dr Marta Mołodyńska-Wheeler
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto absolwentka studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Teacher Training College w Krakowie. W roku 2017 otrzymała stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, a praca doktorska dotyczyła wpływu synestezji na interpretację utworów muzycznych. Ponadto, w tym samym roku uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego (w specjalności fortepian).
Jest autorem licznych kompozycji na fortepian solo oraz na 4 ręce, utworów rozrywkowych na big band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych oraz jest akompaniatorem podczas licznych konkursów instrumentalnych i wokalnych na terenie całego kraju i za granicą. Obecnie jest pianistą-akompaniatorem i korepetytorem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracuje też z Operą Krakowską, kilkoma zespołami muzyki kameralnej, oraz jest nauczycielem gry na fortepianie w Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Co więcej, współtworzy kilka zespołów rozrywkowych grających zarówno muzykę autorską, jak i covery, w których nie tylko gra, ale również zajmuje się aranżacją. Występowała między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Dokonała też wielu nagrań, m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, utworów na 4 ręce (Na cztery dziecięce ręce, PWM, Kraków 2018) oraz swoich własnych (w tym niniejszego zbioru). Co więcej, jest regularnie zapraszana do wielu nagrań płytowych zarówno przez muzyków klasycznych, jak i rozrywkowych.
Opublikowała swoje utwory na 4 ręce – Kalejdoskop (SMPK, 2019) oraz Pandemony (PWM, 2020), jak również artykuły: Podstawy improwizacji w kształceniu artystycznym („Konteksty kultury, konteksty edukacji, SPMK 2017) oraz Synestezja – implikacje praktyczne w pracy muzyka i anglisty („Synestezja a sztuka”, Aureus 2016). Już wkrótce drukiem ukaże się również jej cykl miniatur fortepianowych na cztery ręce z elementami improwizacji zatytułowany Improwizje.
W sferze języka angielskiego, przez wiele lat była wykładowcą na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz prowadziła kursy językowe dla dzieci i dorosłych.