prof. dr hab. Mariola Cieniawa-Puchała – Kierownik Katedry


Cieniawa-Puchała Mariola

Pianistka, kameralistka, pedagog. Profesor tytularny, pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie.
Mariola Cieniawa ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Tadeusza Żmudzińskiego. Doskonaliła umiejętności pod kierunkiem prof. Andrzeja Jasińskiego w ramach  Podyplomowego  Studium Pianistyki Akademii Muzycznej w Warszawie, a następnie u prof. Karl-Heinza Kämmerlinga  w Klasie Solistycznej  Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze.
Jest laureatką wielu nagród: I nagrody oraz Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworów Karola Szymanowskiego na I Ogólnopolskim Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi (1983), Nagrody „Estrady Młodych” XVIII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1984), dwukrotną stypendystką-laureatką Ogólnopolskich Konkursów Towarzystwa im. F. Chopina  w Warszawie (1983, 1984). W roku 1985 reprezentowała Polskę (członek 6-osobowej ekipy polskich pianistów)  na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie. W roku 1989 Mariola Cieniawa otrzymała Nagrodę Specjalną Jury III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego (dla laureatów międzynarodowych konkursów) w Palm Beach na Florydzie (USA), a w 1990 roku została laureatką  II  Nagrody V Międzynarodowego Konkursu  im. F. Chopina  w Palmie na Majorce (Hiszpania).  Jest także zdobywczynią III Nagrody Ogólnoniemieckiego Konkursu  Chopinowskiego  w Kolonii  (Niemcy 1991).
Jako solistka brała udział w kilkudziesięciu znaczących polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych m.in.:  Międzynarodowych Festiwalach Chopinowskich w Neapolu, Mariańskich  Łaźniach i Dusznikach , Międzynarodowym  Festiwalu „Settembre Musica” w Turynie, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Phenianie, Międzynarodowym „Maratonie Pianistycznym” Madryt-Bilbao, Międzynarodowych Festiwalach  Klarnetowych  w Krakowie, Międzynarodowych  Festiwalach „Dni Muzyki Karola Szymanowskiego” w Zakopanem, Festiwalach  Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowych Festiwalach „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich” w Krakowie, Festiwalach „Wawel o zmierzchu” w Krakowie, Festiwalach  „Bravo Maestro”w Kąśnej-Dolnej.
Jako kameralistka miała przyjemność współpracować z wybitnymi polskimi i zagranicznymi wykonawcami i artystami m.in.: skrzypkami – Kają Danczowską i Robertem Kabarą; wokalistami – Urszulą Kryger, Małgorzatą Walewską, Katarzyną Oleś-Blachą,  Edytą Piasecką, Henryką Januszewską, Stanisławem Kuflyukiem, Tomaszem Kukiem; wiolonczelistami – Andrzejem Bauerem, Tomaszem Strahlem, Dorotą Imiełowską; klarnecistami – Arkadiuszem Adamskim,  Philippem Cuperem,  Guy Dangain’em, Davidem Campbell’em; flecistami – Barbarą Świątek- Żelazną, Jadwigą Kotnowską.
Występowała jako solistka z orkiestrami  pod batutą czołowych polskich i zagranicznych  dyrygentów: Witolda Krzemieńskiego, Krzysztofa Missony, Józefa Radwana, Renarda Czajkowskiego, Tomasza Bugaja, Tomasza Strugały, Jerzego Swobody, Stanisława Gałońskiego,  Chikary Imamury (Japonia), Giwi  Asmaiparaschwili (Gruzja), Wolfganga Hoyera, Sybille Werner, Petera Winklera (Niemcy).
Mariola Cieniawa koncertowała w wielu  krajach europejskich (Austria, Niemcy, Belgia, Hiszpania, Norwegia, Finlandia, Szwecja, Węgry, Czechosłowacja, ZSRR, Włochy, Wielka Brytania), a także w Korei Północnej, w USA  oraz w Egipcie.
Jako solistka i kameralistka dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia  i Telewizji , Grupy Twórczej „Castello” oraz dla wytwórni: „Polskie  Nagrania”, CD Accord, KOCH Classic.
Pianistka ma  na swym koncie prawykonania 9 utworów (w tym jej dedykowanych) napisanych przez polskich kompozytorów: Marka Stachowskiego, Krystynę Moszumańską-Nazar, Adama Walacińskiego,  Annę Zawadzką-Gołosz, Macieja Negrey’a, Pawła Sydora.
W dotychczasowym dorobku fonograficznym posiada 7 płyt CD (w tym dwie solowe: „Danza Iberica” i  „ATMA 40”) oraz nagrania archiwalne  dla Polskiego Radia i Telewizji.
W latach 1994-2001 Mariola Cieniawa sprawowała opiekę artystyczną i organizacyjną nad Mistrzowskimi Kursami Pianistycznymi w Krynicy-Zdroju prowadzonymi przez znakomitego amerykańskiego pianistę Kevina  Kennera, których to kursów była inicjatorką. Przez 10 lat była dyrektorem artystycznym Letniego Festiwalu Muzycznego w Krynicy-Zdroju.
Mariola Cieniawa prowadzi bardzo aktywną działalność pedagogiczną spotykając się z utalentowaną młodzieżą pianistyczną w ramach licznych cyklicznych kursów i warsztatów m.in.:  Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich w Żywcu, Ogólnopolskich Warsztatów Pianistycznych w Krynicy-Zdroju, Letniej  Akademii Muzycznej w Krakowi. Konsultuje także uczniów klas fortepianu  w szkolnictwie muzycznym niższych szczebli.
Jest zapraszana do udziału w  pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych i konkursów pianistycznych oraz kameralnych.
W roku 2007 Mariola Cieniawa otrzymała Nagrodę Specjalną „Mosty Starosty” za szczególne osiągnięcia w dziedzinie pianistyki oraz popularyzacji sztuki muzycznej, a w 2013 „Medal Komisji Edukacji Narodowej” przyznawany przez Ministra Edukacji Narodowej.
W roku 2014 z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej  odebrała tytuł profesora sztuk muzycznych.
Jest matką chrzestną pociągu „Nikifor” relacji Kraków- Krynica-Zdrój.

mariola.cieniawa.puchala@amuz.krakow.pl