Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

8. Dni Jana Nepomucena Bobrowicza: „Nuevo Mundo – muzyka gitarowa Ameryki Łacińskiej” | 17-19.05.2024


Katedra Gitary i Harfy AMKP serdecznie zaprasza na 8. Dni Jana Nepomucena Bobrowicza – międzynarodową konferencję artystyczno-naukową, która odbędzie się od 17 do 19 maja.

Patron festiwalu to wybitny gitarzysta, kompozytor i wydawca urodzony w Krakowie. Tegoroczną ideą przewodnią konferencji jest muzyka gitarowa Ameryki Łacińskiej, a więc Nowego Świata, Nuevo Mundo.

Zapraszamy na wykłady, warsztaty i koncerty. O muzyce latynoamerykańskiej będą mówić Jorge Cardoso, Paweł Kwaśny, Leszek Potasiński Zbigniew Dubiella. Na koncertach wystąpią Janusz Strobel, Paweł Pańta, Pablo Márquez. Odbędzie się też wyjątkowe spotkanie z Jorge Cardoso związane z historią festiwalu Kraków-Krynica w 30-lecie śmierci jego twórcy – Czesława Droździewicza. Cieszymy się także na ponowne spotkanie z Carlo Marchione (wykład i lekcje mistrzowskie). Lekcje mistrzowskie zgodzili się również poprowadzić prof. Pablo Márquez i Jorge Cardoso.

Polecamy również gorąco doroczną konferencję lutniczą z udziałem artystów lutników z Polski i zagranicy, połączoną z wystawą testami instrumentów.

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Organizator: Katedra Gitary i Harfy AMKP w Krakowie
Współorganizator: Koło Naukowe Gitarzystów AMKP w Krakowie
Koordynacja: prof. dr hab. Michał Nagy
Współpraca: dr hab. Ewa Jabłczyńska, dr Krzysztof Cyran, dr Miłosz Mączyński, mgr Radosław Wieczorek
Koncepcja programowa: prof. dr hab. Michał Nagy


HARMONOGRAM

PIĄTEK
13:00-18:30 wykłady i lekcje mistrzowskie
20:00 koncert

SOBOTA
10:00 konferencja lutnicza i prezentacja instrumentów
15:00-18:30 wykład i lekcje mistrzowskie
19:30 recital Pablo Márqueza

NIEDZIELA
10:00-18:00 lekcje mistrzowskie i wykłady
18:30 wernisaż wystawy obrazów
19:30 Czesław Droździewicz in Memoriam – spotkanie i koncert


PROGRAM SZCZEGÓŁOWY

piątek 17 maja 2024
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

13:00 Rozpoczęcie konferencji

13:30-14:15 Wykład dra Pawła Kwaśnego
Sonata Americanissima – Sonata na gitarę op. 47 Alberto Ginastery – między tradycją narodową a światową awangardą

14:30-15:15 Wykład prof. Pablo Márqueza
The Folía Variations by Ponce: another possible order?
(Wariacje na temat Folii Ponce’a – czy możliwa inna kolejność?)

15:30-18:30 Lekcje mistrzowskie z prof. Pablo Marquezem

20:00 Koncert: Janusz Strobel (gitara) / Paweł Pańta (kontrabas)

Program autorski


sobota 18 maja 2024
Budynek dydaktyczny AMKP
ul. Andrzeja Potebni 7

10:00 Międzynarodowa konferencja lutnicza i prezentacja instrumentów – rozpoczęcie

10:05 Prezentacja instrumentów

Lutnicy: Aleksander Benedykt, Jarosław Biłan, Wojciech Biłan, Rafał Gajdzik, Tomasz Król, Petr Láska, Adrian Kobza, Paweł i Ernest Malinowscy, Carlos Díaz Miranda, Arek Szpakowski, Andrzej Wyka, Jerzy Wysocki, Petr Vančata oraz specjalistyczne sklepy muzyczne: IntertonClassic i Quena.

11:30 Rafał Gajdzik – warsztaty z konserwacji gitar

12:15 Indywidualne spotkania z lutnikami

 

sobota 18 maja 2024
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

15:00-18:30 Wykład prof. Carlo Marchione (Włochy)

III Sonata by Manuel Maria Ponce– looking for a lost manuscript
(III Sonata Manuela Marii Ponce’a – w poszukiwaniu zaginionego manuskryptu)

Lekcje mistrzowskie z prof. Carlo Marchione

19:30 Recital Pablo Márqueza (gitara)

Fernando Sor (1778-1839) Sześć arii z opery “Czarodziejski flet “ W.A. Mozarta op.19
Marche réligieuse
Giu fan ritorno i Genii amici
Fuggite o voi beltà fallace
O dolce armonia
Se potesse un suono
Choeur: O Grand Isi grand’ Osiri

Manuel Ponce (1882-1948) Preludium, wariacje i fuga na temat folii hiszpańskiej (1929-1931)
Prélude
Thème: Lento
Var. I: Allegretto mosso
Var. II: Un pò agitato
Var. III: Poco vivo
Var. IV: Andantino
Var. V: Lento
Var. VI: Allegretto espressivo
Var. VII: Animato
Var. VIII: Andante
Var. IX: Moderato
Var X: Allegro non troppo
Var XI: Allegro moderato, energico
Var XII: Andantino
Var XIII: Prestissimo
Var. XIV: Andantino, affetuoso
Var. XV: Sostenuto
Var. XVI: Moderato
Var. XVII: Allegretto scherzando
Var. XVIII: Allegro ma non troppo
Var. XIX: Vivo e marcato
Var. XX: Andante
Fugue: Moderato

***

György Kurtág (1926) Fragments (1964-1979)
27.4.1977
Molto agitato
Ondulation
Lento
Avec élan
Vivo
Calmo, dolcissimo, lontano
Con moto, a capriccio
Molto agitato, non presto
24.3.1977
Hommage à Ferenc Farkas (bribes de souvenirs d’une mélodie de Colinda)*

Miguel Llobet (1878-1938) Romanza in C-minor (1896)

Manuel de Falla (1876-1946) Trzy sceny z  baletu « El Amor Brujo »*
Canción del fuego fatuo
Relato del pescador
Danza ritual del fuego

*transkrypcja: Pablo Márquez


niedziela 19 maja 2024
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

10:00-13:00 Lekcje mistrzowskie z prof. Carlo Marchione

13:00-17:00 Wykład prof. Jorge Cardoso (Argentyna/Hiszpania, Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Madrycie)

Musica folklorica latinoamericana: Argentina, Paraguay y Uruguay – desde sus orígenes hasta nuestros días
(Muzyka ludowa Ameryki Łacińskiej: Argentyna, Paragwaj, Urugwaj – od początków do dziś)

Lekcje mistrzowskie z prof. Jorge Cardoso

17:00 Wykład dra Leszka Potasińskiego (UMFC Warszawa)
Agustín Barrios Mangoré – muzyka Ameryki Łacińskiej w repertuarze gitary klasycznej

17:45 Wykład mgra Zbigniewa Dubielli, prof. oświaty
Fenomen gitary latynoamerykańskiej

18:30 Wernisaż wystawy obrazów Doroty Pietrzyk „Wokół gitary”

19:30 Jorge Cardoso i przyjaciele – Czesław Droździewicz in Memoriam – spotkanie w 30. rocznicę śmierci Czesława Droździewicza, założyciela Międzynarodowego Festiwalu Gitarowego Kraków-Krynica

Prowadzenie: Dorota Pietrzyk, Krzysztof Cyran

Prolog: Heitor Villa-Lobos Sextuor mystique

Irena Czubek-Davidson harfa
Maria Gmyrek saksofon
Wiesław Suruło flet
Maksymilian Lipień obój
Sławomir Cierpik czelesta
Radosław Wieczorek gitara

 


Zaproszeni goście

prof. Pablo Márquez (Argentyna/Szwajcaria)

Profesor Akademii Muzycznej w Bazylei. Jeden z najbardziej cenionych na arenie międzynarodowej gitarzystów, specjalizujący się m.in. w interpretacjach muzyki XX wieku. Laureat m.in. Grand Prix du Disque, Współpracował z uznanymi kompozytorami naszych czasów, takimi jak Luciano Berio, Mauricio Kagel, Pierre Boulez czy György Kurtág. Występował w ponad 40 krajach (Concertgebouw w Amsterdamie, National Concert Hall w Taipei, Teatro Colón w Buenos Aires, Théâtre du Châtelet w Paryżu, Elbphilharmonie w Hamburgu i in.), na najważniejszych festiwalach (Aix-en-Provence, Awinion, Ultraschall w Berlinie, Musica w Strasburgu, San Sebastián), zarówno z recitalami, jak i jako kameralista (Patricią Kopatchinskaja, Dino Saluzzi, Maríą Cristiną Kiehr, Rosamunde Quartett, Anne Gastinel, Mario Caroli). Występował jako solista z Radio France Philharmonic Orchestra, Bavarian Radio Orchestra, Nordwestdeutsche Philharmonie, Orquesta Sinfónica Nacional de Colombia i Orquesta de Valencia.

prof. Carlo Marchione (Włochy)

Urodził się w 1964 roku w Rzymie. Przez prasę fachową oraz miłośników muzyki gitarowej uważany jest za jednego z najwybitniejszych gitarzystów nowej generacji. Z wyróżnieniem ukończył Konserwatorium Santa Cecilia w Rzymie, w klasie prof. Mario Gangi. Był wielokrotnie nagradzany w międzynarodowych konkursach (Ancona 1979/80, „Luigi Legnani” Parma 1981, “Mauro Giuliani” 1982, “Ville de Sablé” 1985, Gargnano 1989, “Nicolo Paganini” 1991, “Città di Latina” 1992), a teraz jest częstym gościem festiwali muzycznych w całej Europie (Włochy, Hiszpania, Francja, Holandia, Wielka Brytania, Czechy, Niemcy, Austria, Rumunia, Ukraina, Polska, Rosja, Szwecja, Chorwacja). W październiku 1998 roku zadebiutował w Filharmonii Berlińskiej. W 1997 roku w 200 rocznicę urodzin Franza Schuberta Carlo Marchione opracował i nagrał, wspólnie tenorem C. Röslem, cykl pieśni “Schöne Müllerin”. Jego debiutancka płyta CD , zawierająca 12 fantazji skrzypcowych G.P. Telemann (Kreuzberg Records) została bardzo wysoko oceniona przez krytykę muzyczną.
Carlo Marchione jest obecnie profesorem w Konserwatorium w Maastricht w Holandii. Wielu kompozytorów dedykowało mu swoje kompozycje, między innymi: Abel Carlevaro, John Duarte i Carlo Domeniconi.

prof. Jorge Cardoso (Argentyna/Hiszpania), Królewskie Konserwatorium w Madrycie

Legendarny gitarzysta I kompozytor muzyki gitarowej, badacz i pedagog. Występował w Europie, Ameryce, Azji i Afryce, wielokrotnie brał udział w międzynarodowych festiwalach, konferencjach, seminariach. Autor ponad 400 kompozycji gitarowych oraz cenionej szkoły na gitarę.

dr Paweł Kwaśny

Gitarzysta, pedagog, absolwent AMKP i Martin-Luther-Universität w Halle (Niemcy). Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich artystów, jak: Pepe Romero, Eduardo Catemario, Abel Carlevaro, Marco Tamayo, Roland Dyens, Fabio Zanon, Tilman Hoppstock, Thomas Müller-Pering, Pawel Steidl. Był stypendystą międzynarodowego stowarzyszenia GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel- und Osteuropa).Jako solista współpracował z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Stadtskapelle Halle.

dr Leszek Potasiński

Adiunkt UMFC, gitarzysta, laureat wielu nagród na konkursach i festiwalach gitarowych, m.in.: I miejsce na IV Ogólnopolskim Konkursie Wykonawczym Gitary Klasycznej w Łodzi (1979), I miejsce na Konkursie Gitarowym Interpretacji Muzyki Hiszpańskiej w Warszawie (1985), nagroda im. Jose Miguel Ruiz Morales „dla najlepszego studenta klasy gitary” na Uniwersyteckim Kursie Muzyki Hiszpańskiej w Santiago de Compostela w Hiszpanii (1985), „Prix d’Honneur de la Ville” na Festiwalu „Guitares en Saubestre” w Arthez-de-Bearn we Francji (1988), nagroda plebiscytu „Gitarowy Top” magazynu „Gitara i Bas” w dziedzinie gitary flamenco (1993). Prowadzi wykłady i seminaria na temat muzyki Ameryki Poudniowej.

Janusz Strobel

Kompozytor, jazzman, gitarzysta, pionier gitary klasycznej i stylu bossa nova w Polsce. W Krakowie wystąpi z towarzyszeniem kontrabasisty Pawła Pańty.

Zbigniew Dubiella

Dziennikarz muzyczny, pedagog, popularyzator, redaktor czasopism gitarowych, autor artykułów i publikacji poświęconych gitarze klasycznej.