Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

26. Dni Bachowskie


Tradycja, różnorodność, nowoczesność. Oto trzy słowa, które najlepiej charakteryzują oblicze tegorocznej odsłony Dni Bachowskich. Tym razem postanowiliśmy powrócić do oryginalnej formuły festiwalu i skoncentrować się na artystycznej działalności naszych studentów. Dlatego też w większości koncertów to oni właśnie wystąpią w głównych rolach, wspomagani niekiedy tylko przez naszych znakomitych profesorów. Spektrum programowe koncertów jest bogate oraz różnorodne i zapewne zadowoli muzyczne upodobania każdego z melomanów. Usłyszymy muzykę XVII i XVIII wieku w najprzeróżniejszych konfiguracjach instrumentalnych – od recitali solowych do koncertów orkiestrowych. Nie zabraknie także śpiewu, czy to w kantatach, czy ariach solowych. Przedstawimy cały splendor oraz bogactwo muzyki dawnej w przepięknym wnętrzu akademickiej auli Florianka.
Koncert inauguracyjny festiwalu to jednocześnie koncert Orkiestry Barokowej AMKP, w którym zaprezentowane zostaną dzieła instrumentalne oraz kantatowe Jana Sebastiana Bacha. Solistów oraz instrumentalistów poprowadzi od klawesynu dr Andrzej Zawisza. Jestem niezmiernie szczęśliwy, że nasza Katedra poszczycić się może tak liczną, a zarazem znakomitą reprezentacją studentów, którzy z wielkim sukcesem współtworzą Orkiestrę Barokową AMKP.
Niebagatelny wkład w życie Katedry Muzyki Dawnej wnosi także studenckie Koło Naukowe Historycznych Praktyk Wykonawczych, które w trakcie Dni Bachowskich, 25 oraz 26 marca zaprasza na I Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej.
Nowoczesność to bardzo ciekawa w moim mniemaniu próba połączenia muzyki Jana Sebastiana Bacha z jazzem. Przedostatni, piątkowy koncert festiwalu zaplanowaliśmy jako spotkanie dwóch katedr: Katedry Jazzu oraz Katedry Muzyki Dawnej. Usłyszymy improwizacje jazzowe z udziałem znakomitego saksofonisty Andy’ego Middletona, Macieja Adamczaka na kontrabasie oraz kierownika Katedry Jazzu AMKP w Krakowie dra hab. Piotra Wyleżoła, prof. AMKP na fortepianie. Towarzyszyć im będą: Ingrida Gápová, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej oraz grający na historycznych instrumentach członkowie The Violin Consort wraz z piszącym te słowa.
Pozostaje pytanie, które to z kolei Dni Bachowskie? Dwie poprzednie edycje przypadły na trudny czas ograniczenia działalności artystycznej. Trzy lata temu odbyła się XXIV edycja Dni Bachowskich; dwa kolejne lata to praca nad jubileuszową odsłoną festiwalu. Czas trudny, obfitujący w nagłe zmiany planów, odwołania koncertów, przesunięcia czasowe i zmiany programowe. Jednak udało nam się mimo wszystko zrealizować szereg recitali solowych, a co najważniejsze, wykonaliśmy Mszę h-moll Jana Sebastiana Bacha w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Solistów, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Orkiestrę Barokową OBAM poprowadził prof. Stanisław Krawczyński.
Tak więc teraz rozpoczynamy nowy rozdział, patrząc z nadzieją w przyszłość. XXVI Dni Bachowskie czas zacząć, dziękując pani prof. Elżbiecie Stefańskiej za nakierowanie przed laty nas – wtedy studentów – na tak piękną inicjatywę, jaką jest doroczne święto naszej Katedry, czyli festiwal Dni Bachowskie.
dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP
Kierownik Katedry Muzyki Dawnej

KALENDARIUM
Wszystkie koncerty odbywają się w Auli Florianka

20.03.22 niedziela
godz. 18:00 Koncert Orkiestry Barokowej AMKP
Andrzej Zawisza – prowadzenie
godz. 20:00 Recital klawesynowy – Zofia Satała

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
IV Suita francuska Es-dur BWV 815
Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Air – Menuet – Gigue

II Suita francuska c-moll BWV 813
Allemande – Courante – Sarabande – Air – Menuet I & II – Gigue

I Suita francuska d-moll BWV 812
Allemande – Courante – Sarabande – Menuet I & II – Gigue

*

VI Suita francuska E-dur BWV 817
Prélude – Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Menuet polonais – Bourrée – Gigue

III Suita francuska h-moll BWV 814
Allemande – Courante – Sarabande – Anglaise – Menuet I & II – Gigue

V Suita francuska G-dur BWV 816
Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Bourrée – Loure – Gigue

Zofia Satała – klawesyn
klasa dr. Andrzeja Zawiszy