dr Ewa Wolak-Czarniak


Wolak EwaKontralt. Artystka obdarzona jest głosem o niezwykłej, ciemnej barwie, bardzo dużej skali, a także biegłości, co umożliwia jej wykonywanie bardzo różnorodnego repertuaru – od muzyki dawnej przez Rossiniego, Verdiego, Wagnera po współczesną. Jej repertuar obejmuje pierwszoplanowe partie operowe, utwory oratoryjne, a także pieśni.
Ewa Wolak zaliczana jest przez światowych krytyków muzycznych do grona najwybitniejszych współczesnych głosów kontraltowych. Jej kreacja wirtuozowskiej partii Fidès w operze Prorok G.Meyerbeera w 2015r. została entuzjastycznie przyjęta przez międzynarodowych krytyków muzycznych oraz melomanów opery.
Ewa Wolak swoją edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 6 lat w klasie fortepianu i skrzypiec, a śpiew towarzyszył jej od zawsze.
Studia wokalne ukończyła w Krakowskiej Akademii Muzycznej dyplomem z wyróżnieniem. Wcześniej uzyskała dyplomy PŚSM im. W. Żeleńskiego w Krakowie w klasie altówki i klasie śpiewu również z wyróżnieniem.
Jako stypendystka Deutscher Akademischer Austauschdienst ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe w Hochschule für Musik w Karlsruhe oraz także z wyróżnieniem studia operowe w Institut für Theater und Musik tejże Uczelni.
Przez rok rozwijała swe umiejętności wokalne i sceniczne w Studio Operowym przy Badisches Staatstheater w Karlsruhe.
Ewa Wolak jest laureatką renomowanych konkursów wokalnych m.in. Grand Prix Maria Callas w Atenach, Internationale Vocal Competition w ‘s Hertogenbosch (Holandia).
Za swoje osiągnięcia artystyczne Ewa Wolak została uhonorowana EUROPEJSKĄ NAGRODĄ W DZIEDZINIE KULTURY.
W roku 2011 artystce nadano prestiżowy tytuł Opery Niemieckiej – KAMMERSÄNGERIN.

Artystka brała wielokrotnie udział w licznych festiwalach muzycznych w całej Europie, m.in.: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Muzyka w Starym Krakowie, Klangbogen Festival Wien, Festival de Radio France Paryż/Montpellier, Tiroler Wagner Festspiele Austria,Internationale Haendel Festspiele Göttingen, Internationale Haendel Festspiele Karlsruhe, Internationale Haendel Festspiele Halle, Klangvokal Musikfestival Dortmund, Międzynarodowy Festiwal Muzyki w Wilnie i wiele innych.
W dwusetną rocznicę śmierci H.Berlioza, na Festiwalu Wratislavia Cantans artystka wraz z Sinfonią Varsovią wykonała, owacyjnie przyjętą, ekspresyjną scenę liryczną „Śmierć Kleopatry” tegoż kompozytora – muzyczny klejnot skomponowany na konkurs Prix de Roma.
Od wielu lat związana jest z Badisches Staatstheater w Karlsruhe gdzie z wielkim sukcesem wykonuje czołowe partie operowe takie jak: CARMEN (Carmen-Bizet), DALILA (Samaon et Dalila-Saint Saens), FRICKA (Rheingold, Walküre-Wagner) , FIDÈS, (LE PROPHÈTE – Meyerbeer), ERDA (Rheingold, Siegfried- Wagner), ULRICA ( Un Ballo in Maschera – Verdi) ISABELLA (L’italiana in Algeri-Rossini), QUICKLY (Falstaff –Verdi), RATMIR (Ruslan i Ludmiła- Glinka) i wiele innych.
Jest także cenioną odtwórczynią czołowych partii w operach i oratoriach Haendla m.in. GIULIO CESARE, ALCINA, RODELINDA, ARIODANTE, AMADIGI, THEODORA, LA RESURREZIONE, IL TRIONFO DEL TEMPO a także SALOMON, DEBORAH (nagrane dla Naxos) i Rossiniego (m.in. świetne wykonanie partii Isabelli w operze „L’ITALIANA IN ALGERI”- National Opera de Montpellier).
Artystka stale współpracuje z Deutsche Oper w Berline, gdzie odnosi sukcesy wykonując wiele partii mezzosopranowych m.in.- ULRICA ( Bal Maskowy), ERDA (Rheingold, Siegfried), CIECA (La Gioconda), OLGA (Eugeniusz Oniegin), QUICKLY ( Falstaff),Die Allwissende Muschel (Helena Egipska) R.Straussa.
Wykonanie i nagranie partii WALTRAUTY w Götterdämmerung Wagnera pod batutą Gustawa Kuhna odebrane zostało z wielkim międzynarodowym uznaniem.
Występuje gościnnie w Komische Oper Berlin, Deutsche Oper Berlin, Nationaltheater Mannheim, Opera National de Montpellier, Finnish National Opera Helsinki, Theater an der Wien, Opera Malmö,Théatre du Capitole de Toulouse, Opéra National de Lorraine (Nancy), Teatro Verdi di Trieste,
Teatro Lirico di Cagliari i wiele innych.
Artystka stale koncertuje z renomowanymi orkiestrami Europy są to m.in.:
Filharmonia Narodowa w Warszawie, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Musikverein Wien, Münchner Philharmonie, Kölner Philharmonie, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Mozarteum Salzburg, Orchestre Philharmonique de Radio France Paris, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, Tonhalle Orchester Zürich, Philharmonie de Paris, Auditorio National de Musica Madrid, Deutsche Haendel Solisten, Antwerp Symphony Orchestra, deFilharmonie & Collegium Vocale Gent, Bach Kollegium Stuttgart, Les Talens Lyriques Paris, Combattimento Consort Amsterdam i inne.
Występuje z takimi dyrygentami jak m.in.: Maestro Antoni Wit, Marco Armiliato, Sir. Simon Rattle, Donald Runnicles, Andris Nelson, Philippe Herreweghe, Justin Brown , Łukasz Borowicz, Helmuth Rilling,Christophe Rousset, Gabriel Chmura, Paul McCreesh, Ingo Metzmacher, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Marc Minkowski i wielu innych.
Ewa Wolak bardzo często jest zapraszana do wykonania partii altowych w utworach Krzysztofa Pendereckiego pod batutą mistrza.
Dokonała wielu nagrań m.in.dla firmy płytowej NAXOS, a niektóre z nich to:
J. Brahms – Alto Rhapsody op. 53 ( Filharmonia Narodowa ,A. Wit) K.Penderecki – Credo ( Filharmonia Narodowa, A. Wit),A.Dvořák – Requiem op.89 ( Filharmonia Narodowa, A. Wit),G.F.Haendel – Solomon, HWV 67 (Junge Kantorei,C. Martini),G.F. Haendel – Deborah (Junge Kantorei,
C. Martini),F. Ries – Die Könige in Israel (Rheinische Kantorei, H. Max), oraz nagrań dla RADIO FRANCE w Paryżu:J. Strauss – Zigeunerbaron ( National Opera de Montpellier, A. Jordan), O.Respighi – La campana sommersa (National Opera de Montpellier,F.Layer).
Liczne nagrania i transmisje radiowe m.in.dla: Radio France Paris ,Polskie Radio Program II ,SWR Deutschland, Hessischer Rundfunk Deutschland, DLF Kultur, RBB Berlin, Radio Clásica Madrid i wielu innych.
Liczne koncerty w Europie, Izraelu, Korei Płd., USA, Japonii.

Ewa Wolak równolegle do działalności artystycznej poświęca się z wielką pasją pedagogice wokalnej. Jednym z jej największych ostatanich sukcesów pedagogicznych jest zdobycie przez jej studenta w 2018 r I miejsca na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Belvedere.
Od 2003 roku prowadzi klasę wokalną w rodzimej Krakowskiej Akademii Muzycznej.
W 2016 roku otrzymała tytuł profesora w renomowanej Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie gdzie również prowadzi klasę wokalną.