prof. dr hab. Mariola Cieniawa-Puchała


Cieniawa-Puchała Mariola

Pianistka, kameralistka, pedagog. Profesor tytularny , pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie.

Mariola Cieniawa ukończyła  w 1986 roku  z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Doskonaliła umiejętności pod kierunkiem prof. Andrzeja Jasińskiego w ramach Podyplomowego Studium Pianistyki Akademii Muzycznej w Warszawie, a następnie u prof. Karl-Heinza Kämmerlinga w Klasie Solistycznej  Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze.

Jest laureatką wielu nagród: I nagrody oraz Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Karola Szymanowskiego na I Ogólnopolskim Konkursie im. K. Szymanowskiego  w Łodzi (1983), Nagrody „Estrady Młodych” XVIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1984), dwukrotną  stypendystką-laureatką Ogólnopolskich Konkursów Towarzystwa im. F. Chopina  w Warszawie (1983, 1984). W roku 1985 reprezentowała Polskę (członek 6-osobowej ekipy polskich pianistów)  na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie. W roku 1989 Mariola Cieniawa otrzymała Nagrodę Specjalną Jury  III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego ( dla laureatów międzynarodowych konkursów) w Palm Beach na Florydzie (USA) ,a w 1990 roku została laureatką  II  Nagrody V Międzynarodowego Konkursu  im. F. Chopina  w Palmie na Majorce (Hiszpania ).  Jest także zdobywczynią III Nagrody Ogólnoniemieckiego Konkursu  Chopinowskiego  w Kolonii  ( Niemcy 1991).

Jako solistka brała udział  w kilkudziesięciu  znaczących polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych m.in.:  Międzynarodowych Festiwalach Chopinowskich w Neapolu, Mariańskich  Łaźniach i Dusznikach , Międzynarodowym  Festiwalu „Settembre Musica” w Turynie, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Phenianie, Międzynarodowym „Maratonie Pianistycznym” Madryt-Bilbao, Międzynarodowych Festiwalach  Klarnetowych  w Krakowie, Międzynarodowych  Festiwalach „Dni Muzyki Karola Szymanowskiego” w Zakopanem, Festiwalach  Pianistyki Polskiej  w Słupsku, Międzynarodowych Festiwalach „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich” w Krakowie,  Festiwalach „Wawel o zmierzchu” w Krakowie, Festiwalach  „Bravo Maestro”w Kąśnej-Dolnej.

Jako kameralistka miała przyjemność współpracować z wybitnymi polskimi i zagranicznymi wykonawcami i artystami m.in.: skrzypkami -Kają Danczowską i Robertem Kabarą  ;   wokalistami – Urszulą Kryger, Małgorzatą Walewską, Katarzyną Oleś-Blachą, Edytą Piasecką ,Henryką Januszewską ,Stanisławem Kuflyukiem, Tomaszem Kukiem; wiolonczelistami – Andrzejem Bauerem, Tomaszem Strahlem, Dorotą Imiełowską; klarnecistami – Arkadiuszem Adamskim ,  Philippe’m Cuperem, Guy Dangain’em, Davidem Campbell’em ; flecistami – Barbarą Świątek- Żelazną, Jadwigą Kotnowską.

Występowała jako solistka z orkiestrami  pod batutą czołowych polskich i zagranicznych  dyrygentów:  Witolda Krzemieńskiego, Krzysztofa Missony, Józefa Radwana, Renarda Czajkowskiego, Tomasza Bugaja, Tomasza Strugały , Jerzego Swobody, Stanisława Gałońskiego,  Chikary Imamury (Japonia), Giwi  Asmaiparaschwili (Gruzja) , Wolfganga Hoyera, Sybille Werner, Petera Winklera (Niemcy).

W swojej dotychczasowej karierze artystycznej koncertowała w wielu  krajach europejskich (Austria, Niemcy , Belgia, Hiszpania, Norwegia, Finlandia, Szwecja, Węgry, Czechosłowacja , ZSRR, Włochy , Wielka Brytania) , a także w Azji  (Japonia, Korea Północna ), w Stanach Zjednoczonych  oraz w Egipcie.

Jako solistka i kameralistka dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji , Grupy Twórczej „Castello” oraz dla wytwórni: „Polskie  Nagrania”, CD Accord , KOCH Classics.

Ma na swym koncie prawykonania  9 utworów ( w tym jej dedykowanych) napisanych przez  polskich kompozytorów : Marka Stachowskiego, Krystynę Moszumańskąj-Nazar, Adama Walacińskiego ,  Annę Zawadzką-Gołosz, Macieja Negrey’a, Pawła Sydora.

W dotychczasowym dorobku fonograficznym posiada 7 płyt CD, w tym dwie solowe: „Danza Iberica” i  „ATMA 40”  oraz nagrania archiwalne  dla Polskiego Radia i Telewizji.

W latach  1994-2001 Mariola Cieniawa sprawowała opiekę artystyczną i organizacyjną nad Mistrzowskimi  Kursami  Pianistycznymi w Krynicy-Zdroju  prowadzonymi przez znakomitego amerykańskiego pianistę Kevina  Kennera , których to kursów była inicjatorką.

Prowadzi bardzo aktywną działalność pedagogiczną spotykając się z utalentowaną młodzieżą pianistyczną w ramach licznych cyklicznych kursów i warsztatów  m.in.:  Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich w Żywcu, Ogólnopolskich Warsztatów Pianistycznych w Krynicy-Zdroju,  Letniej  Akademii Muzycznej w Krakowie. Konsultuje także uczniów klas fortepianu w szkolnictwie muzycznym niższych szczebli.

Wielokrotnie była zapraszana do udziału w  pracach jury międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych oraz kameralnych .

W roku 2007 Mariola Cieniawa  otrzymała Nagrodę Specjalną „Mosty Starosty” za szczególne osiągnięcia w dziedzinie pianistyki oraz popularyzacji sztuki muzycznej, a w 2013 „Medal Komisji Edukacji Narodowej” przyznawany przez Ministra Edukacji Narodowej.

W roku 2014 z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego odebrała tytuł profesora sztuk muzycznych.

Od wielu lat prowadzi własną klasę w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie. Ukończyło ją  z tytułem magistra sztuki 17 młodych pianistów. Mariola Cieniawa wypromowała dotąd  2  doktorantów, była recenzentem 9 doktoratów, 11 habilitacji i  2 postępowań o nadanie tytułu profesora.

Jest członkiem Senatu, Rady Wydziału Instrumentalnego, Rady Dyscypliny oraz zespołów powołanych przez Rektora Akademii Muzycznej  w Krakowie na kadencję 2016-2020.