Jonas Kaufmann (2025)

Okrzyknięty przez „The Telegraph” mianem „największego tenora świata”, Jonas Kaufmann należy do grona najwybitniejszych śpiewaków operowych naszych czasów. Artysta ma w swoim dorobku ponad 70 ról wykonanych na najważniejszych scenach operowych świata. „The New York Times” opisywał jego głos jako „świetlisty w górnych rejestrach, łączący męskość z czułością”, podkreślając zarazem jego „wyrafinowane muzyczne rzemiosło”. Kaufmann zachwyca nie tylko doskonałą techniką wokalną, lecz także wyjątkową siłą wyrazu scenicznego – jak zauważył magazyn „Télérama”, „wciela się w każdą postać z takim zaangażowaniem, że widz ma wrażenie, iż to ostatni raz, kiedy wykonuje daną rolę”.
Jest jednym z najwybitniejszych współczesnych interpretatorów pieśni, a jego koncerty cieszą się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie. Za swoje dokonania artystyczne otrzymał liczne nagrody, w tym jedenaście statuetek ECHO/OPUS Klassik, tytuł „Śpiewaka Roku” od licznych czasopism poświęconych muzyce klasycznej, takich jak „Opernwelt”, „Diapason” i „Musical America”, uhonorowany został francuskim Orderem Kawalera Sztuki i Literatury (Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres), Bawarskim Orderem Maksymiliana, a w 2022 roku otrzymał tytuł Österreichischer Kammersänger. W 2024 roku został odznaczony najwyższym francuskim wyróżnieniem państwowym – Orderem Legii Honorowej.
Na początku sezonu 2023/24 Jonas Kaufmann zaprezentował wyjątkowy projekt Doppelgänger w Park Avenue Armory w Nowym Jorku — inscenizowaną interpretację cyklu pieśni Schwanengesang Franza Schuberta, przygotowaną wspólnie z Helmutem Deutschem i reżyserem Clausem Guthem. W kolejnych miesiącach wystąpił w serii spektakli Otella oraz w nowej inscenizacji Turandot w Wiener Staatsoper, w koncertach sylwestrowych z Filharmonią Berlińską pod batutą Kirilla Petrenki, a także w cyklu koncertów z muzyką filmową The Sound of Movies w Baden-Baden, Pradze, Neapolu i Wiesbaden. Wziął udział w nowych produkcjach La Giocondy na Festiwalu Wielkanocnym w Salzburgu i w Teatro San Carlo w Neapolu, wystąpił w Aidzie i Tosce w Bayerische Staatsoper oraz w operze Andrea Chénier w Royal Opera House. Wykonał również II akt Tristana i Izoldy w wersji koncertowej w Gstaad i Baden-Baden.
Od września 2024 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Tyrolskiego Festiwalu Erl. Z okazji setnej rocznicy śmierci Giacoma Pucciniego Aby uczcić setną rocznicę śmierci Giacoma Pucciniego, Jonas Kaufmann odbył europejskie tournée koncertowe w październiku i listopadzie 2024 roku, a 29 listopada wziął udział w uroczystej Gali Pucciniego w mediolańskiej La Scali.
Rok 2025 rozpoczął od wznowienia Pajaców Leoncavalla w Wiener Staatsoper, po czym udał się w trasę koncertową po Azji, obejmującą recitale i koncerty operowe. Wystąpił również w recitalach z Dianą Damrau i Helmutem Deutschem (pieśni Mahlera i Straussa), w roli Parsifala na Festiwalu Erl oraz w nowej produkcji Pajaców w Bayerische Staatsoper.
Artysta dysponuje głosem, który pozwala mu doskonale odnaleźć się w szerokim repertuarze, przynosząc mu uznanie za kreacje w rolach francuskich, niemieckich i włoskich, jak również za występy recitalowe. Do jego najważniejszych ról należą: Don José, Werther, Don Carlo, Otello, Andrea Chénier, Maurizio, Lohengrin, Parsifal i Florestan, które wykonywał na takich scenach jak Teatro alla Scala, Covent Garden, Bayerische Staatsoper, Metropolitan Opera, Opernhaus Zürich, Opéra national de Paris i Wiener Staatsoper. Ma w dorobku liczne nagrania płytowe, obejmujące zróżnicowany repertuar – od dzieł operowych, przez pieśni, po operetkę i inne formy wokalne.
Urodzony w Monachium, tam też ukończył studia wokalne w Hochschule für Musik und Theater München. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hansa Hottera, Jamesa Kinga i Josefa Metternicha. W pierwszych latach kariery scenicznej, występując w Staatstheater Saarbrücken, kontynuował naukę pod kierunkiem Michaela Rhodesa w Trewirze.
(źródło: https://jonaskaufmann.com/)




