dr hab. Katarzyna Suska-Zagórska


Katarzyna Suska -mezzosopran

Absolwentka Wydziału Wokalno – Aktorskiego Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie Izabeli Jasińskiej-Buszewicz (dyplom z wyróżnieniem 1987) oraz Filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim (1986)

Nagrody:

I Nagroda na II Konkursie Ady Sari w Nowym Sączu (oraz laureatka czterech nagród specjalnych, 1986)
Laureatka Konkursu Luciano Pavarottiego w Modenie (1987)
Finalistka Konkursu Pavarottiego w Filadelfii, USA (1988)
Złota Maska za kreację Carmen (Opera Śląska w Bytomiu (1988)
Złota Płyta za nagranie Halki S. Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (1999)
Nagroda specjalna na Festiwalu Warszawska Jesień dla spektaklu Król Ubu K. Pendereckiego (Główna rola kobieca, Teatr Wielki w Łodzi 1994)
Nagroda Prezydenta Miasta Częstochowy w dziedzinie muzyki 1994
Medal Zasłużony dla kultury polskiej Gloria Artis 2015

Stypendystka Rządu Włoskiego ( Mediolan), Radia Belgijskiego w Leuven, Fonds Alex de Vries w Antwerpii (Belgia) i Foundation Musicale de Villecroze ( Francja) oraz polskiego Ministerstwa Kultury.

Przez 20 lat była solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Zaśpiewała na deskach Opery Narodowej 420 spektakli operowych w repertuarze od W. A. Mozarta po Ryszarda Straussa. Występowała także w Lyonie, Ankarze, Buffalo (USA), Lizbonie, Porto, Brukseli, Luxemburgu i w niemieckich teatrach operowych. W sumie zaśpiewała 35 partii operowych w ponad 700 przedstawieniach. Była także solistką Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi i Opery Krakowskiej.

Interpretatorka dzieł oratoryjnych. W repertuarze ma blisko 80 utworów tego rodzaju muzyki, w tym m.in. pasje, oratoria, kantaty i msze Bacha, Stabat Mater Pergolesiego, Missę solemnis Cherubiniego, Harmoniemesse, NelsonmesseStabat Mater Haydna, Mszę Głagowską Janacka, IV i VIII Symfonię Mahlera, Wielką Mszę c-mollRequiem Mozarta, Małą mszę uroczystąStabat Mater Rossiniego, msze A. Dworzaka i F. Schuberta,  CredoTe Deum Pendereckiego oraz Requiem Verdiego.

Występowała pod batutą takich dyrygentów jak m.in.: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Tadeusz Strugała, Jerzy Katlewicz, Karol Stryja, Antoni Wit, Michael Zilm, Helmuth Rilling, Jose Cura, Krzysztof Penderecki, Roland Bader, Alberto Zedda, Gilbert Levine, Roman Koffman, Valery Gergiev, Jacek Kaspszyk, Will Cruthfield, Mykola Diadiura. Współpracuje ze wszystkimi filharmoniami w kraju oraz z licznymi zespołami za granicą. Wielokrotnie brała udział w koncertach Filharmonii Narodowej w Warszawie, uczestnicząc między innymi w obchodach stulecia tej instytucji. Uczestniczyła także w tournee zagranicznych i koncertach polskich Orkiestry Sinfonia Varsovia i WOSPR i TV w Katowicach.

Katarzyna Suska brała udział w 19 prawykonaniach utworów kompozytorów polskich i zagranicznych. Była pierwszą wykonawczynią polską solo wokalnego w balecie Zorba M. Theodorakisa ( Teatr Wielki w Łodzi, 1990) oraz Magnificat Janosa Vajdy (2003).

Odrębnym nurtem działalności muzycznej artystki są recitale w repertuarze pieśniarskim, które wykonywała między innymi w Amsterdamie, Kolonii, Bergen, Lourdes, Antwerpii, Kłajpedzie, Halle, a w Polsce w Teatrze Wielkim w Warszawie, w Teatrze Wielkim w Łodzi, w Filharmonii Lubelskiej, w Filharmonii Krakowskiej. Szczególne miejsce w repertuarze pieśniarskim artystki zajmują pieśni polskie (S. Moniuszko, F. Chopin, M. Karłowicz, W. Lutosławski, K. Szymanowski) oraz francuskie (C. Debussy, A. Roussel, , E. Satie ,G. Faure, H. Berlioz) , a także pieśni niemieckie (W. A. Mozart, F. Schubert, R. Schumann, F. Hensel, J. Brahms, G. Mahler. R. Strauss, A. Berg).

Katarzyna Suska ma w dorobku 15 płyt, w tym cztery prawykonania kompozycji oratoryjnych, dwa recitale pieśni z pianistą Maciejem Zagórskim ( Debussy, Szymanowski, Satie 2007, Schubert, Hensel, Brahms 2015), liczne nagrania radiowe i TV. Prowadzi wykłady i kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Jest jurorką w konkursach wokalnych, między innymi w Międzynarodowym Konkursie im. Rodzeństwa Reszków w Częstochowie ( pięć kolejnych edycji od 2009 roku). Publikuje prace naukowe z dziedziny wokalistyki i teatru operowego.

NAJWAŻNIEJSZE PARTIE OPEROWE

G. F. Haendel – Juliusz Cezar (Julio Cezare), Cornelia
W.A. Mozart – Wesele Figara(Le nozze), Cherubino
W.A. Mozart – Cosi fan tutte, Dorabella
W.A. Mozart – Don Giovanni, Zerlina
G.Rossini – Cyrulik Sewilski (Il Barbiere), Rosina
G.Bizet – Carmen, Carmen
G. Rossini – Tancred, Isaura
G. Verdi – Falstaff, Meg Page
G. Verdi – Otello, Emilia
G. Puccini – Madama Butterfly, Suzuki
R. Strauss – Kawaler srebrnej róży ( Der Rosencavalier), Octavian
U. Giordano – Andrea Chenier, Contessa de Coigny
R. Wagner – Walkiria, Rossweise
Ch. Gounod – Marguerite, Siebel
J. Offenbach – Opowieści Hoffmanna, Głos Matki (Voix de la tombe)
P. Czajkowski – Oniegin, Olga, Larina
S. Moniuszko – Straszny dwór, Jadwiga
S. Moniuszko – Halka, Zofia
K Penderecki – Król Ubu, Ubica
K. Penderecki – Diabły z Loudun, Claire
K. Penderecki – Raj utracony, Ituriel
M. Theodorakis – solo wokalne w balecie Zorba
H. Berlioz – Potępienie Fausta ( La damnation de Faust) Małgorzata
H. Berlioz – solo wokalne Romeo i Julia