prof. dr hab. Oriana Masternak – Kierownik Katedry

Oriana Masternak – skrzypaczka, kameralistka, organizatorka wydarzeń artystycznych, Kierownik Katedry Skrzypiec i Altówki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, profesor sztuki (tytuł otrzymała w wieku 39 lat jako jedna z najmłodszych w Polsce).
Wielokrotnie nagradzana interpretatorka i badaczka muzyki polskiej, zarówno tej zapomnianej, jak i najnowszej. Artystka regularnie koncertuje jako solistka i, przede wszystkim, jako kameralistka w Azji, obu Amerykach i większości krajów Europy, prezentując wszechstronny repertuar obejmujący arcydzieła wszystkich epok oraz prawykonania utworów jej dedykowanych. Jak podkreślają krytycy, jej grę cechuje „piękny dźwięk, niezwykle bogate barwy, nieskazitelna intonacja, naturalne frazowanie”.
Dotychczas zagrała ponad 700 koncertów, m.in. na takich festiwalach, jak Norfolk Chamber Music Festival (USA), FestivalPablo Casals (Prades), Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), 21. Frühling Wiener Festival (Konzerthaus, Wiedeń), Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum. W styczniu 2012 roku Oriana występowała w słynnej sali Musikverein w Wiedniu, w listopadzie 2014 roku w Muzeum im. Puszkina w Moskwie, zaś w grudniu 2015 roku w nowojorskiej Carnegie Hall. Jesienią 2019 roku została zaproszona do wykonania 13 recitali z muzyką polską w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Chin (przy fortepianie Justyna Danczowska). Jako solistka występowała z towarzyszeniem zespołów orkiestrowych pod dyrekcją m.in. Macieja Tworka, Marka Mosia, Ernsta Kovacica. Lilianny Krych czy Marii Bazou. Dokonała prawie 40 prawykonań muzyki najnowszej twórców polskich i zagranicznych. Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet – jeden z czołowych polskich kwartetów smyczkowych.
Zdobywczyni szeregu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, m.in. w Bułgarii, Nowym Jorku, Wiedniu, Holandii i we Włoszech oraz w Krakowie i Łodzi. Jest także stypendystką rozmaitych organizacji, m.in. Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, European Chamber Music Academy, Louise Willson Scholarship (Yale University, USA), Pacific Music Festival w Japonii, Instytutu Adama Mickiewicza, firmy Thomastik Infeld, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Wielokrotnie nominowana do nagród Fryderyk, w 2022 r. wraz z Messages Quartet zdobyła główną nagrodę Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły”, a rok później kwartet został nominowany do Koryfeusza Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. W 2023 r. odznaczona Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2024 r. ponownie laureatka konkursu „Muzyczne Orły”.
Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w klasie Prof. Romana Reinera), Koninklijk Conservatorium w Brukseli, European Chamber Music Academy, Yale School of Music (USA) oraz w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Do jej artystycznych mistrzów należą Johannes Meissl, Katalin Sebestyen, Małgorzata Skorupa, Magdalena Szczepanowska oraz Tokyo Quartet.
Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia (m.in. w ramach cyklu „Miejscówka z Dwójką”) i telewizji. Jest stale obecna w mediach udzielając wywiadów dla Programu 2 Polskiego Radia, Radia Kraków, Radia Kraków Kultura, TV Kraków, TV Wrocław oraz innych tytułów prasowych. Posiada bogaty dorobek fonograficzny obejmujący ponad 15 albumów. W 2014 r. nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie ukazała się debiutancka płyta artystki z utworami na skrzypce i fortepian Luciena Durosoira (przy fortepianie Sławomir Cierpik), zaś rok 2017 zaowocował albumem „Philipp Scharwenka. Music for violin and piano” wydanym nakładem wydawnictwa Acte Prealable (przy fortepianie Sławomir Cierpik). Oriana nagrywała także dla Wydawnictwa DUX (Komplet Kwartetów smyczkowych S. Laksa w wykonaniu Messages Quartet oraz album „Messages”), SOLITON czy Wydawnictwa UMFC. W 2021 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazały się dwa albumy: „Parallels” (przy fortepianie Justyna Danczowska) oraz nominowany do nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk „Bacewicz/Tansman – Piano Quintets” (Julia Kociuban i Messages Quartet). W roku 2023 nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album zawierający polskie kwintety klarnetowe (Piotr Lato i Messages Quartet).
Jako animatorka życia muzycznego ma na koncie blisko 30 zrealizowanych przedsięwzięć (koncertów, sesji naukowo-artystycznych, inicjatyw kulturalnych). Jest pomysłodawczynią i organizatorką cyklu „Muzyczne interwencje” oraz „Przedwiośnie młodych”, konferencji „Oblicza skrzypiec”, festiwalu „A due” oraz wielu pojedynczych wydarzeń. Regularnie publikuje w „Ruchu Muzycznym”. Swoją działalność badawczą skupia wokół mniej znanej muzyki polskiej oraz krakowskiej tradycji wiolinistycznej. W 2024 roku otrzymała prestiżowy grant naukowy w programie Sonata Bis Narodowego Centrum Nauki i rozpoczęła realizację projektu „Krakowska Szkoła Skrzypcowa – geneza, idiom, perspektywy rozwoju”, który bada niemal 140-letnią tradycję wykonawczą krakowskiego środowiska skrzypcowego. Projekt obejmuje opracowanie materiałów źródłowych, nagrań i wywiadów oraz dokumentację interpretacji współczesnych skrzypków, udostępniając unikatową wiedzę o Krakowskiej Szkole Skrzypcowej szerokiemu gronu odbiorców.
Oriana Masternak prowadzi swoją klasę skrzypiec w krakowskiej Akademii Muzycznej. Była także jurorką Makroregionalnych Przesłuchań Kameralnych Szkół II st. w Gdańsku, Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej w Krasiczynie, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „OPUS”, Międzyuczelnianego Konkursu Skrzypcowego im. J. Staniendy w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Janko Muzykant” w Sochaczewie oraz Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Instrumentalistów w Jaśle. Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą (m.in. w Hiszpanii, Gruzji i Brazylii). Od kilku lat jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów w Łącku, a także Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Łańcucie, Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Kursów „Jak Wieniawski” w Kazimierzu.
Jako artystka i pedagog Oriana Masternak kieruje się przekonaniem, że muzyka powinna być osadzona we współczesności, a jednocześnie wierna historycznym kontekstom. Postrzega sztukę jako język – mówiący, przekazujący emocje, a jednocześnie prowadzący słuchacza w sposób przemyślany i świadomy. Jak sama podkreśla: „Wykonawstwo to odpowiedzialność. Naszym zadaniem jest pokazać każdą muzykę w sposób, który zachwyci słuchacza. Jestem osobą, która lubi wiedzieć. Studiuję traktaty i literaturę muzyczną, ponieważ im więcej wiem, tym bardziej wolna się czuję – a ta wolność pozwala mi przekazywać muzykę w sposób świadomy, pełen wyrazu i prawdziwej intencji kompozytora.”
Artystka gra na instrumencie Sebastiana Langa z 1788 r.
oriana.masternak@amuz.krakow.pl




