Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

Sesja Naukowo-Artystyczna „In-Between: Fred Katz” | 10-11.12.2025


Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu oraz Katedra Fortepianu zapraszają na Sesję Naukowo-Artystyczną „In-Between”, która odbędzie się 10 i 11 grudnia 2025 roku w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Wydarzenie poświęcone jest twórczości Fredericka Katza – artysty działającego na pograniczu muzyki klasycznej, jazzu i muzyki filmowej, pierwszego wiolonczelisty, który konsekwentnie wprowadził swój instrument w przestrzeń jazzu improwizowanego. Sesja stanowi refleksję nad muzyką tworzoną pomiędzy gatunkami i tradycjami oraz nad miejscem twórczości Katza w historii XX wieku.

Odbywający się w ramach sesji koncert ukazuje utwory o klasycznej formie oraz kompozycje otwarte, w których struktura staje się punktem wyjścia do improwizacji. W programie znalazły się zarówno dzieła Katza, jak i jazzowe standardy oraz autorskie kompozycje inspirowane jego twórczością.

Koordynacja projektu: dr Paweł Czarakcziew

 

środa, 10 grudnia 2025
Sala Koncertowa im. Krystyny Moszumańskiej-Nazar
ul. św. Tomasza 43

18:00 Wykład

prof. Josh Kun (University of Southern California, Los Angeles)
Between Genres and Generations. Fred Katz and the Sound of Mid-Century America

19:00 Koncert

Fred Katz (1919-2013)
Porgy and Bess
Cello Sweet

oraz standardy jazzowe i kompozycje jazzowe Freda Katza

Paweł Czarakcziew wiolonczela
Piotr Kowal fortepian
Przemysław Stefańczyk fortepian
Mikołaj Sikora kontrabas
Szymon Madej perkusja

 

czwartek, 11 grudnia 2025
Sala Senacka im. Mieczysława Tomaszewskiego
ul. św. Tomasza 43

17:00 Wykład

dr Paweł Czarakcziew (Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie)
Frederick Katz – wiolonczelista pomiędzy światami. Ewolucja stylu i idiomu instrumentu w XX wieku

17:30 Wykład

mgr Przemysław Stefańczyk (Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie)
Aspekty aranżacyjne i funkcja sekcji rytmicznej w dialogu z wiolonczelą – na przykładzie projektu A Tribute To Fred Katz

18:00 Wykład

prof. Michel Lethiec (klarnet, emerytowany profesor Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu)
Pablo Casals – niezwykła historia wybitnego wiolonczelisty

 


Wykonawcy:

Paweł Czarakcziew

Wiolonczelista, kameralista i pedagog. W wieku sześciu lat zadebiutował na scenie Filharmonii Krakowskiej, a cztery lata później wystąpił jako solista z orkiestrą Akademii Muzycznej w Krakowie w Ambasadzie RP w Paryżu. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowany do programu Fulbright Junior Research Award, dzięki któremu prowadził badania na University of Southern California w Los Angeles pod opieką prof. Josha Kuna.
W 2025 roku uzyskał stopień doktora sztuki na podstawie pracy poświęconej życiu i twórczości jazzowej Fredericka Katza. Jest absolwentem klasy wiolonczeli Marty Nowaczyk-Łapińskiej oraz wiolonczeli jazzowej Mateusza Pliniewicza w Szkole Muzycznej im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie, a także studiów z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Zdzisława Łapińskiego. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem prof. Juliusa Bergera w Leopold-Mozart-Zentrum w Augsburgu.
Koncertował w Austrii, Chinach, Czechach, Danii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. Współzałożyciel Cracow Harp Quintet, ORBITA oraz duetu Czarakcziew/Kowal Duo.

 

Piotr Kowal

Pianista, kameralista i pedagog związany z krakowskim środowiskiem muzycznym. Absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Pikula, gdzie uzyskał stopień doktora sztuki (2018), a następnie doktora habilitowanego (2025).
Koncertował w Austrii, Chinach, Hiszpanii, Izraelu, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, na Słowacji i we Włoszech. W 2025 roku odbył tournée po USA, występując m.in. w Nowym Jorku, Pensylwanii, Waszyngtonie i stanie Missisipi. Współpracował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej i Orkiestrą Riszon le-Cijjon, wykonując Koncert Es-dur Franciszka Liszta.
Laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym Konkursu im. Tadeusza Żmudzińskiego, oraz konkursów w Izraelu, Portugalii, Singapurze i Wiedniu. Otrzymał Srebrny Dyplom „Muzyczne Orły” za album Bruzdowicz: Works for Piano and Cello oraz Brązowy Dyplom za płytę Aurora nagraną w duecie Czarakcziew/Kowal Duo.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie; w 2024 roku uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Krakowa. Kształcił się w Musikhochschule w Lubece u prof. Konstanze Eickhorst oraz podczas studiów podyplomowych u prof. Aquilesa Delle Vigne.

 

Przemysław Stefańczyk

Pianista jazzowy i kompozytor, urodzony w 1998 roku w Kielcach. Edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej im. L. Różyckiego, kształcąc się w zakresie fortepianu klasycznego i klawesynu oraz zdobywając nagrody m.in. na Jazz Lubaczów i Konkursie CEA w Warszawie.
Studiował fortepian jazzowy w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie pod kierunkiem Marcina Banaszka, zdobywając laury na konkursach Jazz nad Odrą, Blue Note Jazz Competition i Konkursie im. Mieczysława Kosza.
Koncertuje w Niemczech, Austrii, Włoszech, Ukrainie, Holandii, Francji, Słowacji, Czechach i Szwajcarii. Uczestniczył w kursach mistrzowskich u Dayny Stephensa, Enrico Pieranunziego, Geralda Claytona i Nitaia Hershkovitsa.
Współpracuje jako sideman z wieloma zespołami, m.in. Kuba Kowalski Quartet, Kielce Big Band, Loopsided, Stefańczyk/Paciora Duo, a także jest stałym członkiem zespołu Czarakcziew and the Jazz Cats.

 

Mikołaj Sikora

Kontrabasista jazzowy i kompozytor, urodzony w 1998 roku. Ukończył studia magisterskie na kierunku kontrabas jazzowy w Akademii Muzycznej w Krakowie, a w 2022 roku także studia informatyczne na Akademii Górniczo-Hutniczej. Obecnie prowadzi badania doktorskie poświęcone zastosowaniu sztucznej inteligencji w teorii muzyki.
Kształcił się m.in. w Saint Louis College of Music w Rzymie oraz Conservatorium van Amsterdam, pracując z takimi pedagogami jak Luca Bulgarelli, Clemens van der Feen, Frans van der Hoeven czy Ruud Ouwehand.
Laureat Grand Prix Jazz nad Odrą, Bielskiej Zadymki Jazzowej oraz European Young Artists’ Jazz Award w Burghausen; nominowany do nagrody Fryderyk 2024 i wyróżniony tytułem Tarnowskiej Nadziei Kultury.
Współpracuje z czołowymi artystami w Europie i USA. Nagrywa i koncertuje z zespołami Horntet, Amirova Trio, Niedbała/Sikora/Przewoźniak Trio, Jacek Pietrzak Quartet, Yunah Han Trio, Jedno, Kasią Cygan oraz Czarakcziew and the Jazz Cats.

 

Szymon Madej

Perkusista, producent i muzyk sesyjny; absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach. Laureat Fryderyka 2024 za album Parallel nagrany z Aga Derlak Septet.
Członek zespołów Aga Derlak Trio, Ibrahim Trio, Wojciech Myrczek Quartet, Joachim Mencel Quintet, Maciej Kitajewski Trio oraz Sabina Meck Sextet. Występował z Leszkiem Możdżerem, Andy Middletonem, Steve’em Cardenasem, Victorem Mendozą, Rafaelem Alcalą, L.U.C.-em, Peterem Francisem, Geraldem T. Smithem, Colinem Vasselem, Adamem Sztabą, Joachimem Menclem, Marcinem Pospieszalskim, Piotrem Baronem, Piotrem Wojtasikiem, Grzegorzem Nagórskim, Dorotą Miśkiewicz, Kubą Badachem, Katarzyną Cerekwicką, zespołem TGD i wieloma innymi.
Laureat licznych konkursów, m.in. Grand Prix Lotos Jazz Festival – Bielska Zadymka Jazzowa (2013, 2014), nagrody indywidualnej na Krokus Jazz Festival (2013), Grand Prix Jazz Juniors (2013) oraz Grand Prix Jazz nad Odrą (2015).
Jako muzyk sesyjny ma w dorobku ponad 30 nagranych albumów.