Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

TERMINY KURSÓW:
26.08.-01.09.2024

Bogusława Hubisz-Sielska – altówka


fot. Piotr Markowski

Jej oficjalny debiut, z zespołem Capella Cracoviensis, nastąpił w czasie studiów w Akademii Muzycznej w Krakowie (wówczas PWSM), chociaż pierwszy raz publicznie – jako altowiolistka – wystąpiła w wieku 16 lat. Także w czasie studiów wyjechała do USA, by wystąpić w Juilliard School of Music Nowym Jorku, New England Conservatory w Bostonie, The Eastman School of Music w Rochester oraz na Uniwersytecie Yale w New Haven. Studia ukończyła z wyróżnieniem, podobnie jak i Państwowe Liceum Muzyczne w Krakowie. Studia uzupełniające odbyła u prof. Stefana Kamasy, po czym – dwukrotnie – otrzymała stypendium na kurs w Lozannie, prowadzony przez prof. Kim Kashkashian, u której później pobierała lekcje w trakcie dwuletniego pobytu w Monachium (1988-1990).

Z tego też czasu datuje się jej znajomość z Rachel Knobler (1924-2017), której muzykę, także jej dedykowaną, zaczęła wykonywać i nagrywać. Amerykańskie radio Classical Discoveries wielokrotnie prezentowało na swojej antenie utwory pochodzące z płyty CD z utworami Rachel Knobler, nazywając je „odkryciami klasyki”, zaś nuty z jej utworami, wydane w Editio Alto/Niemcy, zostały umieszczone w Bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych. Utrwaliła też na płycie kompozycje Johanna Baptisty Vanhala oraz Roberta Fuchsa, a także muzykę współczesną, m.in. dzieła na dwie altówki, nagrane wspólnie z Lechem Bałabanem. Oprócz koncertów w wieku krajach, występowała również przed kamerami telewizji polskiej, austriackiej i niemieckiej, jak również w radiu polskim, austriackim oraz w Nowym Jorku.

Dokonała wielu prawykonań, w tym – m.in. Anny Zawadzkiej-Gołosz Pocopoco più, również wydanego przez Editio Alto/Niemcy. Pierwszy raz wykonywała też dzieła opracowane na altówkę, a wydane przez PWM, m.in. Sonatę g-moll op. 65 Fryderyka Chopina, Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego (dokonanego za zgodą kompozytora), czy Romans na temat z „Halki” Stanisława Moniuszki Henri Vieuxtempsa. Jest również autorką opublikowanych przez PWM Gam i pasaży (2013).

Oprócz działalności koncertowej i edytorskiej ważna jest dla niej także praca pedagogiczna w macierzystej Uczelni, gdzie prowadzi klasę altówki od czasu ukończenia studiów, obecnie – jako profesor tytularny. Jej uczniowie, studenci oraz doktoranci działają w Polsce oraz w różnych krajach europejskich (Austria, Belgia, Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Włochy).

Od kilku dekad uczestniczy – początkowo jako słuchacz, a od 2011 roku czynnie – w międzynarodowych kongresach altowiolowych organizowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Altowiolowe (IVS), odbywających się w różnych krajach świata, m.in. dwukrotnie w USA. Kierowane przez nią – od początku istnienia (2013) Polskie Towarzystwo Altowiolowe, stowarzyszone z IVS, zorganizowało Kongresy: w Krakowie (2013) i Poznaniu (2019). W 2023r. Polskie Towarzystwo Altowiolowe będzie współorganizatorem – wraz z Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego XI Ogólnopolskiego Konkursu Altówkowego im. Jana Rakowskiego w Poznaniu.

Zasiada w jury konkursów krajowych i zagranicznych.

W 2017 uhonorowana została medalem Komisji Edukacji Narodowej, a w 2021 –  Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.