Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

dr Aleksander Daszkiewicz


fot. Jens Gerber

Aleksander Daszkiewicz ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie (Konzertdiploma) na Hochschule der Künste w Bernie (Szwajcaria) pod kierunkiem prof. Bartłomieja Nizioła, jak również na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego, gdzie kontynuuje swoją edukację na III roku studiów doktoranckich. Zdobywał czołowe nagrody na wielu międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m.in. w Lublinie (Międzynarodowy Konkurs im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego – IV miejsce oraz trzy nagrody specjalne), Budapeszcie (Jeunesses Musicales – II miejsce), Ústi nad Orlici (Kocian International Violin Competition – I miejsce), Belgradzie (XVI Międzynarodowy Konkurs im. P. Konjovica – I miejsce), Krakowie (III Ogólnopolski Konkurs im. E. Umińskiej – I miejsce oraz dwie nagrody specjalne), Wrocławiu (III Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. W. Ernsta i K. Szymanowskiego – II miejsce) czy Cardiff (Menuhin Competition – finalista). Jako solista występował z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Theather Orchester Biel Solothurn, Sinfonietty Cracovii, Filharmonii Opolskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Sudeckiej oraz Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił u wielu wybitnych pedagogów (m.in. Kaja Danczowska, Zakhar Bron, Igor Ozim, Akiko Suwanai, Corina Belcea, Alena Baeva, Tomasz Tomaszewski, Robert Szreder, Ning Feng). Jest stypendystą fundacji Pro Libertas et Humanitas im. K. Bartkowiaka, R. Zimmermann Stiftung, Blanken-Schlemper Stitfung oraz Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”. Otrzymał także stypendium artystyczne Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.

Aleksander Daszkiewicz należy do orkiestry kameralnej Polish Soloists, skupiającej najzdolniejszych muzyków młodego pokolenia w Polsce. Jako koncertmistrz Santander Orchestra odbył dwie trasy koncertowe pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego Maksymiuka oraz Johna Axelroda. Ukończył roczne praktyki orkiestrowe w Berner Sinfonieorchester oraz Luzerner Sinfonieorchester, był również muzykiem Verbier Festival Orchestra oraz Gewandhausorchester w Lipsku, z którą występował m.in. w Londynie (BBC Proms – Royal Albert Hall), Bostonie (Symphony Hall), Wiedniu (Musikverein), Salzburgu (Salzburger Festspiele – Festspielhaus), Stuttgarcie (Liederhalle), Lugano (LAC Arte et Cultura) czy Wiesbaden (Rheinhau Music Festival – Kurhaus). Jako członek wyżej wymienionych zespołów, miał okazję uczestniczyć w licznych projektach z udziałem uznanych dyrygentów (m.in. sir Simon Rattle, Lawrence Foster, Antonio Pappano, Andris Nelsons, Christoph Eschenbach, Esa-Pekka Salonen, Daniele Gatti), oraz solistów (Janine Jansen, Yuja Wang, Mischa Maisky, Gidon Kremer, Evgeny Kissin, Leonidas Kavakos, Sergey Babayan, Augustin Hadelich i wielu innych).