Jury


 

prof. dr hab. Oriana Masternak

Skrzypaczka, kameralistka, organizatorka wydarzeń artystycznych, profesor sztuki, kierowniczka Katedry Skrzypiec i Altówki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Tytuł profesora otrzymała w wieku 39 lat jako jedna z najmłodszych w Polsce.

Wielokrotnie nagradzana interpretatorka i badaczka muzyki polskiej, koncertuje jako solistka i kameralistka w Azji, obu Amerykach i niemal całej Europie. Występowała m.in. w Musikverein w Wiedniu, Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz na festiwalach w Prades, Sapporo, Wiedniu, Warszawie i Krakowie. Dokonała blisko 40 prawykonań muzyki współczesnej. Od 2014 roku jest członkinią Messages Quartet, z którym zdobyła szereg nagród, m.in. „Muzyczne Orły” i nominacje do Fryderyka oraz Koryfeusza Muzyki Polskiej.

Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (w klasie prof. Romana Reinera), studiowała także w Koninklijk Conservatorium w Brukseli, Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, Yale School of Music (USA) oraz w European Chamber Music Academy. Do jej artystycznych mistrzów należą Johannes Meissl, Katalin Sebestyen, Małgorzata Skorupa oraz członkowie Tokyo Quartet.

Nagrywała dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i wytwórni DUX, Acte Préalable, SOLITON i innych, posiadając dorobek ponad piętnastu albumów. Jako animatorka życia muzycznego zrealizowała liczne projekty, m.in. cykle Muzyczne interwencje, Przedwiośnie młodych i konferencję Oblicza skrzypiec.

Prowadzi działalność naukową, koncentrując się na krakowskiej tradycji wiolinistycznej oraz zapomnianej muzyce polskiej. Jest kierowniczką grantu Sonata Bis Narodowego Centrum Nauki – projektu „Krakowska Szkoła Skrzypcowa – geneza, idiom, perspektywy rozwoju”.

Jurorka krajowych i międzynarodowych konkursów, prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą. Gra na instrumencie Sebastiana Langa z 1788 roku.

 

prof. dr hab. Marcin Baranowski

Skrzypek – solista, kameralista, pedagog. Znajduje się w gronie najwybitniejszych polskich profesorów uczących gry na skrzypcach. Od urodzenia jest związany z Poznaniem. Tutaj też studiował w klasie skrzypiec prof. Jadwigi Kaliszewskiej. W 1985 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego. Swoją grę doskonalił pod kierunkiem prof. Andre Gertlera.

Wybitny kameralista – przez 10 lat grał w zespole muzyki dawnej Collegium Musicorum Posnaniensium. 24 lata współtworzył na stanowisku koncertmistrza jeden z najznakomitszych zespołów w Europie – Orkiestrę Kameralną „Amadeus” Polskiego Radia pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Jest profesorem Akademii Muzycznych w Poznaniu i Bydgoszczy. Od 1992 roku pracuje również w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Poznaniu im. Jadwigi Kaliszewskiej – znanej jako „Szkoła Talentów”, w której buduje wspaniałe zaplecze dla polskich sukcesów wiolinistycznych już od najmłodszego pokolenia skrzypków.

Jest też wykładowcą Kursów Mistrzowskich w Polsce i zagranicą. Bierze udział jako juror w wielu konkursach skrzypcowych i kameralnych.

Jego uczniowie występują w prestiżowych salach koncertowych i studiach radiowych. Zajmują zaszczytne stanowiska koncertmistrzów renomowanych orkiestr w Polsce i zagranicą. Są laureatami konkursów skrzypcowych (m. in.: Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, Tibora Vargi w Sion, Kloster Schontal, L. Spohra w Weimarze, Pablo Sarasatego w Pamplonie, J. Joachima w Hanowerze, Michaela Hilla w Auckland, Arthura Grumiaux w Brukseli, Young Concert Artist Trust w Londynie, Aram Khachaturian International Competition w Erewaniu, Karola Szymanowskiego w Katowicach, Jaschy Heifetza w Wilnie).

 

prof. dr hab. Szymon Krzeszowiec

Jest cenionym skrzypkiem – solistą i kameralistą. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Romana Lasockiego oraz Conservatorium van Amsterdam u prof. Hermana Krebbersa. Jest laureatem konkursów skrzypcowych w Brescii (Włochy), Warszawie (im. Tadeusza Wrońskiego) i Poznaniu (im. Zdzisława Jahnkego), a także zdobywcą pierwszych nagród na konkursach muzyki kameralnej w Kopenhadze i Sondershausen (w trio smyczkowym Aristos).

Jako solista występował z czołowymi polskimi orkiestrami, takimi jak NOSPR, Sinfonia Varsovia oraz z większością filharmonicznych orkiestr w kraju.

Od 2001 roku jest prymariuszem Kwartetu Śląskiego, z którym regularnie koncertuje na całym świecie. Zespół jest laureatem wielu znaczących nagród i wyróżnień, w tym dziesięciu „Fryderyków”, „Gramophone Classical Music Award” za nagranie kompletu kwartetów smyczkowych Grażyny Bacewicz (2017) oraz „Koryfeusza Muzyki Polskiej” (2019).

Współpracuje z pianistą Wojciechem Świtałą, z którym nagrał komplet sonat skrzypcowych Johannesa Brahmsa dla Sony Classical Poland. Jest także członkiem tria fortepianowego Wajnberg Trio. W swoim dorobku ma ponad 60 płyt z muzyką solową i kameralną, a nagrania z jego udziałem ukazały się w takich wydawnictwach jak EMI Music Poland, ECM, Chandos, Denon, BIS, Naxos, CD Accord, DUX, Dacapo.

Zajmuje się również pedagogiką – prowadzi klasę skrzypiec oraz kieruje Katedrą Instrumentów Smyczkowych w macierzystej uczelni. Wykładał gościnnie na renomowanych europejskich uczelniach, takich jak Royal College of Music w Londynie, Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, Royal Conservatorium w Kopenhadze, a także podczas międzynarodowych festiwali skrzypcowych i kameralnych oraz w wielu ośrodkach akademickich w Polsce.

Od 2004 roku jest związany z Międzynarodowym Festiwalem Kameralistyki Ensemble, sprawuje artystyczną pieczę nad Zakopiańską Akademią Sztuki oraz nad Międzynarodowym Konkursem Skrzypcowym Mieczysława Wajnberga w Katowicach. Często bierze udział w pracach jury krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych.

 

prof. Wiesław Kwaśny

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Eugenii Umińskiej, to jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków. Stypendysta Yale School of Music (USA), laureat prestiżowych konkursów w Lizbonie, Neapolu, Dallas i Karolinie Północnej. Na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Lizbonie zdobył nie tylko V nagrodę, ale także Nagrodę Specjalną Henryka Szerynga za interpretację utworów Bacha. Jego kariera obejmuje współprace z najlepszymi orkiestrami, w tym z Polską Orkiestrą Kameralną Jerzego Maksymiuka i Sinfonią Varsovią, z którą wystąpił na ponad 1200 koncertach na pięciu kontynentach. Jako koncertmistrz i solista grał z legendami światowej sceny, takimi jak Yehudi Menuhin, Mścisław Rostropowicz czy Jerzy Maksymiuk. Od lat dzieli się swoim doświadczeniem jako pedagog. Przez wiele lat był profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jego absolwenci odnosili sukcesy na międzynarodowych konkursach, a sam artysta regularnie prowadzi kursy mistrzowskie i zasiada w jury prestiżowych wydarzeń muzycznych. Występował zarówno jako skrzypek, jak i altowiolista, współpracując z czołowymi zespołami kameralnymi i symfonicznymi, m.in. Capellą Bydgostiensis. Wśród licznych osiągnięć znajduje się także promocja Doktoratu Honoris Causa dla prof. Jadwigi Kaliszewskiej, co podkreśla jego zaangażowanie w rozwój polskiej muzyki i edukacji artystycznej.

 

prof. dr hab. Piotr Tarcholik

Solista, kameralista, koncertmistrz i pedagog. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Ewy Szubra-Jargoń. Swoje umiejętności doskonalił później pod okiem Grigorija Zhislina oraz Wiesława Kwaśnego. Jest laureatem konkursu Jeunesse Musicales w Weikersheim oraz Konkursu Mozartowskiego w Krakowie.

Współzałożyciel i lider zespołu Sinfonietta Cracovia. Gościnny koncertmistrz Orkiestry Polskiego Radia w Krakowie. W latach 1998-2004 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia. Od września 2004 jest I koncertmistrzem NOSPR, z którą występował wielokrotnie jako solista oraz nagrał wiele archiwalnych utworów, w tym koncerty skrzypcowe Vivaldiego, Mozarta, Prokofiewa, Paciorkiewicza, Strawińskiego, Barbera, Martinu, V. Williamsa oraz Kanchelego.

Koncertował w wielu krajach Europy, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Występował na najważniejszych europejskich festiwalach muzycznych, również jako gościnny koncertmistrz. Jest regularnym gościem Schiermonnikoog Kamermuziek Festiwal w Holandii. Współpracuje z artystami tej miary co Philippe Graffin, Lorenzo Gatto, Tatiana Samouil czy Chen Halevi. Jako solista występował z orkiestrami: Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Kameralna, Cappella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz z większością polskich orkiestr filharmonicznych.

Jest prymariuszem NOSPR String Sextet oraz kierownikiem artystycznym orkiestry „Sinfonia Galicya”. Nagrał wiele płyt, m.in. dla firmy Dux, CD Accord, Chandos Records, Virgin Classics oraz wydawnictw radiowych.

W latach 2020-2024 roku był kierownikiem Katedry Skrzypiec i Altówki Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę skrzypiec. Jest również wykładowcą wielu kursów mistrzowskich w Polsce, Holandii, Austrii, we Włoszech oraz na Litwie. Współpracuje z Akademią Orkiestrową NFM oraz Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

 

dr hab. Maria Sławek

Skrzypaczka, wykładowczyni, badaczka. Współzałożycielka (wraz z Anią Karpowicz) i prezeska Instytutu Mieczysława Wajnberga, doktor habilitowana sztuki. Prowadzi swoją klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, wykłada także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi zajęcia z historii muzyki żydowskiej w ramach Podyplomowych Studiów Polsko – Żydowskich w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA.

W sezonie artystycznym 2017/18 pełniła funkcję  Artysty – rezydenta Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego. Od wielu lat szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Wajnberga.  Maria Sławek ma w dorobku trzy płyty: w 2012 roku ukazała się rejestracja sonat Schumanna i Prokofiewa, dokonana wraz z pianistą Piotrem Różańskim, wydana przez Grupę Twórczą „Castello”. Trzy lata później artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord. W 2019 roku ukazał się kolejny album artystki – “Rejoice” nagrany z wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem, ponownie dla wytwórni CD Accord.

Skrzypaczka wielokrotnie była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła także Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśród laureatów nagrody Solti Foundation.

W 2021 roku otrzymała Stypendium Artystyczne m.st. Warszawy.

Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego. W 2015 roku obroniła doktorat poświęcony sonatom na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga. W 2020 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki.

 

dr Aleksander Daszkiewicz

Skrzypek, pedagog Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, absolwent tej uczelni w klasie prof. Wiesława Kwaśnego oraz Hochschule der Künste w Bernie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Bartłomieja Nizioła.

Laureat wielu konkursów krajowych i międzynarodowych, m.in. w Lublinie (Konkurs im. K. Lipińskiego i H. Wieniawskiego – IV miejsce i trzy nagrody specjalne), Budapeszcie (Jeunesses Musicales – II miejsce), Belgradzie (Konkurs im. P. Konjovicia – I miejsce), Krakowie (Konkurs im. E. Umińskiej – I miejsce) i Wrocławiu (Konkurs im. H.W. Ernsta i K. Szymanowskiego – II miejsce). Był także finalistą Konkursu im. Menuhina w Cardiff.

Jako solista występował m.in. z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Opolskiej, Świętokrzyskiej, Sudeckiej, Sinfoniettą Cracovią oraz Theather Orchester Biel Solothurn. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów, m.in. Kaję Danczowską, Zakhara Brona, Igora Ozima, Akiko Suwanai i Corinę Belceę.

Stypendysta licznych instytucji, m.in. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego („Młoda Polska”), Miasta Krakowa, fundacji Pro Musica Bona, Pro Libertas et Humanitas, R. Zimmermann Stiftung oraz Blanken-Schlemper Stiftung.

Był koncertmistrzem Santander Orchestra pod batutą Krzysztofa Pendereckiego, odbył praktyki w Berner Sinfonieorchester i Luzerner Sinfonieorchester, współpracował także z Verbier Festival Orchestra oraz Gewandhausorchester Leipzig. Od 2023 roku pełni funkcję solisty I skrzypiec Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Występował w najważniejszych salach koncertowych świata – m.in. w Royal Albert Hall, Carnegie Hall, Musikverein, Elbphilharmonie i Suntory Hall – współpracując z dyrygentami takimi jak sir Simon Rattle, Andris Nelsons, Antonio Pappano, Esa-Pekka Salonen oraz z solistami tej miary, co Janine Jansen, Yuja Wang, Gidon Kremer i Evgeny Kissin.