SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE
Dla kandydatów deklarujących realizację specjalności KOMPOZYCJA:
WYMAGANE:
- dyplom ukończenia studiów I stopnia (lub jednolitych magisterskich)
- wiedza i umiejętności na poziomie ukończonych studiów I stopnia w zakresie kompozycji.
CO ROBISZ W RAMACH EGZAMINU WSTĘPNEGO:
Etap I
Egzamin kierunkowy – 3 komponenty:
• Przegląd dorobku kandydata – minimum 5 partytur autorstwa kandydata (o ile to możliwe wraz z nagraniami), dowodzących wiedzy i umiejętności na poziomie ukończonych studiów I stopnia w specjalności kompozycja); absolwent studiów I stopnia w tej specjalności prezentuje m.in. utwór dyplomowy; każdy kandydat przedstawia także chronologiczny wykaz utworów i wykonań, z co najmniej ostatnich 3 lat.
• Autoprezentacja kandydata – na temat własnej twórczości, założeń i planów artystycznych.
• Egzamin ustny z zakresu kompozycji na poziomie ukończonych studiów I stopnia z zakresu stylów i technik kompozytorskich (np. modalizm Messiaena, dodekafonia, serializm, punktualizm, strukturalizm, sonoryzm, aleatoryzm, aleatoryzm kontrolowany, unizm, polifonia łuków, muzyka hierarchiczna, mikropolifonia, spektralizm, minimalizm, współczesne techniki wokalne, forma otwarta i in.), instrumentoznawstwa oraz instrumentacji (klasycznej, romantycznej i nowoczesnej), znajomości muzyki XX wieku i najnowszej, zasad harmonii funkcyjnej (w tym modulacji).
Etap II. Egzaminy uzupełniające (nie dotyczy kandydatów, którzy ukończyli studia na kierunkach kompozycja i teoria muzyki, dyrygentura w systemie polskiego szkolnictwa muzycznego)
• harmonia – ustny egzamin praktyczny
1. Propozycja interpretacji funkcyjnej i harmonizacji podanego sopranu.
2. Wykonanie na fortepianie harmonizacji podanej linii melodycznej (w fakturze czterogłosowej lub innej, dowolnej).
3. Wykonanie na fortepianie zadanej modulacji (diatonicznej, chromatycznej lub enharmonicznej – do wyboru przez kandydata).
4. Analiza harmoniczna fragmentu tekstu muzycznego (klasycyzm, romantyzm – literatura fortepianowa).
• kształcenie słuchu – ustny egzamin praktyczny
1. Analiza słuchowa złożonych struktur wielodźwiękowych i przebiegów harmonicznych.
2. Wykonanie głosem melodii atonalnej i ćwiczeń rytmicznych o znacznym stopniu komplikacji.
• literatura muzyczna – egzamin pisemny
Wskazanie właściwego okresu stylistycznego lub kompozytora i krótkie omówienie zagadnień z nim związanych – na podstawie przykładów muzycznych.
Plany studiów znajdziesz w linku PLANY STUDIÓW na górze strony.
Zobacz EFEKTY UCZENIA SIĘ w zakładce Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej oraz SYLABUSY przedmiotów.