
Zapowiedzi
Wyzwania zawodowe w edukacji muzycznej.
Profesor Zofia Burowska in memoriam.
Studia i materiały pod redakcją
Anny Kalarus i Małgorzaty Sternal
W roku 2024 minęło dwadzieścia lat od śmierci Zofii Burowskiej – postaci kluczowej dla ukształtowania i rozwoju środowiska edukacji muzycznej w krakowskiej uczelni muzycznej. Współtwórczyni Krakowskiej Koncepcji Wychowania Muzycznego i wybitna propagatorka nauczania muzyki w szkołach poprzez integrację tworzenia i słuchania całą swoją aktywność naukową i dydaktyczną koncentrowała na modyfikowaniu „systemu wychowania i nauczania w ten sposób, aby wychowanie muzyczne wykorzystane zostało jako instrument sprzyjający szybkiemu i pełniejszemu rozwojowi sił umysłowych i duchowych wychowanków”.
W rocznicę śmierci wybitnej badaczki Katedra Badań Muzyczno-Edukacyjnych Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie zorganizowała konferencję, której pokłosiem jest niniejsza publikacja. Zawarto w niej zbiór różnorodnych tekstów w nadziei, że doświadczenia i wiedza Autorów posłużą jako inspiracja do rozwoju nowych pomysłów w obszarze edukacji muzycznej.
***
Teoria muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje
Krzysztof Penderecki. Muzyka jako doświadczenie
Numer specjalny, w całości poświęcony patronowi uczelni, Krzysztofowi Pendereckiemu. Publikacja zawiera artykuły w języku angielskim oraz zapis paneli dyskusyjnych w języku polskim i angielskim.
Teresa Malecka
Krzysztof Penderecki’s Creative Path “Rooted in Earth and Heaven.” The Question of Aesthetic and Value
Anna Nowak
Narrative Discourses in Krzysztof Penderecki’s Violin Concertos
Beata Bolesławska-Lewandowska
Krzysztof Penderecki and His Music in the Critical Reflection of Zygmunt Mycielski
Siglind Bruhn
Merging Modernity and Tradition in Penderecki’s String Quartets Nos. 3 and 4
Nana Sharikadze
The Georgian-Polish Music “Contact Zone” (The Example of the 1960s)
Helmut Loos
“Describing the Tragedy of Existence.” Structure and Meaning in Krzysztof Penderecki’s 2nd Symphony
Eero Tarasti
Krzysztof Penderecki 90 – Belief, Episteme and Icon – an Existential Semiotic Interpretation
Iwona Sowińska-Zając
Krzysztof Penderecki’s St Luke Passion as an Example of the Poetics of Violence in the 20th Century Music
Joan Grimalt Santacana
Penderecki’s Sekstet (2000): a Hermeneutic Analysis
Małgorzata Janicka-Słysz
Krzysztof Penderecki’s Music from the Perspective of the Category of Experience and Affective Poetics
TESTIMONIALS
Dyskusja Teoretyków Muzyki
Mieczysława Tomaszewskiego i Reginy Chłopickiej „podejście” do muzyki Pendereckiego
Discussion of Music Theorists
Mieczysław Tomaszewski’s and Regina Chłopicka’s Approach to Music by Penderecki
Dyskusja Wykonawców
Muzyka Krzysztofa Pendereckiego w zwierciadle wykonawców – świadectwa i refleksje
Discussion of Performers
Krzysztof Penderecki’s Music as Reflected by Performers – Testimonials and Reflections
Dyskusja Kompozytorów
O doświadczeniu muzyki Krzysztofa Pendereckiego i jego nauczania kompozycji
Discussion of Composers
The Experience of Krzysztof Penderecki’s Music and His Teaching of Composition
***
The Historical Oboe. Current State of the Research,
Contemporary Practice and Perspectives
red. Geoffrey Burgess, Katarzyna Pilipiuk
Monografia zbiorowa pod red. Geoffreya Burgessa i Katarzyny Pilipiuk, zawierająca teksty poświęcone obojowi.
I. Oboists and Ensembles
Janice B Stockigt
Oboists of the Dresden Hofkapelle During the Reign of Saxon Elector and King of Poland, Augustus II ‘the Strong’ (1709–1733), and Beyond
Katarzyna Pilipiuk
Oboe Players in 18th-century Poland
II. Repertoire and Style
Elena Abbado and Alfredo Bernardini
From Florence to St Petersburg: The life, successes, struggles and death of Domenico Maria Dreyer, oboist
Kostis Hassiotis
Franz Wilhelm Ferling (1796-1874) and his 48 Studies for Oboe, op. 31: A Review and Re-evaluation of the Surviving Sources with Implications for Performance
Christine Blasl
Berlin aft er 1730: Developments in Instrumental Music as Seen in Four Oboe Sonatas
Robert de Bree
Oboe Improvisation in the 19th-century: A Collection of Possibilities from Articulating the Obvious to Imagining the Fantastical
III. Instruments and Technological Developments
Geoffrey Burgess
Oboe Manufacture in mid-19th-century Dresden: Th e Golde Workshop
Christopher Palameta
A Widening Gap: Playing Historically-Appropriate Oboes in Performances of 19th-century Music
***
CD
THE LATE BEETHOVEN
Piano Sonatas op. 101 · 106 · 109 · 110 · 111
Piotr Kowal – fortepian
Pięć ostatnich sonat fortepianowych Ludwiga van Beethovena (op. 101, 106, 109, 110 i 111) należy do najważniejszych dzieł w historii muzyki. Napisane pod koniec życia kompozytora, kiedy był już całkowicie głuchy, stanowią świadectwo jego niezwykłej duchowej siły i wewnętrznej wolności. Beethoven nie powtarza tu wcześniejszych wzorców — przeciwnie, przekracza granice tradycyjnej formy sonatowej, kierując muzykę ku coraz większej koncentracji wyrazu, polifonicznej złożoności oraz głębokiej, kontemplacyjnej ekspresji. To utwory, w których zwięzłość łączy się z ogromną intensywnością emocjonalną i intelektualną.
Piotr Kowal – pianista, kameralista i pedagog związany z krakowskim środowiskiem muzycznym. Absolwent Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Pikula. W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuki na podstawie pracy poświęconej interpretacji późnych sonat Ludwiga van Beethovena, w tym Sonaty B-dur op. 106 „Hammerklavier”, a w 2025 roku stopień doktora habilitowanego. Obecnie pracuje jako adiunkt w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego oraz kieruje Sekcją Fortepianu w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.
***
Album: New Reed Quintet
duoAccosphere & LLLeggiero Woodwind Trio
New Reed Quintet jest pionierską formacją kameralną powstałą w 2021 roku w wyniku fuzji artystycznej dwóch renomowanych polskich zespołów: duetu akordeonowego duoAccosphere oraz tria stroikowego LLLeggiero Woodwind Trio. To pierwszy i jedyny na świecie tego rodzaju projekt, łączący instrumenty dęte stroikowe: obój, klarnet i fagot z dwoma odmianami współczesnego akordeonu koncertowego (klawiszową i guzikową), instrumentu, którego źródłem dźwięku jest również powietrze, lecz jego brzmienie oparte jest na działaniu stroików przelotowych. Ten podjęty kilka lat temu eksperyment ukazał bardzo szerokie spektrum możliwości wykonawczych, rozwiązań fakturalnych oraz nade wszystko barwowych. Energetyzująca korelacja obydwu grup instrumentalnych oparta jest zarówno na poszukiwaniu analogicznych brzmień, jak i ukazaniu kontrastujących możliwości kształtowania dźwięku. Nowatorskie brzmienie kwintetu oparte jest na wzajemnym uzupełnianiu się pozornie odległych od siebie instrumentów, tworzących całościowo różnorodną muzyczną mozaikę. New Reed Quintet to także znakomita symbioza tradycji z nowoczesnością. To inspirujące medium, które dzięki wyobraźni kompozytorów mieni się różnorodnymi blaskami kolorów, nieustannie zaskakując słuchaczy. Album prezentuje pięć utworów, które powstały na zamówienie i dzięki bliskiej współpracy kompozytorów z muzykami zespołów duoAccosphere & LLLeggiero Woodwind Trio.
- JAN SANEJKO Mirabilia
- TYLER VERSLUIS Quintet
- WOJCIECH WIDŁAK SommerMusik
- PETER MACHAJDÍK And the air and the ground were clean again
- VOLODYMYR RUNCHAK Vyshyvanka









