Koncert Katedry Muzyki Dawnej w ramach XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych | 17.11.2025
Katedra Muzyki Dawnej oraz Biblioteka AMKP zapraszają na koncert pt. Od sonaty do pantomimy. Muzyka z polskich archiwów wydobyta.
Koncert odbędzie się w ramach współorganizowanej przez Bibliotekę AMKP XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych (więcej o konferencji).
Prace polskich muzykologów prowadzone w archiwach i bibliotekach w kraju i za granicą wciąż przynoszą nowe dane dotyczące repertuaru wykonywanego w pierwszej Rzeczpospolitej. Punkt ciężkości w owych badaniach stopniowo przesuwa się z twórczości rodzimej na tę, która docierała na nasze ziemie z innych krajów i składała się na bogaty, zróżnicowany obraz dawnego świata muzycznego. O tym, co rozbrzmiewało niegdyś w kościołach i pałacach, informują zachowane do dziś źródła muzyczne, a także inwentarze, katalogi i innego typu notatki będące pozostałością po utraconych bezpowrotnie zbiorach muzycznych. Koncert pt. Od sonaty do pantomimy. Muzyka z polskich archiwów wydobyta odwołuje się do idei rekonstruowania dawnego repertuaru wykonywanego na ziemiach polskich i poświadczonego zapisami źródłowymi. Na program koncertu składają się dzieła znane i (miejmy nadzieję) wykonywane w XVIII wieku w trzech polskich ośrodkach: w Krakowie na Wawelu, w kościele parafialnym w Rakowie Opatowskim i na zamku w Łańcucie.
Informacje o znajomości na Wawelu utworów wenecjanina T. Albinoniego (1671–1751) oraz florentczyka F. M. Veraciniego (1690–1768) pochodzą z rękopiśmiennego traktatu muzycznego stworzonego przez ks. Józefa Tadeusza Benedykta Pękalskiego, prepozyta kapeli rorantystów w latach 1739–1753. Manuskrypt ten do niedawna uchodził za zaginiony, a jego ponownego odkrycia w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu (zbiór Adolfa Chybińskiego) dokonał Andrzej Jazdon.
Trzy koncerty kościelne (anonimowy, J.L.V. Dukáta i G.B. Lupariniego), przeznaczone na głos solowy z towarzyszeniem Kirchentrio, pochodzą z kolekcji rękopisów muzycznych zebranych ok. 1740 roku na potrzeby nowo powstałej kapeli kościoła parafialnego w Rakowie, z woli tamtejszego proboszcza, ks. Cypriana Józefa Langiego, który był jednocześnie ich kopistą. Manuskrypty przechowuje Biblioteka Diecezjalna w Sandomierzu.
Pantomima Le nozze di Amore e Psiche skomponowana została przez włoskiego twórcę operowego i librecistę Marcella di Capua, od ok. 1792/93 do śmierci (1819) działającego na zamku w Łańcucie, w służbie księżnej Izabeli Lubomirskiej. Jego kompozycje z okresu polskiego przechowuje tamtejsze muzeum, a postać artysty i jego muzykę ukazał niedawno Mirosław Płoski.
dr hab. Aleksandra Patalas, prof. UJ
poniedziałek 17 listopada 2025, 19:15
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15
TOMASO ALBINONI (1671–1751) Sonata [in d], nr 1 ze zbioru Suonate a tre, doi Violini, e Violoncello, col basso per l’Organo op. 1
JOSEF LEOPOLD VÁCLAV DUKÁT (1684–1717) Ad plausus ad iubila (B, 2 vl, b.c.), ze zbioru Cithara nova […] seu duodena sacrarum cantuum, a Voce Sola, Violinis duobus, & Organo
FRANCESCO MARIA VERACINI (1690–1768) Sonata [in a], nr 2 ze zbioru Sonate a Violino solo, e Basso dedicate a sua Altezza Reale Il Serenissi.mo Principe Reale di Pollonia et elettorale di Sassonia, op. 1
ANONIM Audite insulae
GIOVANNI BATTISTA LUPARINI (zm. 1728) Alma Redemptoris Mater
MARCELLO DI CAPUA (1740/47–1819) Le nozze di Amore e Psiche, muzyka do pantomimy na 2 vl, b.c.
Wykonawcy:
Studenci Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Przemysław Józef Bałka bas
Zuzanna Kowalczyk, Katarzyna Pokrzywa, Emilia Włodarczyk, Amelia Bach skrzypce, altówka
Paweł Michalik pozytyw, klawesyn
Karina Krychun wiolonczela
Przygotowanie zespołu – dr hab. Teresa Piech





