Katedra Kameralistyki


Początki kameralistyki w krakowskiej uczelni sięgają roku 1957, kiedy to w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej powstało 7 katedr. Jedną z nich była Katedra Fortepianu i Kameralistyki kierowana przez prof. Jana Hoffmana. Odrębna, samodzielna Katedra Kameralistyki powstała w roku 1972. Jej kolejnymi kierownikami byli:
prof. Józef Mikulski (1972)
prof. Jerzy Łukowicz (1972-1975)
prof. Zbigniew Szlezer (1975-1981)
prof. Maria Szmyd-Dormus (1981-1994)
prof. Danuta Mroczek-Szlezer (1994-2005)
prof. Janina Romańska-Werner (2005-2012)
prof. Jerzy Jacek Tosik-Warszawiak (2012-2019)
dr hab. Anna Armatys-Borrelli (od 2019)
dr hab. Bartłomiej Kominek, prof. AMKP (od 2020)

Obecnie w ramach kameralistyki prowadzone są 3 przedmioty:
• Zespół kameralny (w różnych składach – od duetów do kwintetów)
• Nauka akompaniamentu dla pianistów (partnerami pianistów są studenci innych katedr Wydziału Instrumentalnego oraz Wydziału Wokalnego)
• Czytanie a vista dla pianistów


dr hab. Bartłomiej Kominek, prof. AMKP – Kierownik Katedry

fot. Iwona Kowalska

Pianista; ur. 22 maja 1973, Warszawa. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Janusza Olejniczaka. Brał udział w kursach mistrzowskich najwybitniejszych pedagogów fortepianu, między innymi Andrzeja Jasińskiego, Oxany Jablonskiej, Lee Kum-Singa i Ryszarda Baksta. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2015 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach pianistycznych oraz festiwalach w kraju i za granicą, między innymi w Kil (Szwecja), Glasgow i w Londynie, a także na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i Festiwalu Talentów w Tarnowie. Występuje na estradach koncertowych Polski (Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Muzyczny Polskiego Radia w Warszawie, Festiwal “Bravo Maestro” w dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Festiwal Talentów w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, “Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Międzynarodowe Dni Kompozytorów Krakowskich), w niemal całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, zbierając znakomite recenzje. Brał również udział w festiwalach chopinowskich w Gandawie (Belgia), Valldemossie (Majorka) i Nohant (Francja). Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Zagrał rolę Fryderyka Chopina w filmie zrealizowanym przez Telewizję Japońską.
W 2004 roku została wydana jego płyta z utworami Sergiusza Prokofiewa, na której znajduje się między innymi niezwykle rzadko wykonywana kompletna wersja Suity z baletu „Romeo i Julia” op. 75 oraz wirtuozowska VI Sonata fortepianowa. W 2005 roku jego nagranie Etiudy E-dur op. 10 nr 3 znalazło się na chopinowskiej płycie najwybitniejszych polskich pianistów i laureatów konkursów chopinowskich. W tym samym roku wraz z Januszem Olejniczakiem, Chórem Uniwersytetu Gdańskiego i znakomitymi solistami nagrał rzadko wykonywaną Małą Mszę Uroczystą Giacomo Rossiniego. Wykonanie to ukazało się na płycie wydanej przez Uniwersytet Gdański. W 2010 roku ukazał się album firmy DUX z muzyką Grażyny Bacewicz, zawierający między innymi I Kwintet fortepianowy w opracowaniu na fortepian i orkiestrę kameralną, który otrzymał nominację do nagrody “Fryderyk”. W 2013 roku nakładem firmy Polskie Nagrania ukazała się płyta z muzyką chorwackiego kompozytora-prezydenta Ivo Josipovića.
Artysta prowadzi od wielu lat także ożywioną działalność kameralną i występuje z wieloma znanymi artystami i zespołami kameralnymi, między innymi z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Sinfonia Baltica, Capellą Cracoviensis, Polską Orkiestrą Radiową, Kwartetem Smyczkowym „DAFÔ”, Kwartetem Smyczkowym „Camerata”, Kwartetem Smyczkowym „Prima Vista”, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Elżbietą Towarnicką, Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Iwoną Sobotką, Bogusławą Dziel-Wawrowską, Januszem Olejniczakiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Wojciechem Michniewskim, Danielem Smithem, Magdaleną Bojanowicz i Januszem Wawrowskim. Od 2011 roku występuje z pianistką Anną Boczar w duecie fortepianowym „Chopin Piano Duo”.
Jest autorem opracowania wszystkich utworów orkiestrowych Fryderyka Chopina w wersji na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

bartlomiej.kominek@amuz.krakow.pl