Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

 

34. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów


Szanowni Państwo!

Tematem przewodnim 34. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest „tradycja w muzyce współczesnej”. Tradycję w kontekście twórczości kompozytorskiej rozumiem jako kontinuum rozwoju muzyki od czasów antycznych. W XX w. muzyka awangardowa odrzuciła autorytety przeszłości. Dość szybko nastąpił jednak powrót do tradycji, ale w formie zmienionej, zasymilowanej z nowymi środkami muzycznymi. Obecnie możemy obserwować szerokie spektrum stylów, w których kompozytorzy odwołują się zarówno do czasów awangardy, jak i muzyki wcześniejszej.

Tradycja w muzyce współczesnej to również temat tegorocznej sesji, podczas której referaty wygłoszą: Jerzy Stankiewicz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus oraz Maciej Jabłoński. Sesję poprowadzi Kinga Kiwała. W związku z wojną w Ukrainie, solidaryzując się ze wszystkimi muzykami z tego kraju, postanowiłem zmienić pierwotny program tegorocznej edycji KMFK. Koncert inauguracyjny będzie poświęcony w głównej mierze kompozytorom ukraińskim. Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała wykona m.in. kompozycje Lubawy Sydorenko (Octagon), Igora Szczerbakowa (Warum? Symfonia kameralna nr 5) i Zoltana Almashiego (Chamber Cantata). Partię skrzypiec solo w utworze Almashiego zagra ukraińska skrzypaczka Mariana Skrypa. Na tym samym koncercie zostanie zaprezentowana także Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego oraz Palimpsest na orkiestrę smyczkową Krystiana Neściora (ur. 1992), laureata 5. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Z kolei na koncercie Aschenbach Trio z Anglii, który obędzie się w auli Florianka, Anna Litvinenko (Amerykanka z ukraińskimi korzeniami) wykona m.in. utwór Wałentyna Sylwestrowa Moments of Silence and Stillness.

Ważnym wydarzeniem festiwalowym będzie także koncert z okazji Prezydencji Francji w Radzie Unii Europejskiej oraz 30. rocznicy śmierci Oliviera Messiaena. Znakomita krakowska pianistka Dominika Peszko wykona cały cykl Dwudziestu spojrzeń na Dzieciątko Jezus O. Messiaena. Do tej pory tylko dwóch polskich pianistów zagrało ten cykl w całości: Jerzy Godziszewski oraz Eugeniusz Knapik. Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem Ambasady Francji w Polsce.

Całości programu dopełni wykład prof. Zbigniewa Bargielskiego pt. Refleksji kilka o mojej koncepcji formy muzycznej. Poprowadzi on również kurs mistrzowski dla studentów kompozycji AMKP. Podczas 8 koncertów festiwalowych prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Estonii, Francji, Gruzji, Japonii, Ukrainy, Włoch i USA. Usłyszą Państwo 20 prawykonań światowych oraz 4 prawykonania polskie.

Życzę Państwu niezapomnianych wrażeń!

Marcel Chyrzyński
Dyrektor generalny i artystyczny


Program
Sobota 23 kwietnia, godz. 19.00
Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach, Rynek Główny 3

KONCERT NA OTWARCIE 34. KRAKOWSKIEGO MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU KOMPOZYTORÓW

ORKIESTRA STOŁECZNEGO KRÓLEWSKIEGO MIASTA KRAKOWA
SINFONIETTA CRACOVIA
JUREK DYBAŁ — dyrygent
MARIANA SKRYPA (Ukraina) — skrzypce

Krystian Neścior Palimpsest na orkiestrę smyczkową (2022) *
Lubawa Sydorenko Octagon na orkiestrę smyczkową (2010) **
Igor Szczerbakow Warum? Symfonia kameralna nr 5 na orkiestrę smyczkową (2002)
Zoltan Almashi Chamber Cantata na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2015) **
Krzysztof Penderecki Chaconne in memoria Giovanni Paolo II na orkiestrę smyczkową (2005)

* Prawykonanie światowe. Nagroda Główna w 5. Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego
** Prawykonanie polskie

Niedziela 24 kwietnia, godz. 12.00
Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5

MSZA ŚWIĘTA W INTENCJI KOMPOZYTORÓW, MUZYKOLOGÓW I MUZYKÓW KRAKOWA I UKRAINY
Przewodniczenie Mszy Świętej i kazanie okolicznościowe
Ks. GRZEGORZ LENART
CHÓR MIESZANY KATEDRY WAWELSKIEJ
ANDRZEJ KORZENIOWSKI — dyrygent

Na wejście: Mikołaj Zieleński (ok. 1550 – ok. 1616) Haec dies na chór mieszany (ok. 1611)
Przygotowanie darów: Klaudia Rabiega (*1991) Ubi Caritas na chór mieszany (2020)
Komunia: Charles Gounod (1818-1893) Ave Verum na chór mieszany i organy (1881)
Zakończenie: Giuseppe Ottavio Pitoni (1657-1743) Cantate Domino na chór mieszany
Części Stałe: Klaudia Rabiega (*1991) Msza wieczorna na chór mieszany (2018)
1. Kyrie
2. Gloria
3. Credo
4. Sanctus
5. Agnus Dei
 (2019)

Niedziela 24 kwietnia, godz. 19.00
HEVRE, ul. Meiselsa 18

KONCERT STUDIA MUZYKI ELEKTROAKUSTYCZNEJ AMKP
KOKTAJL ELEKTRONICZNY
MAREK CHOŁONIEWSKI — realizacja elektroniki i koordynacja projektu

Współorganizacja: Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej

Poniedziałek 25 kwietnia, godz. 10.00–16.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Sala Senacka (310)
ul. św. Tomasza 43

PROF. ZBIGNIEW BARGIELSKI
REFLEKSJI KILKA O MOJEJ KONCEPCJI FORMY MUZYCZNEJ
Wykład i kurs mistrzowski

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Poniedziałek 25 kwietnia, godz. 19.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”
ul. S. Fenn’a 15

TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE

ŚLĄSKO-GALICYJSKI MIKS
KRAKOWSKI KWINTET DĘTY
KATARZYNA KUROWSKA-MLECZKO — flet
MAREK MLECZKO — obój
ROMAN WIDASZEK — klarnet
PAWEŁ SOLECKI — fagot
TADEUSZ TOMASZEWSKI — waltornia
Gościnnie:
ŁUKASZ ZIMNIK — flet, flet altowy
BEATA BILIŃSKA — fortepian

Mikołaj Piotr Górecki Burlesca na flet, obój, klarnet, fagot, róg i fortepian (2018)
Toshio Hosokawa Ancient Voices – In memory of Wolfgang Schulz na kwintet dęty (2013) **
Maciej Zieliński Impressioni Concertante na kwintet dęty (2020)
Marek Stachowski Pezzo grazioso na kwintet dęty (1982)
Zbigniew Bargielski Fonoplasticon na flet, obój, klarnet, fagot, waltornię i fortepian (2016)

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Wtorek 26 kwietnia, godz. 11.00–14.00
Transmisja internetowa na YouTube

SESJA ONLINE: TRADYCJA W MUZYCE WSPÓŁCZESNEJ

Prowadzenie: dr hab. KINGA KIWAŁA
Uczestnicy sesji:
dr h.c. JERZY STANKIEWICZ
prof. dr hab. TERESA MALECKA
dr hab. AGNIESZKA DRAUS, prof. AMKP
dr hab. Maciej Jabłoński

11.00-11.30 Dr h.c. Jerzy Stankiewicz: Stosunek Oliviera Messiaena do tradycji
11.30-12.00 Prof. dr hab. Teresa Malecka: O szczególnej roli tradycji w muzyce polskiej drugiej połowy XX wieku i początku wieku XXI
12.00-12.30 Dr hab. Agnieszka Draus (prof. AMKP): Między tradycją a współczesnością. Transgresje w twórczości Józefa Rychlika
12.30-13.00 Dr hab. Maciej Jabłoński: Postrzeganie tradycji w muzyce kompozytorów krakowskich pokolenia lat siedemdziesiątych
13.00-14.00 Dyskusja

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Wtorek 26 kwietnia, godz. 19.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”
ul. S. Fenn’a 15

TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE

KRAKOWSKA SZKOŁA KOMPOZYTORSKA
BARBARA BOROWICZ — klarnet
ŁUKASZ NĘDZA — saksofon
TOMASZ STOLARCZYK — puzon
JUSTYNA PIĘKOŚ — fortepian
PIOTR KĘDZIERSKI — fortepian
AGNIESZKA BUGLA-BYLICA — skrzypce
MONIKA MŁYNARCZYK — altówka
ALEKSANDRA LIGNAR — wiolonczela

Juliusz Łuciuk Capriccio na skrzypce i fortepian (1956)
Adam Walaciński Canti notturni na saksofon i wiolonczelę (2003)
Ewa Zuchowicz Spaces na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2018) *
Michał Gronowicz Quartetto a 2 ed a 3 na saksofon, fagot, altówkę i wiolonczelę (2022) *
Grzegorz Majka Sufczyn 99 na saksofon, puzon i wiolonczelę (2022) *
Jarosław Płonka A ghost within na saksofon, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2022) *

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Środa 27 kwietnia, godz. 18.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”
ul. S. Fenn’a 15

TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE

KONCERT Z OKAZJI PREZYDENCJI FRANCJI W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ 30. ROCZNICY ŚMIERCI OLIVIERA MESSIAENA
DOMINIKA PESZKO — fortepian/piano

Olivier Messiaen Dwadzieścia spojrzeń na Dzieciątko Jezus na fortepian (1944)

Honorowy patronat: Ambasada Francji w Polsce
Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Czwartek 28 kwietnia, godz. 19.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego
Sala Kameralna, ul. św. Tomasza 43

TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE

MUZYCZNE DRZEWO
DALBERGIA DUO
ANNA RUTKOWSKA — perkusja
JULIANNA KAMILA SIEDLER-SMUGA — perkusja

Marta Ptaszyńska Scintilla na dwie marimby (1984)
Artur Zagajewski Chanson – Solide pour 2 marimbas (2019)
Piotr Peszat Comforting music #2 na dwie marimby, okulary VR, live electronics i wideo (2022) *
Tomasz Arnold Polonez na dwie marimby (2021)
Paweł Malinowski w o l n o na dwie perkusistki i dźwięki elektroniczne (2022) *
Karol Osman Tryptyk na dwie marimby i elektronikę (2022) *
Marta Śniady Wszystkie koty są czarne i tym podobne na dwie perkusistki, audio playback i wideo (2022) *

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Piątek 29 kwietnia, godz. 19.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”
ul. S. Fenn’a 15

TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE

MUZYCZNE WSPOMNIENIA
ASCHENBACH TRIO (Anglia)
LAURENCE CUTTRISS — klarnet
ANNA LITVINENKO — wiolonczela
NORMAN JACOBS — fortepian

Wałentyn Sylwestrow Moments of Silence and Stillness na wiolonczelę (2002)
Arvo Pärt Mozart-Adagio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1992, rev. 2017)
Ann Callaway The Memory Palace na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2006) **
Robert Muczynski Fantasy Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian, op. 26 (1969)
Marcel Chyrzyński Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017)
Frederic Rzewski Rubinstein in Berlin na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2008, ar. N. Jacobs 2021) *

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Sobota 30 kwietnia, godz. 18.00
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego, Aula „Florianka”
ul. S. Fenn’a 15

TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE

KONCERT NA ZAMKNIĘCIE FESTIWALU

SEPIA ENSEMBLE
PAULINA GRAŚ-ŁUKASZEWSKA — flet
SZYMON JÓŹWIAK — klarnet
WOJCIECH JELIŃSKI — puzon
TOMASZ SOŚNIAK — fortepian
OLGA WINKOWSKA — skrzypce
OSTAP MAŃKO — skrzypce
KAMIL BABKA — altówka
ANNA SZMATOŁA — wiolonczela
DAMIAN SOBKOWIAK — kontrabas

Monika Kędziora Mulceo na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2016/2017)
Artur Kroschel Gestures na klarnet, fortepian i wiolonczelę (2018)
Ewa Fabiańska-Jelińska Rocking Music na 2 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę, flet i puzon (2018)
Katarzyna Taborowska Didaskalia na zespół kameralny (2022) *
Krzysztof Penderecki Duo concertante na skrzypce i kontrabas (2010)
Krystyna Moszumańska-Nazar Novelette na flet i fortepian (2006)
Wojciech Widłak Shortly on Line na flet, klarnet, fortepian, skrzypce i kontrabas (2001)
Anna Zawadzka-Gołosz Escape of Landscape na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2022 – zamówienie 34. KMFK) ***

*** Prawykonanie światowe.

 

Organizator zastrzega sobie zmiany w programie.

NA WSZYSTKIE KONCERTY WSTĘP WOLNY

www.zkp.krakow.pl