dr Katarzyna Pilipiuk – obój barokowy


fot. Konrad Mika

Umiejętności w zakresie gry na oboju historycznym zdobywała początkowo poprzez studia pod kierunkiem Marka Niewiedziała oraz Franka de Bruine. Następnie ukończyła studia podyplomowe w Universität Mozarteum w Salzburgu, pod kierunkiem prof. Alfreda Bernardiniego. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Alfreda Bernardiniego, m.in. Urbino Musica Antica, Accademia Villa Bossi, Amsterdam Early Music Summer School, Akademie für Alte Musik Bruneck. Uczestniczyła także w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Marka Niewiedziała, Elisabeth Baumer, Magdalenę Karolak, Molly Marsch, Josepa Domenecha oraz Paola Grazziego.

Wykonuje muzykę XVIII I XIX wieku na kopiach instrumentów barokowych, klasycznych oraz późnoklasycznych (obój barokowy, obój francuski, obój d’amore, obój da caccia, rożek angielski, obój klasyczny, obój ośmioklapowy). Współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej. Występowała m. in. z Polską Orkiestrą XVIII Wieku, Orkiestrą Famd.pl, Il Tempo, Diletto, Risonanza, Goldberg Baroque Ensemble, Cappella di Ospedale della Pieta, Arte dei Suonatori, Barockorchester Concerto München, Salzburger Bachgesellschaft, Ensemble 244, Orchestra of the Eighteenth Century, La Divina Armonia, Ensemble Zefiro.

Ma na koncie nagrania płytowe oraz brała udział w koncertach transmitowanych na żywo przez radio i telewizję. Jest członkiem zespołów kameralnych Il Vento, Osteria Barocca oraz Antica Cucina. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się także pracą naukową, prowadząc badania nad historią oboju oraz nad zapomnianym dziś repertuarem osiemnastowiecznych kompozytorów. W 2016 roku uzyskała tytuł doktora, broniąc pracy
„Obój w Polsce do końca XVIII wieku: instrumentarium, muzycy, repertuar”.