. Opublikowała jedną książkę (Tonalność – ekspresja – semantyka. Studia nad pieśnią czasu modernizmu, 2020) oraz kilkadziesiąt artykułów, esejów, wywiadów i not programowych do koncertów. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego, prowadząc m.in. zajęcia z Harmonii funkcyjnej i nowoczesnej (w języku polskim i angielskim), Analizy dzieła muzycznego i Metodologii pracy naukowej (także na studiach III stopnia) oraz Seminaria licencjackie i magisterskie. Jest członkiem redakcji pisma „Teoria Muzyki. Studia. Interpretacje. Dokumentacje”. Otrzymała kilka stypendiów naukowych: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007; 2008), Prezydenta Miasta Krakowa (2009) oraz „Sapere Auso” (2007; 2008). Jej praca doktorska została uhonorowana przez Związek Kompozytorów Polskich Nagrodą im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2018).

Ważniejsze publikacje

Książki

Iwańska, Tonalność – ekspresja – semantyka. Studia nad pieśnią czasu modernizmu, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2020

Artykuły

„Zrozumieć tonalność na nowo”: wokół książki Dmitriego Tymoczki „A Geometry of Music. Harmony and Counterpoint in the Extended Common Practice” (Oxford University Press, 2011), „Res Facta Nova” 2024, nr 34 (25)

Na tropie odwiecznych tajemnic. Alexandra Zemlinsky’ego Sześć pieśni op. 13 do słów Maurice’a Maeterlincka, „Teoria Muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje” 2024, nr 21, s. 75-107

Cadential Mode and Alternating Mode, or Two Parallel Worlds of the Major-Minor Harmonic System [w:] Re-Interpreting Music. Mieczysław Tomaszewski’s Kraków School of Music Theory. Studies – Syntheses – Constructs, ed. by K. Kiwała, AMKP w Krakowie, Kraków 2022, s. 515-531

“Kindertotenlieder” by Gustav Mahler: Towards Major Consolation [w:] Beethoven 8. Studies and Interpretations, ed. by M. Chrenkoff, AMKP w Krakowie, Kraków 2021, s. 263-278

Modus kadencyjny i modus alternacyjny, czyli dwa równoległe światy harmoniki dur–moll [w:] Forum Muzykologiczne, red. B. Bolesławska-Lewandowska, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 2018, s. 44-57

Major-minor Polarity and Its Expressive-semantic Faces. Songs by Karłowicz, Mahler and Berg, „Interdisciplinary Studies in Musicology” 2018, vol. 18, s. 23-35

Jasność i ciemność, czyli tonacje krzyżykowe i bemolowe, „Teoria Muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje” 2018, nr 12, s. 104-124

Ekspresywno-semantyczny aspekt tonalności. W kręgu liryki wokalnej modernizmu, „Teoria Muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje” 2017, nr 10, s. 125-131

“Must a song always be a song!” On the genre’s antipodes or Charles Ives’s songs [w:] Music: Function And Value. Proceedings of the 11th International Congress On Musical Signification, ed. by T. Malecka and M. Pawłowska, Akademia Muzyczna w Krakowie and Musica Iagellonica, Kraków 2013, s. 569-582

Pieśni Charlesa Ivesa inspirowane poezją anglojęzyczną, „Teoria Muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje” 2012, nr 1, s. 159-163

Romantyków hommage dla Bacha: Schumanna, Mendelssohna i Liszta muzyka organowa [w:] Słowo – Dźwięk – Muzyka, Studia Pro Musica Sacra t. VIII, Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2010, s. 83-94

ilona.iwanska@amuz.krakow.pl