Recital klawesynowy | 13.10.2022


Katedra Muzyki Dawnej zaprasza na recital klawesynowy w wykonaniu Ewy Mrowcy.

Program recitalu, na który składają się suity Louisa Marchanda i Johanna Sebastiana Bacha, nawiązuje do słynnej muzycznej historii.

Jesienią 1717 roku, w Dreźnie, na dworze Augusta II Mocnego (1670-1733), elektora Saksonii i króla Rzeczypospolitej, miało dojść do słynnego muzycznego pojedynku. Johann Sebastian Bach – organista z Weimaru – miał konkurować w zakresie organów i klawesynu z Louisem Marchandem (1669-1732) – klawesynistą i organistą Ludwika XIV. Wbrew licznym przekazom, najprawdopodobniej nigdy jednak do tego spotkania nie doszło, gdyż jak podają złośliwe plotki, obawiając się porażki Marchand uciekł z Drezna pod osłoną nocy. Brak rzetelnych informacji dotyczących tego wydarzenia nie pozwala na potwierdzenie jego autentyczności. To, co jednak pewne, to fakt, że Bach doskonale znał styl francuski, a nawet utwory klawesynowe samego Marchanda – w tym słynną Suite en ré mineur, zanotowaną przez jego brata Johanna Christopha (1671-1721) w Andreas-Bach-Buch (III.8.4 / Becker Stiftung, Stadtbibliothek Leipzig).

 

13 października 2022, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

Louis Marchand (1669-1732) Suite en ré mineur (1702)
Prelude – Allemande – Courante – Courante – Sarabande – Gigue – Chaconne – Gavote Rondeau – Menuet

Louis Marchand (1669-1732) Suite en sol mineur (1703)
Prelude – Allemande – Courante – Sarabande – Gigue – Gavotte – Menuet – Menuet Rondeau

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Suita Francuska Es-dur BWV 815
Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Menuet – Air- Gigue

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) Suita Francuska G-dur BWV 816
Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Bourrée – Loure – Gigue

 

Ewa Mrowca klawesyn