Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

Pieśń przyszłości – warsztaty i koncert | 9-10.12.2023


Katedra Kameralistyki wraz z Katedrą Wokalistyki zapraszają na kolejną odsłonę Pieśni przyszłości – cyklu koncertów prezentujących kameralistykę wokalną, połączonych z warsztatami.

Tym razem warsztaty dla duetów wokalno-fortepianowych poprowadzi Marcin Bronikowski, a dzień później wykona wraz z Renatą Żełobowską-Orzechowską i studentami uczestniczącymi w warsztatach koncert…. Tylko pieśni”.

Wstęp wolny. Zapraszamy!

 

Sobota, 9 grudnia 2023
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

Warsztaty

 

Niedziela, 10 grudnia 2023, 18:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

Koncert “Tylko pieśni”

Franz Schubert (1797–1828) Lied der Mignon op. 62 nr 2 (sł. Johann Wolfgang von Goethe)
Feliks Nowowiejski (1877–1946) Kazała mi mama op. 27 nr 4 (tekst ludowy)
Leonard Bernstein (1918–1990) Piccola serenata (sł. Leonard Bernstein)
Sergiej Rachmaninow (1873–1943) Nie śpiewaj piękna przy mnie op. 4 nr 4 (Aleksander Puszkin)

Joanna Zaucha sopran
Magdalena Trojanowska fortepian

Fryderyk Chopin (1810–1849) Wojak op. 74 nr 10 (sł. Stefan Witwicki)
Johannes Brahms (1833–1897) Wie melodien zieht es mir op. 105 nr 1 (sł. Klaus Johann Groth)
Charles Gounod (1818–1893) Viens, les gazons sont verts (sł. Jules Barbier)
Roger Quilter (1877–1953) Fear no more the heat o’ the sun op. 23 nr 1 (sł. William Szekspir)

Paweł Paprocki baryton
Julia Czajka fortepian

Karol Szymanowski (1882–1937) Pieśni kurpiowskie op. 58
Nr 2 Wysła burzycka (tekst ludowy)
Nr 9 Zarzyjze, kuniu (tekst ludowy)

Grażyna Bacewicz (1909–1969)
Oto jest noc (sł. Konstanty Ildefons Gałczyński)
Nad wodą wielką i czystą (sł. Adam Mickiewicz)

Karolina Augustyn sopran
Wiktoria Latos fortepian

***

Qi ErPin Rainbow girl (Tęczowa dziewczyna) (sł. tekst ludowy)
Tadeusz Baird (1928–1981) Cztery sonety miłosne: Spójrz, co tu ciche serce wypisało… (sł. William Szekspir)
Mieczysław Karłowicz (1876–1909) Mów do mnie jeszcze op. 3 nr 1 (sł. Kazimierz Przerwa-Tetmajer)

Guo Yang baryton
Rong Li fortepian

Władysław Żeleński
Łaskawa dziewczyna (sł. Narcyza Żmichowska)
Zawód (sł. Kazimierz Przerwa-Tetmajer)

Piotr Perkowski (1901–1990) Szu szu (tekst polski Remigiusz Kwiatkowski)
Ignacy Jan Paderewski (1860–1941) Nad wodą (sł. Adam Mickiewicz)

Mariola Siepak sopran
Karolina Kisiak fortepian

Mieczysław Karłowicz
Zawód op. 1 nr 4 (sł. Kazimierz Przerwa-Tetmajer)
Zasmuconej op. 1 nr 1 (sł. Kazimierz Gliński)

Georgi Zlatev-Cherkin (1905–1977) Lele Yano (sł. ludowe)

Pancho Vladigerov (1899–1978)
Miłosna pieśń błazna z komedii Wieczór Trzech Króli (sł. William Szekspir)
Pieśń błazna z komedii Wieczór Trzech Króli (sł. William Szekspir)

Maurice Ravel (1875–1937)
Don Quichotte à Dulcinée (sł. Paul Morand)
Chanson romanesque
Chanson épique
Chanson à boire

Marcin Bronikowski baryton
Renata Żełobowska-Orzechowska fortepian

 

RENATA ŻEŁOBOWSKA-ORZECHOWSKA

Pianistka, kameralistka, wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie z tytułem profesora, absolwentka tej uczelni w klasie fortepianu prof. Ludwika Stefańskiego. Laureatka XII Pianistycznego Konkursu Stypendialnego im. F. Chopina. Prowadzi bogatą działalność koncertową w kraju i zagranicą (Szwecja, Włochy, Austria, Korea), występując z wybitnymi muzykami m.in. Guyem Deplus, Michaelem Wolfem, Kają Danczowską, Teresą Głąbówną, Dorotą Imiełowską. Istotnym obszarem działalności koncertowej artystki jest współpraca z uznanymi wokalistami takimi jak: Alison Pearce, Wiesław Ochman, Peter Dvorský, Mariusz Kwiecień, Andrzej Dobber, Rafał Siwek, Alicja Węgorzewska, Joanna Woś, Urszula Kryger, Wioletta Chodowicz i in. Jest zapraszana na festiwale: Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Festiwal „Wawel o Zmierzchu”, Międzynarodowy Festiwal Klarnetowy, Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie, czy Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duetissimo”. Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, wytwórni EMI i CD Accord. W latach 2005-2019 pełniła funkcję kierownika muzycznego cyklu koncertów dla dzieci organizowanych przez Filharmonię im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Utrzymuje silne związki z instytucjami muzycznymi Krakowa. Renatę Orzechowską łączy również wieloletnia współpraca ze Stowarzyszeniem Miłośników Opery Krakowskiej ARIA przy realizacji cyklu pn. „Spotkanie z Artystą”, „Krakowskim Salonem Poezji” Anny Dymnej działającym przy Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Towarzystwem Muzycznym im. Haliny i Ludwika Stefańskich, czy Stowarzyszeniem Twórczym Polart. Uhonorowana Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę przez Prezydenta RP, Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania, a także Odznaką „Honoris Gratia” przyznawaną przez Prezydenta Miasta Krakowa. W 2016 roku nakładem Grupy Twórczej Castello ukazał się album płytowy pt. „Muzyka polska XX wieku na obój i fortepian” nagrany przez pianistkę wraz z Mariuszem Pędziałkiem.

 

MARCIN BRONIKOWSKI

W 1992 otrzymał dyplom z wyróżnieniem w Konserwatorium w Sofii, gdzie kształcił się pod kierunkiem Rusko Ruskovej. Następnie doskonalił swoje umiejętności wokalne w Accademia Rossiniana w Pésaro u Alberto Zeddy oraz w mediolańskiej La Scali pod kierunkiem Carlo Bergonziego. Brał udział w wielu konkursach wykonawczych w kraju i za granicą, m.in. w 1991 zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Vérviérs (Belgia), w 1992 – III nagrodę na 1. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, I nagrodę i nagrodę specjalną José Carrerasa za interpretację dzieł operowych na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Juliána Gayarre’a w Pampelunie (Hiszpania) oraz I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Bilbao, w 1993 – wyróżnienie na BBC „Cardiff Singers of the World” w Cardiff (Walia), w 1994 – III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Pretorii (RPA), w 1997 – IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Królowej Sonii w Oslo (Norwegia), w 1999 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mirjam Helin w Helsinkach. Marcin Bronikowski na scenie zadebiutował w wieku 24 lat w Operze Narodowej w Sofii partią Figaro w Cyruliku sewilskim Gioachino Rossiniego. Dwa lata później, w 1994 po raz pierwszy wystąpił w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako Albert w Wertherze Julesa Masseneta. Śpiewał na najbardziej znanych scenach operowych na świecie, m.in. w Deutsche Oper w Berlinie, Bayerische Staatsoper w Monachium, Oper we Frankfurcie, Staatsoper w Hamburgu, Württembergische Staatstheater w Stuttgarcie, New Israeli Opera w Tel Avivie, Landestheater w Salzburgu, Teatro Gayarre w Pampelunie, Teatro Victoria Eugenia w San Sebastian, Palacio Euskalduna (A.B.A.O) w Bilbao, Teatro Giuseppe Verdi w Trieście, Gran Teatro „La Fenice” w Wenecji, Nico Opera House w Kapsztadzie, Opera Du Rhin w Strasbourgu, Narodowej Operze w Atenach, Semperoper w Dreźnie, Teatrze Bolszoj w Moskwie, State Opera of South Australia w Adelaidzie, New Zealand Opera w Auckland i Wellington, Scottish Opera w Glasgow i Edynburgu, Opera North w Leeds, Narodowej Operze w Szanghaju, Opera Hong Kong oraz na festiwalach w Bregencji, Macau, San Sebastian, Martina Franca, Schlezwig-Holstein, Warnie i innych. W 2000 jako pierwszy polski baryton debiutował na scenie Królewskiej Opery Covent Garden w Londynie partią Dandiniego w Kopciuszku Rossiniego. W 2004 wystąpił po raz pierwszy na scenie Teatro alla Scala w Mediolanie jako Escamillo w Carmen Georgesa Bizeta. Występował z takimi artystami, jak: José Carreras, Edita Gruberova, Andrea Bocelli, Sonia Ganassi, Leontina Vaduva, Miriam Gauci, Denyce Graves, Ewa Podleś, Simone Alaimo, William Matteuzzi, Fabio Armiliato, Juan Diego Flórez, Rolando Villazón, Joseph Calleja, Michele Pertusi, Jevgeni Nesterenko, Raúl Giménez, Marcello Giordani. Śpiewał pod batutą takich dyrygentów, jak: Lorin Maazel, Michel Plasson, Roberto Rizzi Brignoli, Marco Guidarini, Friedrich Haider, Marc Elder, Jacek Kaspszyk, Andrzej Straszyński, Tadeusz Wojciechowski, Wojciech Rajski, Kazimierz Kord, Antoni Wit. Marcin Bronikowski ma również w swym repertuarze pieśni i bierze udział w koncertach oratoryjnych. Współpracował na estradzie z takimi orkiestrami, jak: Orkiestra Filharmonii Holenderskiej, Izraelska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Jerozolimie, Orkiestra Radia i TV Hiszpańskiej (RTVE), Symphony of the Americas w Miami, Orkiestra Radia Bawarskiego w Monachium, MDR z Lipska, WDR w Kolonii, Wiener Symphoniker, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polska Orkiestra Radiowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Opery Fińskiej, fińska „Tapiola Sinfonietta”, chór „Poznańskie Słowiki”. Występował na koncertach m.in. w Teatro alla Scalla w Mediolanie, Teatro Monumental w Madrycie, Filharmonii w Kolonii, Grosser Sendesaal w Hanowerze, Filharmonii Jerozolimskiej, National Concert Hall w Dublinie, w Bazylice San Marco w Wenecji, a z recitalami w Teatrze Bolszoj w Moskwie, na Festiwalu Schubertowskim w Warszawie, festiwalu w Kangasniemi (Finlandia), Sellosali w Helsinkach oraz w Miami, Haarlemie (Holandia), Tel Avivie, Jerozolimie, Kapsztadzie, Dublinie, Londynie, Livorno i innych.