dr hab. Teresa Kamińska, prof. AMKP – wiolonczela barokowa


fot. archiwum prywatne

Wiolonczelistka, solistka i kameralistka, doktor habilitowana sztuki, profesor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie w latach 1994-2011 prowadziła klasę wiolonczeli, a w 2007 objęła nowo powstałą klasę wiolonczeli barokowej.
Gra na różnych rodzajach wiolonczel (wiolonczele historyczne, 5-strunowa wiolonczela piccolo, wiolonczela współczesna), wykonując muzykę solową i kameralną od XVII w. po współczesność. Jest autorką transkrypcji dzieł Bacha, Händla, Brahmsa i Schuberta. Była stypendystką  Ministra Kultury i Sztuki.
W 2019 otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Kształciła się w Liceum Muzycznym we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem, klasa wiolonczeli mgr. Feliksa Tatarczyka), Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem, klasa wiolonczeli prof. Witolda Hermana i klasa kameralistyki współczesnej prof. Adama Kaczyńskiego) oraz w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie (obecnie Conservatorium van Amsterdam, studia podyplomowe na wydziale Historycznych Praktyk Wykonawczych w klasie wiolonczeli barokowej Woutera Möllera).
Do znaczących osiągnięć artystycznych Teresy Kamińskiej należą prawykonania utworów współczesnych kompozytorów polskich: Krzysztofa Baculewskiego (Antitheton III na skrzypce, wiolonczelę i klawesyn), Bartosza Kowalskiego (Contra Tempus), Pawła Szymańskiego (Concerto grosso), Adama Walacińskiego (Duo na altówkę i wiolonczelę), Tadeusza Paciorkiewicza (Andante calmato na wiolonczelę i organy – pierwsze światowe nagranie). W 2016 r. wspólnie z angielskim gambistą Markiem Caudlem wykonała w londyńskim Royal College of Music  sonaty na violę da gamba i wiolonczelę C.F. Abla, z tzw. Maltzan Manuscript. Było to współczesne światowe prawykonanie tych kompozycji.
Jako solistka nagrała dwie nominowane do Nagrody Muzycznej „Fryderyk”  płyty CD: Seven Angels (HarpClassics) z XX-wiecznymi kompozycjami na wiolonczelę i organy oraz A cinque cordes (Musicon) z autorskimi transkrypcjami utworów J.S. Bacha na 5-strunową wiolonczelę piccolo i klawesyn – obie z Markiem Toporowskim,  Suity solowe Bacha BWV 1007 i BWV 1010 dla Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy oraz Koncert na wiolonczelę i fagot A. Vivaldiego RV 409 z Giorgio Mandolesim i zespołem Concerto Polacco (Vivaldi, BNL Productions). Jako kameralistka lub liderka grupy wiolonczel wzięła udział w nagraniach ponad trzydziestu płyt CD (trzy z nich zdobyły Nagrodę Muzyczną „Fryderyk”, a siedem uzyskało nominacje).
W repertuarze solowym artystki, obok suit J.S. Bacha, znajdują się zarówno pierwsze kompozycje wiolonczelowe G.B. Antoniego, D. Gabriellego, D. Galliego, F. Suprianiego, G.B. Vitalego, J. Dall Abaco, jak i utwory współczesne: Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Ingvara Lindholma, Krzysztofa Pendereckiego, Adama Walacińskiego i in. Jako pierwsza polska wiolonczelistka wykonywała na historycznym instrumencie solowe koncerty C.Ph.E. Bacha, J. Haydna, L. Leo, A. Vivaldiego,  liczne sonaty barokowe i wczesno-klasyczne (m.in. L. Boccherini i J. Duport), a także sonaty na fortepian i wiolonczelę (L. van Beethoven, F. Schubert, J. Wölfl). Ważne miejsce w jej dorobku artystycznym zajmują wykonania triów fortepianowych J. Elsnera i F. Chopina z historycznym fortepianem oraz kwartetów smyczkowych L. van Beethovena, J. Brahmsa i D. Szostakowicza, Sekstetu B-dur Brahmsa oraz Verklärte Nacht A. Schönberga – również na historycznych instrumentach.
Współpracowała z większością polskich zespołów muzyki dawnej, współtworzyła „Wrocławskie Trio Barokowe”, a przez wiele lat związana była z „Concerto Polacco” Marka Toporowskiego. Kilkukrotnie wykonywała wszystkie Sonaty Misteryjne H. Bibera, towarzysząc znakomitemu skrzypkowi Robertowi Bacharze. W charakterze kameralistki realizującej partię basso continuo towarzyszyła śpiewakom o uznanej renomie (m.in. Marta Boberska, Jan van Elsacker, Emma Kirkby, Piotr Kusiewicz, Dorothee Mields, Anna Mikołajczyk, Piotr Olech, Susanne Ryden, Barbara Schlick, Kai Wessel). Współpracowała z orkiestrami grającymi na historycznych instrumentach repertuar barokowy, klasyczny i romantyczny – przede wszystkim z Concerto Polacco, Capellą Cracoviensis i Kölner Akademie. Występowała w Polsce i za granicą (Czechy, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Słowacja, Szwecja, Ukraina, Włochy, Wielka Brytania) w ramach prestiżowych festiwali międzynarodowych, do których zaliczyć można m.in: Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy, Kromer-Biecz Festiwal, Warszawskie Spotkania Muzyczne Muzyka Dawna – Muzyka Nowa, Chopin i Jego Europa, Tage Alter Musik in Herne (Niemcy), Forum Alte Musik Köln, Mitteldeutsche Heinrich-Schütz-Tage (Weissenfels, Niemcy), Vestfold Festspillene (Norwegia), Osteuropäische Orgelmusiktage (Grossräschen, Niemcy), Uckermärkische Musikwochen, Europäische Kirchenmusik Festiwal (Schwäbisch Gmünd, Niemcy), Festspiele Europäische Wochen Passau (Niemcy), Festival de musica sacra de Bilbao (Hiszpania), Bachfest in der Neuen Bachgesellschaft (Frankfurt nad Odrą), Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Starej Hudby (Bratysława), Festiwal Muzyki Dawnej Anima Musica w Gdyni, Wieczory Wawelskie, Festiwal Paschalny Musica Poetica w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyka Świata w Pabianicach, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej i in.
Koncertowała w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Filharmonii Berlińskiej, Royal College of Music (Londyn), Westdeutsche Rundfunk Konzertsaal (Kolonia), Musikinstrumenten-Museum (Berlin), Konzerthalle C.Ph.E. Bach (Frankfurt nad Odrą), Sali Koncertowej Sliperiet (Larvik, Norwegia), Museum for moderne Kunst (Kopenhaga), Kulturzentrum Konzertsaal (Herne, Niemcy), w salach Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Łódzkiej, Wrocławskiej, Lubelskiej, Bałtyckiej, Opolskiej, Kaszubskiej, Szczecińskiej oraz w miejscach znaczących dla polskiej kultury: Zamku Królewskim na Wawelu, Zamku Królewskim w Warszawie, Pałacu Królewskim w Wilanowie, Pałacu Kazimierzowskim, Pałacu w Pszczynie, Kościele Pokoju w Świdnicy, Pałacu Działyńskich w Poznaniu, Pałacu Branickich w Białymstoku, Pałacu Raczyńskich w Rogalinie, Zamku Książ, Zamku w Lublinie, Zamku Książąt Czartoryskich w Gołuchowie i wielu innych.
Wykładała na licznych kursach interpretacji: 19. Internationale Musikwerkstatt Schloss Trebnitz Werkstatt für Alte Musik Trebnitz (Niemcy), Letnia Akademia Muzyczna w Krakowie, Międzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej, Forum Muzyka Dawna na UMFC, Mistrzowskie Kursy Muzyczne w Gdyni, Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej w Warszawie. Była wykładowcą Polsko-Niemieckiej Akademii Orkiestrowej, organizowanej przez Bach Archiv w Lipsku, prowadziła także konsultacje dla uczniów i nauczycieli szkół muzycznych. Praca dydaktyczna stanowi na dla niej źródło inspiracji.

teresa.kaminska@amuz.krakow.pl

kaminska.cello@gmail.com