dr hab. Katarzyna Oleś-Blacha, prof. AMKP


fot. Piotr Suchodolski

Śpiewaczka operowa (sopran koloraturowy).
W 2001 ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wojciecha Jana Śmietany.
Laureatka wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali, m.in. w 2010 otrzymała III nagrodę w kategorii głosów żeńskich na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, a w 2012 roku została uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza śpiewaczka”. W lipcu 2014 roku została Laureatką nagrody: „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz promocji kultury.
Solistka Opery Krakowskiej, gdzie po raz pierwszy wystąpiła w 2001 w partii Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta. Za szczególnie ważne w dorobku artystki należy uznać role: Rozyna (Cyrulik sewilski Rossiniego), Gilda (Rigoletto Verdiego), Roksana (Król Roger Szymanowskiego), Fiorilla (Turek we Włoszech Rossiniego), Zerbinetta (Ariadna na Naksos R.Straussa), Violetta (La Traviata G. Verdiego), Olimpia, Antonia, Giulietta, Stella (Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha), Norma (Norma V. Belliniego), Anna (Anna Bolena G. Donizettiego) oraz najczęściej wykonywana przez nią partia Królowej Nocy (Czarodziejski flet Mozarta). Partią Łucji (Lucia di Lammermoor G. Donizettiego) debiutowała w Operze Narodowej w Warszawie.
Zróżnicowany dorobek sceniczny sopranistki uzupełniają Hanna (Straszny dwór Moniuszki), Adela (Zemsta nietoperza J. Straussa), Arsena (Baron cygański J. Straussa), Ewa (Hrabina Moniuszki), Beata (Beata Moniuszki), Eurydyka (Orfeusz i Eurydyka Glucka), Despina i Fiordiligi (Cosi fan tutte Mozarta). Sophie (Kawaler srebrnej róży R. Straussa), Philippe (Diabły z Louden Pendereckiego), Donna Anna (Don Giovanni Mozarta), Adina (Napój miłosny G. Donizettiego), Susanna i Hrabina (Wesele Figara Mozarta) , Leonora (Trubadur Verdiego), Ninetta (Miłość do trzech pomarańczy Prokofiewa) oraz Małgorzata (Mefistofeles Boito).
Współpracuje z licznymi teatrami operowymi, filharmoniami oraz innymi instytucjami kulturalnymi w Polsce i za granicą. Z zespołami Oper w Bydgoszczy, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie odbyła kilkakrotnie tournée po Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii, goszcząc w takich salach jak: Festspiel und Kongresshaus w Bregenz, Theater am Aegi w Hannoverze, Philharmonie w Berlinie, Philharmonie w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Rotterdamse Schouwburg w Rotterdamie.
Artystka ma w swoim bogatym dorobku ponad 40 pierwszoplanowych ról operowych, operetkowych i musicalowych, które prezentowała w 50 różnych realizacjach premierowych, festiwalowych oraz repertuarowych wielu teatrów operowych w Polsce i za granicą.
W kręgu zainteresowań artystycznych Katarzyny Oleś-Blachy znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa i  kameralna. Dowodem na to są liczne koncerty (m.in. Kraków, Warszawa, Wrocław, Szczecin, Katowice, Stuttgart, Wolfsburg, Innsbruck, Linz, Hannover, Berlin, Monachium, Regensburg, Fulda, Graz, Strasburg, Szanghaj, Al Kuwait).
Na szczególną uwagę w dorobku artystki zasługują interpretacje licznych pieśni, w tym m.in. F.Schuberta, F. Liszta, R. Straussa, S. Rachmaninowa, K. Szymanowskiego, I. Strawińskiego.
Dokonała szeregu nagrań płytowych i archiwalnych dla potrzeb Radia i Telewizji, w tym w 2005 niezwykle rzadko wykonywanego „Koncertu na sopran i orkiestrę” Z. Kasserna, który wielokrotnie prezentowano na antenie polskich rozgłośni. Ze szczególnie ciepłym przyjęciem słuchaczy i krytyki spotkał się album artystki „Per due Donne” (DUX 1351) oraz pierwsze płytowe wydanie ostatniej opery Stanisława Moniuszki „Beata” (DUX 1531).
Pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie. Prowadzi klasę śpiewu solowego. We wrześniu 2006 roku został jej nadany stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych – wokalistyki, a w lipcu 2014 roku stopień doktora habilitowanego. Prowadzi warsztaty wokalne oraz kursy mistrzowskie dla młodzieży oraz młodych adeptów wokalistyki.

katarzyna.oles.blacha@amuz.krakow.pl