I Konferencja Altówkowa im. Profesora Janusza Pisarskiego „I am not Paganini, I am Hindemith” | 29-30.10.2025
Z okazji 130. rocznicy urodzin Paula Hindemitha Katedra Skrzypiec i Altówki zaprasza na I Konferencję Altówkową im. Profesora Janusza Pisarskiego – wybitnego polskiego altowiolisty i pedagoga. Wydarzenie poświęcone będzie altówkowej twórczości niemieckiego kompozytora, którego dzieła na nowo zdefiniowały rolę altówki w muzyce klasycznej. Konferencja stanowi hołd zarówno dla spuścizny Profesora Janusza Pisarskiego, jak i dla artystycznej wizji Paula Hindemitha – twórcy, który udowodnił, że altówka może być głosem równie wyrazistym, jak każdy inny instrument solowy.
Gościem konferencji będzie Roland Glassl z Hochschule für Musik und Theater München.
Zapraszamy do przysłuchiwania się seminariom, uczestnictwa w wykładach, udziału w dyskusji oraz do wysłuchania koncertu wieńczącego konferencję.
Do usłyszenia!
Koordynacja konferencji: prof. dr hab. Maria Shetty
Harmonogram konferencji
środa 29 października 2025
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43
10:00-14:00 Między tradycją a nowoczesnością – altówkowa estetyka Hindemitha – seminarium z prof. Rolandem Glasslem
16:00-18:00 Powitanie, wykłady, dyskusja
- Profesor Janusz Pisarski – altowiolista, pedagog, człowiek
– dr. hab. Aneta Dumanowska, prof. AMKP
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie - Oblicza neoklasycyzmu w twórczości Paula Hidemitha
– dr hab. Ewa Wójtowicz, prof. AMKP
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie - I am not Paganini I am Hindemith
– prof. Maria Shetty
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie - Sonata na altówkę solo 1937
– prof. Roland Glassl
Hochschule für Musik und Theater München
czwartek 30 października 2025
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43
10:00-14:00 Między tradycją a nowoczesnością – altówkowa estetyka Hindemitha – seminarium z prof. Rolandem Glasslem
18:00 Koncert
PAUL HINDEMITH (1895-1963)
Meditation (1938)
Emili Łachut altówka
Weronika Bujok fortepian
Sonata F-dur Op. 11 nr 4 (1919)
I. Fantasie
II. Thema mit Variationen
III. Finale
Maria Shetty altówka
Monika Wilińska-Tarcholik fortepian
Trauermusik (1936)
Adrian Chrzanowski altówka
Monika Wilińska-Tarcholik fortepian
Sonata na altówkę solo 1937
I. Lebhafte Halbe
II. Langsame Viertel
III. Mäßig schnelle Viertel
Roland Glassl altówka
ROLAND GLASSL, altówka

Roland Glassl zdobył uznanie jako solista i kameralista, którego renoma wykracza daleko poza granice kraju. Liczne nagrody na międzynarodowych konkursach (w tym pierwsza nagroda w Lionel Tertis International Viola Competition) oraz 16-letnia działalność w Mandelring Quartett (1999–2015) zaprowadziły go na wiele znaczących scen i festiwali na całym świecie.
Jako solista współpracował z dyrygentami takimi jak Sir Colin Davis, Hermann Bäumer, Howard Griffiths, Hans Richter, Markus Poschner, Alfred Eschwé i Theodor Guschlbauer, a także występował z licznymi orkiestrami, m.in. z Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Filharmonią Państwową w Moguncji, Orkiestrą Symfoniczną Opery Narodowej Chin, Gruzińską Orkiestrą Kameralną, Niemiecką Państwową Orkiestrą Filharmoniczną Nadrenii-Palatynatu, Węgierską Orkiestrą Symfoniczną w Pécs, Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Stambule oraz z Orkiestrą Kameralną w Pradze. Przez wiele lat Roland Glassl działał również jako solista–altowiolista w różnych czołowych orkiestrach. Urodzony w Ingolstadt, rozpoczął studia skrzypcowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium u prof. Any Chumachenco, zanim zafascynował się brzmieniem altówki i rozpoczął studia u prof. Atara Arada na Indiana University w Bloomington (USA).
Od 2018 roku Roland Glassl jest profesorem altówki w Hochschule für Musik und Theater w Monachium.





