Katedra Jazzu


Ideą, która wpisana jest w działalność Katedry, są słowa założyciela krakowskiej Akademii Muzycznej – Władysława Żeleńskiego, by w „twórczy i kompetentny sposób zajmować się muzyką”.

Trwała obecność specjalności jazzowych w Akademii Muzycznej w Krakowie jest zasługą prof. dra hab. Jana Pilcha, którego koncepcyjny i organizacyjny trud doprowadził najpierw do powstania uczelnianego Big-Bandu w roku 2003, a następnie do otworzenia instrumentalnych klas jazzowych w roku 2007. Profesor Jan Pilch stanął na czele Katedry Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji – nowej jednostki organizacyjnej, skupiającej klasycznych perkusistów, jazzmanów i pedagogów odpowiedzialnych za praktykę muzyki współczesnej. Rok 2020 przyniósł podział Katedry Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji na Katedrę Perkusji i Muzyki Współczesnej oraz Katedrę Jazzu, której kierownictwo objął dr hab. Piotr Wyleżoł.

Trzynaście pierwszych lat specjalności jazzowych w Akademii Muzycznej w Krakowie było czasem licznych wydarzeń naukowych i artystycznych, m.in.:

  • sesji naukowych, które poprowadzili: Isidore Rudnick (The Cincinatti School for Creative and Performing Arts, USA), Rick Van Matre (Cincinatti University – College-Conservatory of Music, USA), Bryan Corbett (Wielka Brytania), Marek Dykta (Berklee College of Music, USA), Nick Petrella (UMKC Conservatory, USA), John Wilkins (Berklee College of Music, USA), Victor Mendosa (Berklee College of Music, USA), Jan Jarczyk (McGill University, Kanada), Dariusz Terefenko (Eastman School of Music, USA), Eddie Henderson (Julliard School of Music, USA), Willem von Hombracht (Webster University, USA), Rosario Juliani (Conservatorio Nazionale di Santa Cecilia, Włochy), Eric Mariental (USA), Chuck Israels (Western Washington University, USA), Denis Adu (Ukraina), Pavel Wlosok (Western Carolina University, USA), Dayna Stephens (USA), Rafał Sarnecki (Akademia Muzyczna w Łodzi), Enrico Pieranunzi (Włochy), Jamie Baum (New School University, USA), Leszek Żądło (Musikhochschule Würzburg, Niemcy), Stephen Riley, Dayna Stephens (Manhattan School of Music), Roxy Coss (Juilliard School, New York);
  • Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Dydaktycznej „Jazz XXI” w 2018 roku;
  • cyklicznych koncertów Jazz w Akademii z udziałem uczelnianego Big-Bandu oraz zespołów złożonych ze studentów i wykładowców;

Wysoka jakość procesu dydaktycznego w Katedrze przyniosła obfite plony w postaci nagród studentów oraz absolwentów w prestiżowych jazzowych konkursach muzycznych. Łączna liczba nagród i wyróżnień zdobytych przez młodych artystów, wywodzących się z krakowskiej Uczelni, wyniosła ponad 100, ponadto należy odnotować fakt, że nazwiska studentów i absolwentów jazzowych klas krakowskiej Akademii można odnaleźć na okładkach i w opisach blisko 170 wydawnictw płytowych.