dr Maria Sławek


fot. Natalia Jensen

Solistka i kameralistka, wykonuje utwory z różnych epok, od baroku po współczesność – szczególne miejsce w jej repertuarze zajmują dzieła Mieczysława Weinberga. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA. W sezonie artystycznym 2017/18 była artystką rezydentką Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego.
Od roku 2007 Maria Sławek gra w duecie z pianistą Piotrem Różańskim. W 2012 roku ukazała się ich pierwsza płyta z sonatami Schumanna i Prokofiewa, wydana przez Grupę Twórczą „Castello”. Trzy lata później artyści nagrali dzieła na skrzypce i fortepian Weinberga – album, opublikowany przez wydawnictwo fonograficzne CD Accord, został objęty patronatem Programu II Polskiego Radia, otrzymał również bardzo dobre recenzje w prasie polskiej i zagranicznej (m.in. w magazynie The Strad). Od 2009 roku wraz z Anną Marią Staśkiewicz, Katarzyną Budnik, Arturem Rozmysłowiczem, Marcinem Zdunikiem i Rafałem Kwiatkowskim artystka współtworzy wyjątkowy zespół – sekstet smyczkowy. Nagrania z jej udziałem były wielokrotnie prezentowane na antenie Polskiego Radia.
Skrzypaczka w 2007 roku otrzymała nagrodę maestro Jerzego Katlewicza, przyznawaną wyróżniającym się studentom krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 2010, 2013 i 2018 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w ramach programu „Młoda Polska”). Zdobyła Stypendium Twórcze Prezydenta Miasta Krakowa w 2011 roku, znalazła się także wśród laureatów nagrody Solti Foundation.
Maria Sławek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 2011 roku pracuje w Katedrze Skrzypiec i Altówki, obecnie na stanowisku adiunkta. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych muzyków – Wiesława Kwaśnego i Dory Schwarzberg (Wiedeń). Swoje umiejętności doskonaliła także pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Maxima Vengerova i Wandy Wiłkomirskiej. W 2019 roku ukończyła Podyplomowe Studia Polsko-Żydowskie w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie.
Artystka gra na instrumencie Charles’a François Ganda z pracowni Nicolasa Lupota (Paryż 1817).