Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

prof. dr hab. Teresa Kamińska – wiolonczela barokowa


fot. archiwum prywatne

Wiolonczelistka, solistka i kameralistka, pedagog. Od 2014 doktor habilitowana sztuki, od 2023 profesor tytularny. Gra na różnych rodzajach wiolonczel (wiolonczele historyczne, 5-strunowa wiolonczela piccolo, wiolonczela współczesna), wykonując muzykę solową i kameralną od XVII w. po współczesność.

Kształciła się w Liceum Muzycznym we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem, klasa wiolonczeli mgr. F. Tatarczyka), Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem, klasa wiolonczeli prof. Witolda Hermana i klasa kameralistyki współczesnej prof. A. Kaczyńskiego) oraz w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie (studia na wydziale Historycznych Praktyk Wykonawczych w klasie wiolonczeli barokowej W. Möllera).

W latach 1994-2011 prowadziła w Akademii Muzycznej w Krakowie klasę wiolonczeli, a w 2007 objęła nowo powstałą klasę wiolonczeli barokowej. Prowadzi też zajęcia z kameralistyki oraz projekty orkiestrowe.

Do znaczących osiągnięć artystki należą prawykonania utworów współczesnych kompozytorów polskich: K. Baculewskiego (Antitheton III na skrzypce, wiolonczelę i klawesyn), B. Kowalskiego (Contra Tempus), P. Szymańskiego (Concerto grosso), A. Walacińskiego (Duo na altówkę i wiolonczelę), T. Paciorkiewicza (Andante calmato na wiolonczelę i organy – pierwsze światowe nagranie).

W 2016 r. wspólnie z angielskim gambistą Markiem Caudlem wykonała w londyńskim Royal College of Music  sonaty na violę da gamba i wiolonczelę C.F. Abla, z tzw. Maltzan Manuscript. Było to współczesne światowe prawykonanie tych kompozycji.

Jako solistka nagrała dwie nominowane do Nagrody Muzycznej „Fryderyk”  płyty CD: Seven Angels (HarpClassics) z XX-wiecznymi kompozycjami na wiolonczelę i organy oraz A cinque cordes (Musicon) z autorskimi transkrypcjami utworów J.S. Bacha na 5-strunową wiolonczelę piccolo i klawesyn – obie z wybitnym polskim artystą Markiem Toporowskim,  suity solowe Bacha BWV 1007 i BWV 1010 dla Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy oraz Koncert na wiolonczelę i fagot A. Vivaldiego RV 409 z Giorgio Mandolesim i zespołem Concerto Polacco (Vivaldi, BNL Productions). Jako kameralistka lub liderka grupy wiolonczel wzięła udział w nagraniach ponad trzydziestu płyt CD (trzy z nich zdobyły Nagrodę Muzyczną „Fryderyk”, a siedem uzyskało nominacje). Jest autorką transkrypcji dzieł Händla, Brahmsa i Schuberta.

W repertuarze solowym artystki znajdują się zarówno pierwsze kompozycje wiolonczelowe G.B. Antoniego, D. Gabriellego, D. Galliego, F. Suprianiego, G.B. Vitalego, J. Dall Abaco, jak i utwory współczesne: K. Moszumańskiej-Nazar, I. Lindholma, K. Pendereckiego,  A. Walacińskiego i in. Jako solistka wykonywała na historycznych wiolonczelach solowe koncerty C.Ph.E. Bacha, J. Haydna, L. Leo, A. Vivaldiego,  liczne sonaty barokowe i wczesno-klasyczne (m.in. L. Boccherini i J. Duport), a także sonaty na fortepian i wiolonczelę (L. van Beethoven, F. Schubert, J. Wölfl). Ważne miejsce w jej dorobku artystycznym zajmują wykonania triów fortepianowych J. Elsnera i F. Chopina z historycznym fortepianem oraz kwartetów smyczkowych L. van Beethovena, J. Brahmsa i D. Szostakowicza, Sekstetu B-dur Brahmsa oraz Verklärte Nacht A. Schönberga – również na historycznych instrumentach.

Współpracowała z wieloma zespołami muzyki dawnej, współtworzyła Wrocławskie Trio Barokowe i Krakowski Kwartet Klasyczny, a przez wiele lat związana była z zespołem Concerto Polacco Marka Toporowskiego. Kilkukrotnie wykonywała wszystkie Sonaty Misteryjne H. Bibera, towarzysząc znakomitemu skrzypkowi Robertowi Bacharze. Współpracowała z orkiestrami grającymi na historycznych instrumentach repertuar barokowy, klasyczny i romantyczny – przede wszystkim z Concerto Polacco, Capellą Cracoviensis, Il Tempo i Kölner Akademie. Występowała w Polsce i za granicą (Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja, Ukraina, Włochy, Wielka Brytania) w ramach prestiżowych festiwali międzynarodowych, do których zaliczyć można m.in: Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, Kromer-Biecz Festiwal, Warszawskie Spotkania Muzyczne Muzyka Dawna – Muzyka Nowa, Chopin i Jego Europa, Tage Alter Musik in Herne (Niemcy), Forum Alte Musik Köln, Mitteldeutsche Heinrich-Schütz-Tage (Weissenfels, Niemcy), Vestfold Festspillene (Norwegia), Osteuropäische Orgelmusiktage (Grossräschen, Niemcy), Uckermärkische Musikwochen, Europäische Kirchenmusik Festiwal (Schwäbisch Gmünd, Niemcy), Festspiele Europäische Wochen Passau (Niemcy), Festival de musica sacra de Bilbao (Hiszpania), Bachfest in der Neuen Bachgesellschaft (Frankfurt nad Odrą), Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Starej Hudby (Bratysława), Festiwal Muzyki Dawnej Anima Musica w Gdyni, Wieczory Wawelskie, Festiwal Paschalny Musica Poetica w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyka Świata w Pabianicach, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej i in.

Wykładała na licznych kursach interpretacji: 19. Internationale Musikwerkstatt Schloss Trebnitz – Werkstatt für Alte Musik Trebnitz (Niemcy), Letnia Akademia Muzyczna w Krakowie, Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej, Forum Muzyka Dawna na UMFC, Mistrzowskie Kursy Muzyczne w Gdyni, Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej w Warszawie. Była także wykładowcą Polsko-Niemieckiej Akademii Orkiestrowej.

Stypendystka  Ministra Kultury i Sztuki. W 2019 otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

teresa.kaminska@amuz.krakow.pl

kaminska.cello@gmail.com