Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

prof. dr hab. Maria Pomianowska


Zdjęcie Marii Pomianowskiej, wykonane przez fotografa G. Piaskowskiego
fot. G. Piaskowski

Profesor doktor habilitowana sztuki, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała 27 lat temu rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. Artystka wydała 27 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody (między innymi World Music Charts Europe organizowanej przez Europejską Unię Radiową, Top of the World (brytyjski magazyn Songlines) czy nagrodę Folkowego Fonogramu Roku). Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych. Najważniejsze z nich to: Royal Albert hall (Londyn), Kennedy Center (Waszyngton), Lincoln Center (Nowy Jork), Teatro Arcimboldi (Mediolan), Stadthalle (Wiedeń), Au Concert Noble (Bruksela), Espace des Blanes Manteaux (Paryż), National Opera (Kijów), MHAT –Gorkiego (Moskwa), BKZ „Oktiyabrskiy ” (St. Petersburg), Euscalduna Jauregia (Bilbao), Philharmonic hall (Baku), Mei Lanfanga (Pekin), Genaina Theater (Kair), Rishon-Le-Zion” (Tel-a-viv), Ibn Zeidoun hall (Algier), Taipei City Government hall (Taipei), Izumi hall (Osaka), Mozart hall (Tokio), Kiara hall (Sapporo).

Tworzy utwory i koncertuje ze światowej sławy artystami między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh.

Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Komponowała dla cesarzowej Japonii Michiko z którą wielokrotnie muzykowała, podobnie jak z obecnym cesarzem Naruhito. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii.

W 2010 roku stworzyła pierwszą w Polsce specjalność związaną z muzyką etniczną (na Akademii Muzycznej) „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym (Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu) w Akademii Muzycznej w Krakowie. Są to studia I i II stopnia.

Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi, etiopskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny) tworząc projekty ze studentami chińskimi.

W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”.

W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych-”Szkoła gry na suce biłgorajskiej i fideli płockiej”.Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.

Ważniejsze odznaczenia i nagrody:

Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011), Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego (2016), Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018) Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019). Nagroda im. Witolda Hulewicza (2019), Nagroda Mediów Publicznych w kat. Muzyka (2023).

maria.pomianowska@amuz.krakow.pl