SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE
UWAGA: Komisje Egzaminacyjne zastrzegają sobie prawo wyboru utworów lub ich części podczas trwania egzaminu wstępnego.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia I stopnia
Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Egzamin uzupełniający
- czytanie a vista – egzamin praktyczny;
- egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny
Programy egzaminów praktycznych:
Gra na wiolonczeli
- Etiuda lub kaprys;
- Dowolna część z wybranej Suity na wiolonczelę solo J.S. Bacha;
- Dwie części (zróżnicowane charakterem) sonaty barokowej lub przedklasycznej lub I część koncertu wiolonczelowego.
Program należy wykonać z pamięci.
Gra na kontrabasie
- Gamy i pasaże w trzech oktawach (kilka zróżnicowanych sposobów artykulacji);
- Dwie etiudy zróżnicowane problemowo;
- Dwie kontrastujące części sonaty;
- Koncert kontrabasowy – I lub II i III część;
- Utwór dowolny (niecykliczny).
Program (ok. 25 min) należy wykonać z pamięci.
Gra na fidelach kolanowych
Kandydat wykonuje program na skrzypcach, altówce lub wiolonczeli.
- Gamy i pasaże w czterech oktawach (kilka zróżnicowanych sposobów artykulacji), interwały: tercje, sekty, oktawy;
- Dwie etiudy lub kaprysy zróżnicowane problemowo;
- Dwie części sonaty barokowej lub przedklasycznej – zróżnicowane charakterem;
- Fragment dowolnej suity lub partity solo J.S. Bacha;
- Koncert – I część z własną kadencją.
Program (ok. 30 min) należy wykonać z pamięci.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia II stopnia
Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
Egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Egzamin uzupełniający
- czytanie a vista – egzamin praktyczny;
- egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny
Programy egzaminów praktycznych:
Gra na wiolonczeli
- J.S. Bach – preludium z dowolnej suity na wiolonczelę solo;
- Kaprys lub Etiuda: D. Popper op. 73, A. Piatti, A.F. Servais, N. Paganini;
- Dwie kontrastujące części sonaty;
- I część koncertu wiolonczelowego.
Program należy wykonać z pamięci.
Gra na kontrabasie
- I część koncertu: D. Dragonetti, J.M. Sperger lub J.B. Vanhal, K.D. von Dittersdorf;
- Dwie kontrastujące części sonaty: G.F. Haendel, H. Eccles lub J.M. Sperger, J.S. Bach, G.Ph. Telemann;
- Dowolny kaprys;
- Utwór dowolny.
Program (ok. 25 min) należy wykonać z pamięci.
Gra na fidelach kolanowych
- Umiejętność gry na przynajmniej jednej fideli kolanowej pochodzącej z dowolnego kontynentu i kultury muzycznej świata. Np. suce biłgorajskiej, fideli płockiej, gadułce, lirze kreteńskiej, rebabie, kemancze, sarangi, morin-hur, er-hu itp. (dozwolone są także eksperymentalne fidele kolanowe tworzone współcześnie np. wspak, tar-hu itp.).
Repertuar:
- skala związana z naturą wybranej fideli i jej przynależnością kulturową;
- jeden utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata;
- jeden utwór z akompaniamentem rytmicznym należący do tradycji ludowej dowolnej kultury świata;
- jeden utwór ludowy należący do tradycji polskiej (oberek, mazurek);
- jeden utwór oparty o rytmikę nieparzystą (5/4 lub 7/4 lub 9/4 lub 11/4), improwizacja melodyczna na temat fragmentu muzycznego poznanego podczas egzaminu.
Program należy wykonać z pamięci.