Koncert z cyklu “Pieśń przyszłości”


Katedra Kameralistyki zaprasza na kolejną odsłonę koncertów z cyklu “Pieśń przyszłości”. Tym razem światowej klasy baryton Andrzej Dobber poprowadzi kursy mistrzowskie, a wieczorem wystąpi z krótkim recitalem pieśni razem z pianistą Łukaszem Dębskim. Na scenie pojawią się również studenci, uczestniczący w warsztatach prowadzonych przez naszego gościa.

12 maja 2022, 19.00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

Richard Strauss (1864-1949) Zueignung op. 10 nr 1
Umberto Giordano (1867-1948) Nemico della patria
Mieczysław Karłowicz (1876-1909) Mów do mnie jeszcze, Pod jaworem

Andrzej Dobber baryton
Łukasz Dębski fortepian

Feliks Nowowiejski (1877-1946) Pieśń miłosna op.26/5
Ludomir Różycki (1883-1953) Rajski ptak
Karol Szymanowski (1882-1937) A pod borem siwe kunie, Lecioły zórazie

Gabriela Świerczek-Kurowska sopran
Natalia Kokoszka fortepian

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1729-1786) Ich danke dir Herr mein Gott
Robert Schumann (1810-1856) Die Nonne
Tadeusz Baird (1928-1981) Sonet 56 – Słodka miłości…, Sonet 91- Drwię, mając ciebie, z całej ludzkiej pych

Paweł Bryniak baryton
Jonasz Jochemczyk fortepian

Mikołaj Rimski-Korsakow (1844-1908) Ne veter, veya s vysoty op. 43 nr 2
Piotr Czajkowski (1840-1893) Ja li v pole da ne travushka bila op. 47 nr 7, Nochi bezumnye op. 60 nr 6

Klaudia Czyszczoń sopran
Mikołaj Niżegorodcew fortepian

Władysław Żeleński (1837-1921) Blada róża, Siedzi ptaszek na drzewie, Nie wróci, Brzozy, Łaskawa dziewczyna

Mariola Siepak sopran
Lenka Pollakova fortepian

Fernando Obradors (1897–1945) Canciones Clasicas Espanolas
1. La mi sola, Laureola
2. Al amor
3. Corazon porque pasais
4. El majo celoso
5. Con amores, la mi madre
6. Del cabello mas sutil
7. Chiquitita la novia

Klaudia Czyszczoń sopran
Gabriela Fijoł fortepian


Andrzej Dobber – jeden z największych barytonów świata. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. w: Gütersloch (Neue Europeische Stimmen), Wiedniu (Belvedere), Monachium (Grand Prix konkursu ARD). Występuje na największych scenach świata, m.in. w: Berlinie (Deutsche Oper, Komische Oper, Staatsoper), Dreźnie, Essen, Frankfurcie nad Menem. Śpiewał również w Hanowerze, Hamburgu, Karlsruhe, Kolonii, Lipsku, Monachium, Norymberdze, Amsterdamie, Brukseli, Cincinnati, Edynburgu, Florencji, Glasgow, Hongkongu, Londynie (Covent Garden, Albert Hall), Maladze, Mediolanie (La Scala), Montpellier, Nowym Yorku (Metropolitan Opera, Fischer Hall), Paryżu (Opera Bastille), Petersburgu, Tel Awiwie, Tuluzie, Tokio, Vancouver, Wiedniu. Brał udział w Glyndebourne Festival Opera (Macbeth). W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystąpił w operach: Simon Boccanegra, Rigoletto i Traviata Verdiego oraz Carmen Bizeta. Występował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, takich jak: Christian Thielemann, Colin Davis, Roger Norrington, Arnold Oestmann, Riccardo Chailly, Gary Bertini, Edo de Waart, Pinchas Steinberg, Giuseppe Sinnopoli, Simone Yang, Helmuth Rilling, Kazushi Ono, Stefan Soltesz, Vladimir Fiedosiejew, Vladimir Jurowski, Sylvain Cambrelling, Yakow Kreizberg, Roberto Abbado, Richard Armstrong, Riccardo Muti, Carlo Rizzi, Zubin Mehta, Valery Gergiev. Spośród wielu osiągnięć artysty warto wspomnieć debiut w mediolańskiej La Scali pod dyrekcją Riccardo Mutiego (Rigoletto, Trubadur) oraz liczne występy na festiwalu Maggio Musicale Fiorentino pod batutą Zubina Mehty (Trubadur, Attilla, Tosca). W 2007 roku zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera i w Fischer Hall. Rok 2008 przyniósł debiut w londyńskim Covent Garden (Traviata). W tym samym sezonie powrócił do paryskiej Bastille (Luisa Miller), Amsterdamu (Bal maskowy) i Hamburga (Macbeth), wystąpił także w spektaklach: Król Roger w Sankt Petersburgu i Edynburgu, Rigoletto, Traviata w Hamburgu, Nowym Yorku (MET) i Los Angeles, Stiffelio w MET, Simone Boccanegra w Touluzie. Jedyny polski baryton śpiewający główne Verdiowskie partie barytonowe na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata. W 2013 roku nagrał solową płytę Arias, która w kwietniu 2014 roku zdobyła nagrodę Fryderyk w kategorii „najlepszy album solowy w muzyce klasycznej”. W lutym 2015 roku otrzymał niemiecki honorowy tytuł Kammersänger przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym. To wybitne, elitarne wyróżnienie przyznawane jest bardzo rzadko i tylko przez przedstawicieli najwyższych władz. Godność ta wywodzi się z czasów feudalnych, kiedy królowie i książęta nazywali tak szczególnie wyróżniających się talentem ulubionych artystów występujących na ich dworze.