Hanna Derej, Mateusz Wójcik, Yehuda Prokopowicz, Gabriela Korzystka


Z radością informujemy, że czworo naszych studentów otrzymało stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za znaczące osiągnięcia artystyczne.

Laureaci Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku akademickim 2025/2026:

HANNA DEREJ – Wydział Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, III rok – studia pierwszego stopnia, kierunek – dyrygentura, klasa prof. dr hab. Paweł Przytocki;

MATEUSZ WÓJCIK  – Wydział Instrumentalny, III rok – studia pierwszego stopnia, kierunek – instrumentalistyka, specjalność – gra na gitarze klasycznej, klasa prof. dr hab. Michał Nagy;

YEHUDA PROKOPOWICZ  – Wydział Instrumentalny, II rok – studia pierwszego stopnia, kierunek – instrumentalistyka, specjalność – gra na fortepianie, klasa fortepianu dr Krzysztof Książek;

GABRIELA KORZYSTKA – Wydział Wokalno-Aktorski, II rok – studia drugiego stopnia, kierunek – wokalistyka, klasa prof. dr hab. Maria Seremet-Dziewięcka.

Uroczystość wręczenia stypendiów odbyła się 5 grudnia 2025 r. w Sali Balowej na Zamku Królewskim w Warszawie.

Serdecznie gratulujemy!


fot. Magda Boruch

Hania Derej, ur. 18.01.2005 – kompozytorka, pianistka, aranżerka i dyrygentka. Studentka Conservatorium van Amsterdam (kompozycja i aranżacja jazzowa) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura symfoniczna). Młoda artystka jest autorką ponad 130 kompozycji, z których część została zarejestrowana na dziewięciu płytach w tym kilka w studio nagraniowym Polskiego Radia w Katowicach. Hania tworzy muzykę w różnych stylach, w tym z gatunku muzyki ilustracyjnej, jazzowej, kameralnej, filmowej czy też elektronicznej. Jest laureatką nagród kompozytorskich i wykonawczych, w tym m.in.: nominacja do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku”, podwójne Grand Prix Ladies’ Jazz Festival 2025 w Gdyni (od Jury i publiczności), Główna Nagroda w plebiscycie muzycznym „SANKI” 2025 Gazety Wyborczej z tytułem „nowej nadziei polskiej muzyki”, Główna Nagroda pierwszego konkursu „Talentów Jazzowych” w ramach 21 edycji Wiosny Jazzowej Zakopane 2025, nagroda „Nadzieja Melomanów roku 2024” w ramach Grand Prix Jazz Melomani 2024 w Łodzi, Główna Nagroda TRYTON dla największej osobowości artystycznej festiwalu FAMA 2024 w Świnoujściu, Nagroda specjalna za kompozycje i aranżacje jazzowe w ramach Junior Jazz Festiwal 2023 w Wadowicach, czy też Nagrody „Młody Kompozytor 2023” ufundowana przez Związek Kompozytorów Polskich w Warszawie podczas Międzynarodowego Forum Pianistycznego w Sanoku. W ramach wspomnianego Forum pianistycznego została także laureatką nagród pianistycznych, jak np. wyróżnienie za wykonanie koncertu z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej oraz koncertu z Lwowską Orkiestrą Kameralną „Akademia”.

Czytaj więcej

 

***

fot. Julia Alekandra Śpiewak

Mateusz Wójcik to gitarzysta klasyczny urodzony w 2004 roku. Swoją muzyczną przygodę rozpoczął w wieku siedmiu lat pod kierunkiem dr Iwony Bodziak w Państwowej Szkole Muzycznej w Sanoku. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. dr hab. Michała Nagy’a.

W trakcie swojej edukacji muzycznej Mateusz zdobył wiele nagród w prestiżowych konkursach międzynarodowych, takich jak: II miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Baltic Guitar Days 2025 w Szczecinie, II miejsce na IV Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Katowicach 2025, czy III miejsce na XIV Festiwalu Gitarowym im. Joaquina Rodrigo 2025 w Olsztynie. Mateusz jest laureatem wielu nagród nie tylko jako solista, ale także jako kameralista. Obecnie gra w duecie Dudziak & Wójcik Duo (harfa i gitara), z którym wykonuje oryginalny repertuar oraz tworzy własne aranżacje i transkrypcje. Jako duet udało im się zdobyć takie nagrody jak: I miejsce na XIII Międzynarodowym Festiwalu Harfowym „Suoni d’Arpa” 2024 we Włoszech, I miejsce na II Międzynarodowym Festiwalu Harfowym Ceren Necipoğlu 2025 w Turcji, czy I miejsce na XIV Festiwalu Gitarowym im. Joaquina Rodrigo 2025 w Olsztynie. Mateusz stale rozwija swoje umiejętności muzyczne na kursach gitarowych i lekcjach mistrzowskich u światowej sławy gitarzystów, takich jak Odair Assad, Andrea de Vitis, Carlo Marchione, Lorenzo Micheli, czy Nigel North.

***

fot. Grzegorz Stańczyk

Yehuda Prokopowicz – utalentowany pianista z niezwykłą osobowością i wyjątkową wyobraźnią muzyczną. Zdobywca czołowych nagród na prestiżowych konkursach pianistycznych i kameralnych oraz półfinalista XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz laureat Nagrody Specjalnej Polskiego Radia za najlepsze wykonanie Mazurków. Stypendysta Honorowy Fundacji Pro Musica Bona.

Yehuda Prokopowicz urodził się 16 listopada 2005 roku w Netanii. Przez osiem pierwszych lat życia mieszkał pod Jerozolimą. Tam rozpoczął edukację ogólną i zetknął się po raz pierwszy z grą na fortepianie ucząc się u swojej siostry.  Regularnie lekcje fortepianu zaczął pobierać po przyjeździe do Polski w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Krakowie oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Wł. Żeleńskiego w klasie prof. Stefana Wojtasa którą ukończył w 2024. Obecnie jest studentem II roku studiów licencjackich na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu dr Krzysztofa Książka.

Czytaj więcej

 

***

fot. Martin Kusyn

Gabriela Korzystka (ur. 2002) – mezzosopran. Jest studentką drugiego roku studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, w klasie prof. dr hab. Marii Seremet-Dziewięckiej.

Czterokrotnie otrzymała Stypendium Rektora za osiągnięcia artystyczne i akademickie. W 2025 roku została przyjęta do programu Accademia per Cantanti Lirici przy Teatro di San Carlo w Neapolu, gdzie doskonali się pod kierunkiem pedagogów: Maria Agresta, Luca Salsi oraz Michele Pertusi. W ramach studia operowego uczestniczy również w zajęciach prowadzonych przez reżyserów, takich jak Andre Heller Lopes, oraz w kursach mistrzowskich z wybitnymi śpiewakami, m.in. Jonasem Kaufmannem, Elīną Garančą i Sondrą Radvanovsky. Zadebiutowała na scenie Filharmonii Krakowskiej w roli Atropos w operze Philaenis Romana Statkowskiego w nowej orkiestracji Krzysztofa Słowińskiego (2024). Występowała także m.in. w Operze Krakowskiej, Teatro Umberto Giordano, Mozarthaus Vienna oraz podczas koncertów w Niemczech i Czechach. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych śpiewaków i pedagogów, m.in. Carmen Giannattasio, Mariusza Kwietnia, Paolo de Napoli, Donatellę Debolini, Antonellę Bellettini, Teru Yoshiharę i Massimo Iannone.

Czytaj więcej