Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

Koncert Orkiestry Kameralnej


Zapraszamy do oglądania nagrania koncertu orkiestry kameralnej, który odbył się 18 maja 2021 r. w Auli Florianka, ul. Sereno Fenn’a 15.

W.A. Mozart – Symfonia A-dur KV 201
Symfonia A-dur KV 201 to stosunkowo wczesna kompozycja Mozarta, jaką napisał jeszcze podczas swojego pobytu w Salzburgu – w 1774 r. Jako niespełna dwudziestominutowy utwór cykliczny obejmuje cztery części składające się na kształt tradycyjnej, klasycznej formy sonatowej. Lekka w charakterze część pierwsza (Allegro moderato), której pogoda zakłócona zostaje jedynie na chwilę w przetworzeniu, poprzedza miarową i sielską w nastroju część drugą (Andante). W części trzeciej (Menuetto) zachowany zostaje elegancki i statyczny charakter tego stylizowanego tańca. W obu środkowych ogniwach zauważyć można stopniową emancypację instrumentów dętych – zwłaszcza waltorni – wychylających się miejscami na pierwszy plan. Niezwykle żwawy finał cyklu (Allegro con spirito), w swojej żywiołowości i doskonałym opanowaniem orkiestrowej, uznany być może za daleką zapowiedź późniejszej mistrzowskiej Symfonii Jowiszowej.

Mikołaj Górecki – Divertimento
Trzyczęściowe Divertimento Mikołaja Góreckiego (ur. 1971 r.) nawiązuje jawnie swoim tytułem do wczesnoklasycznych, niedługich i cyklicznych kompozycji orkiestrowych, reprezentujących z reguły nieco lżejszy typ gatunkowy. Niespełna dwudziestominutowy utwór śląskiego kompozytora, ukończony w 2009 r., oprócz neoklasycznych inklinacji zawiera w sobie zarazem wysoki pierwiastek ekspresyjności, tajemniczości oraz nostalgii. Trzy kolejne ogniwa Divertimenta to silnie ewolucyjne Lento, kontrastujące figuracyjne Con moto oraz finałowe Allegro, zbliżone nieco bardziej do typowo neoklasycznego, motorycznego i barwnego stylu.

Aleksander Głazunow – Koncert na saksofon i orkiestrę op. 109 Es-dur
Niespełna trzynastominutowy cykl koncertowy Aleksandra Głazunowa (1865–1936) utrzymany jest w stylistyce neoromantycznej. W kompozycji tej główny nacisk położony jest na pierwszoplanową rolę saksofonu, prowadzącego już od I części rozwinięte, choć sfigurowane niekiedy kantyleny, które wespół z wyszukanym brzmieniem orkiestry nadają kompozycji ogólny nastrój nokturnowości. Pierwsza część Koncertu (Allegro moderato) pod względem formy nawiązuje w luźny sposób do tradycyjnej budowy sonatowej. W drugim ogniwie (Andante sostenuto) jeszcze wyraźniej uwypuklona zostaje postromantyczna ekspresja, natomiast w części finałowej (Allegro) do głosu dochodzą akcenty choreiczne. Stosunkowo późna kompozycja Głazunowa, opublikowana w roku jego śmierci, współtworzy kanoniczny repertuar saksofonowy, będąc zarazem jednym z ostatnich „zachowawczych” orkiestrowych utworów, przynależnych estetycznie do czasów i estetyki „pierwszego modernizmu”.

Zuzanna Daniec

Orkiestra Kameralna
Została utworzona w 1993 roku. Repertuar comiesięcznych koncertów obejmuje utwory z kanonu muzyki światowej. Orkiestra występowała we Francji, Wielkiej Brytanii, na Słowacji oraz w Niemczech. Współpraca z wybitnymi dyrygentami i pedagogami krakowskiej uczelni (m.in. m.in. Wiesław Kwaśny, Mieczysław Szlezer, Zdzisław Łapiński, Wojciech Czepiel, Daniel Stabrawa, Jan Stanienda, Kai Buman, Piotr Wajrak), zapewnia młodym muzykom zdobycie warsztatu na najwyższym artystycznym poziomie. Orkiestrę prowadzi dr hab. Maciej Tworek, prof. AMKP.

Skład Orkiestry Kameralnej  AMKP
I skrzypce
Dominika Pabjan, Teresa Łukomska, Magdalena Pawlus, Aleksandra Chmura
II skrzypce
Štefan Galik, Anastazja Krewniak Katarzyna Pokrzywa, Anna Rydz
Altówki
Beata Tasarz, Kinga Głowacka, Aleksandra Machnik, Julia Rusin
Wiolonczele
Klaudia Borowiec, Adrianna Klepacz, Andrii  Vorontsov
Kontrabas
Grzegorz Klimczak
Oboje
Bartłomiej Kozdrój, Mila Troian
Waltornie
Ivan Chekamov, Magdalena Kantor


Wolfgang Amadeusz Mozart Symfonia A-dur nr 21 KV 201

Pokaż program…

Mikołaj Górecki Divertimento

Pokaż program…

Aleksandr Głazunow  Koncert na saksofon  i  orkiestrę smyczkową  op. 109

Pokaż program…