Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

dr hab. Dorota Imiełowska


fot. Marian Curzydło

Dorota Imiełowska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Witolda Hermana. Doskonaliła swoje umiejętności u takich mistrzów jak Miloš Sadló, Daniel Szafran i Michel Schwalbé. Jest laureatką wielu konkursów oraz otrzymała prestiżową nagrodę fonograficzną Le Ring de Classiqueinfo za premierowe nagranie utworów Marka Stachowskiego na wiolonczelę solo i orkiestrę. Została także uhonorowana nagrodą specjalną Hochschule für Musik w Kolonii w uznaniu jej talentu i kunsztu artystycznego oraz za wykonanie dzieł Krzysztofa Pendereckiego.
Dokonała kilkudziesięciu prawykonań solowych utworów wiolonczelowych, które zostały napisane specjalnie dla niej przez wielu kompozytorów. Dorocie Imiełowskiej dedykowali utwory czołowi polscy kompozytorzy, m.in. Krystyna Moszumańska-Nazar, Marek Stachowski, Zbigniew Bujarski, Adam Walaciński i Stanisław Radwan. Nagrywa dla telewizji, radia oraz wielu znaczących wytwórni fonograficznych. Na specjalne zaproszenie Krzysztofa Pendereckiego prezentowała jego utwory solowe i kameralne na koncertach w Niemczech, Włoszech, Czechach i Polsce. Jej repertuar obejmuje utwory od barokowych arcydzieł J.S. Bacha po dzieła współczesnych kompozytorów takich jak Krzysztof Penderecki czy Witold Lutosławski, a także inne gatunki takie jak etno, jazz, tango, muzyka żydowska, bałkańska oraz wiele innych.
Wydała trzy solowe albumy: Cello, In Memory (z premierowymi kompozycjami polskich kompozytorów) i Valse Sentimentale. Wraz z Kają Danczowską i Mariolą Cieniawą nagrała oraz wydała album z triami Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Dymitra Szostakowicza. Nagrała wszystkie dzieła wiolonczelowe Marka Stachowskiego dla wytwórni płytowych Dux oraz Koch International.
Dorota Imiełowska jest cenioną interpretatorką muzyki żydowskiej, zarówno tradycyjnej, jak i klasycznej. Dokonała polskiego prawykonania Kaddish Fredericka Kaufmana. W 1994 roku wystąpiła jako solistka na słynnym koncercie Hommage à Lutosławski na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, gdzie wykonała Grave na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Witolda Lutosławskiego, zyskując wielkie uznanie publiczności i krytyki.
Dorota Imiełowska współpracowała jako kameralistka z wieloma znakomitymi artystami jak m.in. Halina Czerny-Stefańska, Elżbieta Stefańska, Kaja Danczowska, Nigel Kennedy czy Jerzy Maksymiuk; występując na koncertach i festiwalach w wielu krajach Europy i Azji, oraz w USA. W czasie Roku Chopinowskiego 1999 była koncertmistrzem wiolonczel Polish Festival Orchestra Krystiana Zimermana podczas światowej trasy koncertowej. Przez wiele lat była również koncertmistrzem wiolonczel orkiestry Sinfonietta Cracovia.
Dorota Imiełowska wykłada na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę wiolonczeli oraz jest pionierem innowacyjnych koncepcji artystycznych w połączeniu z najlepszą tradycją rosyjskiej szkoły gry. Dorota Imiełowska jest także inicjatorką i organizatorką licznych projektów artystycznych, a także charytatywnych. Działa aktywnie w świecie muzyki oraz na innych obszarach.
Poza dorobkiem wykonawczym i nagraniowym Dorota Imiełowska skomponowała liczne utwory na wiolonczelę solo, zespoły kameralne oraz orkiestrę. Artystka tworzy czerpiąc z nurtów muzyki poważnej, etnicznej, jazzowej oraz innych gatunków. Jest autorką wielu kompozycji jazzowych, pisanych m.in. dla Janusza Muniaka, a także jest związana z Krakowskim Salonem Poezji Anny Dymnej, gdzie pełni rolę Muzycznego Anioła Salonu. Utwory Doroty Imiełowskiej były wykonywane w Polsce, Niemczech, Danii oraz w USA. Jej jazzowe kompozycje zostały zaprezentowane na koncertach w Bostonie, Nowym Yorku i Chicago.
Jej gra pozostaje inspiracją dla wielu kompozytorów takich jak Marek Stachowski, Krystyna Moszumańska-Nazar, Adam Walaciński, Stanisław Radwan, Paweł Sydor; artystów-plastyków jak Władysław Hasior, Agnieszka Praxmayer, Jerzy Brataniec; czy fotografików jak Marian Curzydło. W 2018 roku Stanisław Radwan skomponował dedykowane Dorocie Imiełowskiej Concertino Piccolo per Dorothea Im. na wiolonczelę i orkiestrę kameralną. Zainspirowała też wybitnego polskiego jazzmana Jarka Śmietanę do napisania specjalnie dla niej jazzowego koncertu wiolonczelowego. Utwory, które powstały dla niej, na stałe weszły do kanonu literatury muzycznej chętnie granej i słuchanej.
Dorota Imiełowska postrzega sztukę jako świat bez granic. Muzyka jest przestrzenią do tworzenia wciąż nowych brzmień i odkrywania nieznanych przestrzeni. Potrzeba wolności i poszukiwania skłoniły artystkę do otwarcia się na tradycyjną muzykę żydowską, jazz, a także etniczną, elektroniczną i popularną. Dorota Imiełowska tworzy unikatowy fusion, łącząc różne style i techniki. Jest nie tylko wiolonczelistką, ale gra także na morin chuur, kemancze, sarangi i suce biłgorajskiej.

dorota.imielowska@amuz.krakow.pl