SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE
UWAGA: Komisje Egzaminacyjne zastrzegają sobie prawo wyboru utworów lub ich części podczas trwania egzaminu wstępnego.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia I stopnia
Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Egzamin uzupełniający
– czytanie a vista – egzamin praktyczny
– egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny
Programy egzaminów praktycznych:
Gra na wiolonczeli
- Gamy i pasaże w czterech oktawach (kilka zróżnicowanych sposobów artykulacji), interwały: tercje, sekty, oktawy
- Dwie etiudy zróżnicowane problemowo
- Dwie części sonaty barokowej lub przedklasycznej – zróżnicowane charakterem
- Fragment dowolnej Suity na wiolonczelę solo J.S. Bacha
- Koncert wiolonczelowy – I lub II i III część
Program (ok. 30 min) należy wykonać z pamięci.
Gra na kontrabasie
- Gamy i pasaże w trzech oktawach (kilka zróżnicowanych sposobów artykulacji)
- Dwie etiudy zróżnicowane problemowo
- Dwie kontrastujące części sonaty
- Koncert kontrabasowy – I lub II i III część
- Utwór dowolny (niecykliczny).
Program (ok. 25 min) należy wykonać z pamięci.
Gra na fidelach kolanowych
Kandydat wykonuje program na skrzypcach, altówce lub wiolonczeli.
- Gamy i pasaże w czterech oktawach (kilka zróżnicowanych sposobów artykulacji), interwały: tercje, sekty, oktawy
- Dwie etiudy lub kaprysy zróżnicowane problemowo
- Dwie części sonaty barokowej lub przedklasycznej – zróżnicowane charakterem
- Fragment dowolnej Suity lub Partity solo J.S. Bacha
- Koncert – I część z własną kadencją
Program (ok. 30 min) należy wykonać z pamięci.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia II stopnia
Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
Egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Egzamin uzupełniający
– czytanie a vista – egzamin praktyczny
– egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny
Programy egzaminów praktycznych:
Gra na wiolonczeli
- J.S. Bach – Preludium z dowolnej Suity na wiolonczelę solo
- Sonata – do wyboru: P. Locatelli, G. Valentini, F. Francoeur, L. Boccherini, J.B. Breval: Sonata G-dur, do wyboru
- Koncert – J. Haydn C-dur I część lub dowolny koncert L. Boccheriniego – I część z kadencją
- Kaprys lub Etiuda: D. Popper op. 73, A. Piatti, A.F. Servais, N. Paganini.
Program (ok. 40 min) należy wykonać z pamięci.
Gra na kontrabasie
- I część koncertu: D. Dragonetti, J.M. Sperger lub J.B. Vanhal, K.D. von Dittersdorf
- Dwie kontrastujące części sonaty: G.F. Haendel, H. Eccles lub J.M. Sperger, J.S. Bach, G.Ph. Telemann
- Dowolny kaprys
- Utwór dowolny
Program (ok. 25 min) należy wykonać z pamięci.
Gra na fidelach kolanowych
- Umiejętność gry na przynajmniej jednej fideli kolanowej pochodzącej z dowolnego kontynentu i kultury muzycznej świata. Np: suce biłgorajskiej, fideli płockiej, gadułce, lirze kreteńskiej, rebabie, kemancze, sarangi, morin-hur, er-hu itp. (dozwolone są także eksperymentalne fidele kolanowe tworzone współcześnie np. wspak, tar-hu itp.)
Repertuar:
- skala związana z naturą wybranej fideli i jej przynależnością kulturową
- jeden utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata
- jeden utwór z akompaniamentem rytmicznym należący do tradycji ludowej dowolnej kultury świata
- jeden utwór ludowy należący do tradycji polskiej (oberek, mazurek)
- jeden utwór oparty o rytmikę nieparzystą (5/4 lub 7/4 lub 9/4 lub 11/4), improwizacja melodyczna na temat fragmentu muzycznego poznanego podczas egzaminu
Program należy wykonać z pamięci.