Międzynarodowe Sympozjum: Krzysztof Penderecki. Muzyka jako doświadczenie | 4-6.12.2023


Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego zaprasza serdecznie na Międzynarodowe Sympozjum Krzysztof Penderecki. Muzyka jako doświadczenie, w dniach 4-6 grudnia 2023 r.

W ramach sympozjum będzie można:

  • wziąć udział w wykładach, stołach dyskusyjnych,
  • posłuchać koncertów,
  • we Foyer Budynku Głównego AMKP obejrzeć wystawę przedstawiającą dokumentację sesji poświęconych muzyce Krzysztofa Pendereckiego, plakaty, książki Mieczysława Tomaszewskiego i Reginy Chłopickiej o Krzysztofie Pendereckim…
    (przygotowanie wystawy – Michał Ziółkowski).

W komitecie honorowym sympozjum zasiądą: Elżbieta Penderecka – udział specjalny, Siglind Bruhn, Helmut Loos, Teresa Malecka, Eero Tarasti, Wojciech Widłak.

Kierownictwo naukowe: Małgorzata Janicka-Słysz.
Grupa twórcza: Dominika Micał, Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Natalia Szwab (sekretarz naukowa).

 

HARMONOGRAM WYKŁADÓW

Poniedziałek, 4 grudnia 2023
Sala Kameralna im. Prof. Marka Stachowskiego
ul. św. Tomasza 43

10.00-10.30 Otwarcie sympozjum:
JM Rektor AMKP prof. W. Widłak
dr hab. M. Janicka-Słysz, prof. AMKP – Kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego

Prowadzenie: Małgorzata Janicka-Słysz

10.30–11.30 Keynote I – Teresa Malecka (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Tradycja i współczesność w muzyce Krzysztofa Pendereckiego

11.30–12.00 dyskusja

12.00–12.30 przerwa kawowa

Prowadzenie: Siglind Bruhn

12.30–13.00 Joan Grimalt Santacana (Escola Superior de Música de Catalunya, Barcelona)
“Sekstet” Pendereckiego (2000): analiza hermeneutyczna

13.00–13.30 Anna Nowak (Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy)
Dyskursy narracyjne w koncertach skrzypcowych Krzysztofa Pendereckiego

13.30–14.00 Helmut Loos (Lipsk)
„Opisywanie tragedii egzystencji”. “II Symfonia” Krzysztofa Pendereckiego. Struktura i znaczenie

14.00–14.30 dyskusja

14.30–16.00 przerwa obiadowa

16.00–17.30 Stół dyskusyjny (1) TEORETYKÓW MUZYKI
Mieczysława Tomaszewskiego i Reginy Chłopickiej ‘podejście’ do muzyki Pendereckiego

Uczestnicy: Magdalena Chrenkoff, Ilona Iwańska, Kinga Kiwała, Dominika Micał, Małgorzata Pawłowska, Kazimierz Płoskoń, Ewa Siemdaj
Koordynacja i prowadzenie: Agnieszka Draus

*** KONCERT finałowy Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Pendereckiego ***

 

Wtorek, 5 grudnia 2023
Sala Kameralna im. Prof. Marka Stachowskiego
ul. św. Tomasza 43

Prowadzenie: Nana Sharikadze

10.00–11.30 Keynote II – Siglind Bruhn (Institute for the Humanities, University of Michigan)
Merging Modernity and Tradition in Penderecki’s String Quartets Nos. 3 and 4

11.30–12.00 dyskusja

12.00–12.30 przerwa kawowa

Prowadzenie: Helmut Loos

12.30–13.00 Nana Sharikadze (V.Sarajishvili Tbilisi State Conservatoire)
Gruzińsko-polskie muzyczne „strefy kontaktowe” (na przykładzie lat 60. XX wieku)

13.00–13.30 Iwona Lindstedt (Instytut Muzykologii, Uniwersytet Warszawski)
Upamiętnienie i reprezentacja – kompozycje Pendereckiego na temat Holokaustu

13.30–14.00 Beata Bolesławska-Lewandowska (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk)
Krzysztof Penderecki w refleksji krytyczno-muzycznej Zygmunta Mycielskiego

14.00–14.30 dyskusja

14.30–16.00 przerwa obiadowa

16.00–17.30 Stół dyskusyjny (2) WYKONAWCÓW

Uczestnicy: Łukasz Borowicz, Kwartet DAFO, Rafał Jacek Delekta, Paweł Kubica, Aleksandra Kuls-Koziak, Piotr Lato, Izabela Matuła, Piotr Orzechowski, Paweł Przytocki, Katarzyna Suska, Barbara Świątek-Żelazna, Maciej Tworek
Koordynacja i prowadzenie: Iwona Sowińska-Fruhtrunk

*** KONCERT 1: godz. 19.00 Florianka ***

 

Środa, 6 grudnia 2023
Sala Kameralna im. Prof. Marka Stachowskiego
ul. św. Tomasza 43

Prowadzenie: Teresa Malecka

10.00–11.30 Keynote III – Eero Tarasti (Helsinki)
Penderecki, kompozytor egzystencjalny; od oporu do sacrum

11.30–12.00 dyskusja

12.00–12.30 przerwa kawowa

Prowadzenie: Teresa Malecka & Małgorzata Janicka-Słysz

12.30–13.00 Iwona Sowińska-Fruhtrunk (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Od toposu do świadectwa: poetyka przemocy w muzyce XX wieku na przykładzie Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego

13.00–13.30 Małgorzata Janicka-Słysz (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Muzyka Krzysztofa Pendereckiego w perspektywie poetyki doświadczenia i zwrotu afektywnego

13.30–14.30 dyskusja & dyskusja końcowa

14.30–16.00 przerwa obiadowa

16.00–17.30 Stół dyskusyjny (3) KOMPOZYTORÓW

Uczestnicy: Mateusz Bień, Marcel Chyrzyński, Abel Korzeniowski, Łukasz Pieprzyk, Wojciech Widłak, Joanna Wnuk-Nazarowa
koordynacja i prowadzenie: Małgorzata Janicka-Słysz

*** KONCERT 2: godz. 19.00 Florianka ***

 

HARMONOGRAM KONCERTÓW

Poniedziałek, 4 grudnia 2023, 19:00
Centrum Konferencyjne ICE
ul. Marii Konopnickiej 17

Koncert laureatów IV Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego

Orkiestra „Sinfonietta Cracovia”
Katarzyna Tomala-Jedynak dyrygent

Bilety dostępne na https://kbfbilety.krakow.pl/.

 

Wtorek, 5 grudnia 2023, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

Krzysztof Penderecki
– Trzy miniatury na skrzypce i fortepian
– I Sonata na skrzypce i fortepian
– Cadenza na altówkę solo (opr. na skrzypce solo)
– II Sonata na skrzypce i fortepian

Robert Kabara – skrzypce
Mariola Cieniawa – fortepian

Wstęp wolny.

 

Środa, 6 grudnia 2023, 19:00 
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15

Krzysztof Penderecki, II Kwartet smyczkowy

Kwartet MILO:
Agnieszka Kucała skrzypce 1
Anna Szamli skrzypce 2
Agnieszka Siedlik altówka
Karolina Zych wiolonczela

Krzysztof Penderecki, III Kwartet smyczkowy „Kartki z nienapisanego dziennika”

Kwartet DAFO:
Justyna Duda-Krane skrzypce 1
Danuta Augustyn skrzypce 2
Aneta Dumanowska altówka
Anna Armatys-Borrelli wiolonczela

Krzysztof Penderecki, Sekstet na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, klarnet, waltornię i fortepian

Justyna Duda skrzypce
Aneta Dumanowska altówka
Beata Urbanek-Kalinowska wiolonczela
Piotr Lato klarnet
Tadeusz Tomaszewski waltornia
Paweł Kubica fortepian

Wstęp wolny.

 

Do góry strony


MINISTERSTWO EDUKACJI I NAUKI

Projekt dofinansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Doskonała Nauka II

 

MIASTO KRAKÓW

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Krakowa w ramach programu Krakowskie Konferencje Naukowe

 

Biznes i Nauka w Krakowie na Facebooku

 

Foldery promocyjne Miasta Krakowa w 7 wersjach językowych do pobrania

Wydawnictwa informacyjno-promocyjne (edycja 2023, edycja 2022)

Kraków – ze względu na siłę demograficzną, ekonomiczną, społeczną i naukowo – kulturową – jest drugim miastem Polski. Posiada unikalne walory, na których opiera rozwój gospodarczy oraz wzrost jakości życia. Dysponuje wysokiej jakości kapitałem ludzkim, jest miastem świadomego wyboru miejsca zamieszkania, pracy, nauki, spędzania wolnego czasu dla ludzi wykształconych i kreatywnych. Priorytetem jest zrównoważony rozwój i możliwość sprostania konkretnym wyzwaniom przy umiejętnym wykorzystaniu własnych zasobów.

Ośrodek akademicki, z działającym od 650 lat Uniwersytetem na czele, jest trwale zespolony z miastem i w unikalny sposób buduje niepowtarzalny zasób wiedzy. Jest kluczem do konkurencyjności i innowacyjności nie tylko Krakowa, ale także całego regionu. Rozwijająca się intensywnie gospodarka oparta na wiedzy to zupełnie nowy proces w życiu gospodarczym Miasta, który włącza go w obieg nowoczesnej ekonomii świata.

Nadrzędnym celem jest, by Kraków był nie tylko miastem nowoczesnym, ale i dumnym z historycznego dziedzictwa. By był otwartą, bogatą, przyjazną i bezpieczną metropolią, tętniącą kulturą. Inteligentne zarządzanie i wzmacnianie sfery nowoczesnych usług oraz sektora badawczo-rozwojowego jest fundamentem rozwoju Krakowa – miasta, w którym stawia się na  innowacyjność i efektywną współpracę nauki i biznesu.

Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej i zapoznania się możliwościami, jakie oferuje magiczny Kraków – zakorzeniony w tradycji, uwrażliwiony na codzienność i otwarty na rozwój: www.dlabiznesu.krakow.pl.

Do góry strony

fot. Piotr Krochmal
fot. Piotr Krochmal