Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

I Konferencja Altówkowa im. Profesora Janusza Pisarskiego „I am not Paganini, I am Hindemith” | 29-30.10.2025


Z okazji 130. rocznicy urodzin Paula Hindemitha Katedra Skrzypiec i Altówki zaprasza na I Konferencję Altówkową im. Profesora Janusza Pisarskiego – wybitnego polskiego altowiolisty i pedagoga. Wydarzenie poświęcone będzie altówkowej twórczości niemieckiego kompozytora, którego dzieła na nowo zdefiniowały rolę altówki w muzyce klasycznej. Konferencja stanowi hołd zarówno dla spuścizny Profesora Janusza Pisarskiego, jak i dla artystycznej wizji Paula Hindemitha – twórcy, który udowodnił, że altówka może być głosem równie wyrazistym, jak każdy inny instrument solowy.

Gościem konferencji będzie Roland Glassl z Hochschule für Musik und Theater München.

Zapraszamy do przysłuchiwania się seminariom, uczestnictwa w wykładach, udziału w dyskusji oraz do wysłuchania koncertu wieńczącego konferencję.

Do usłyszenia!

Koordynacja konferencji: prof. dr hab. Maria Shetty

 

Harmonogram konferencji

środa 29 października 2025
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43

10:00-14:00 Między tradycją a nowoczesnością – altówkowa estetyka Hindemitha – seminarium z prof. Rolandem Glasslem

16:00-18:00 Powitanie, wykłady, dyskusja

  • Profesor Janusz Pisarski – altowiolista, pedagog, człowiek
    – dr. hab. Aneta Dumanowska, prof. AMKP
    Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
  • Oblicza neoklasycyzmu w twórczości Paula Hidemitha
    – dr hab. Ewa Wójtowicz, prof. AMKP
    Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
  • I am not Paganini I am Hindemith
    – prof. Maria Shetty
    Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
  • Sonata na altówkę solo 1937
    – prof. Roland Glassl
    Hochschule für Musik und Theater München

 

czwartek 30 października 2025
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43

10:00-14:00 Między tradycją a nowoczesnością – altówkowa estetyka Hindemitha – seminarium z prof. Rolandem Glasslem

18:00 Koncert

PAUL HINDEMITH (1895-1963)

Meditation (1938)

Emili Łachut altówka
Weronika Bujok fortepian

Sonata F-dur Op. 11 nr 4 (1919)
I. Fantasie
II. Thema mit Variationen
III. Finale

Maria Shetty altówka
Monika Wilińska-Tarcholik fortepian

Trauermusik (1936)

Adrian Chrzanowski altówka
Monika Wilińska-Tarcholik fortepian

Sonata na altówkę solo 1937
I. Lebhafte Halbe
II. Langsame Viertel
III. Mäßig schnelle Viertel

Roland Glassl altówka


ROLAND GLASSL, altówka

fot. arch. pryw. artysty

Roland Glassl zdobył uznanie jako solista i kameralista, którego renoma wykracza daleko poza granice kraju. Liczne nagrody na międzynarodowych konkursach (w tym pierwsza nagroda w Lionel Tertis International Viola Competition) oraz 16-letnia działalność w Mandelring Quartett (1999–2015) zaprowadziły go na wiele znaczących scen i festiwali na całym świecie.

Jako solista współpracował z dyrygentami takimi jak Sir Colin Davis, Hermann Bäumer, Howard Griffiths, Hans Richter, Markus Poschner, Alfred Eschwé i Theodor Guschlbauer, a także występował z licznymi orkiestrami, m.in. z Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Filharmonią Państwową w Moguncji, Orkiestrą Symfoniczną Opery Narodowej Chin, Gruzińską Orkiestrą Kameralną, Niemiecką Państwową Orkiestrą Filharmoniczną Nadrenii-Palatynatu, Węgierską Orkiestrą Symfoniczną w Pécs, Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Stambule oraz z Orkiestrą Kameralną w Pradze. Przez wiele lat Roland Glassl działał również jako solista–altowiolista w różnych czołowych orkiestrach. Urodzony w Ingolstadt, rozpoczął studia skrzypcowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium u prof. Any Chumachenco, zanim zafascynował się brzmieniem altówki i rozpoczął studia u prof. Atara Arada na Indiana University w Bloomington (USA).

Od 2018 roku Roland Glassl jest profesorem altówki w Hochschule für Musik und Theater w Monachium.