mgr Jerzy Żak – lutnista, teorbista, gitarzysta


Żak JerzyPoczątkowo studiował gitarę klasyczną w Łodzi (A. Kowalczyk), później w Alicante, w Hiszpanii (J. Tomás). W 1983 roku otrzymał dyplomem Royal College of Music (ARCM) w zakresie gry na lutni, wcześniej studiując u Ch. Wilsona, T. Crawforda, D. Poulton, A. Bailesa i N. Northa. O tego czasu specjalizuje się w muzyce dawnej grając na historycznych instrumentach szarpanych i prowadząc większe projekty zespołowe.
Występował z czołowymi zespołami muzyki dawnej w Polsce, grał też ze szwajcarskim Le Nations (M.-T. Yan, P. Pandolfo), duńskim Concerto Copenhagen (A. Manze); towarzyszył znanym solistom, jak B. Hofmann, P. Kusiewicz, R. Wistreich, O. Pasiecznik, A. King i inni. W Warszawskiej Operze Kameralnej był lutnistą i kierownikiem muzycznym produkcji barokowych (Monteverdi, Merula, Pękiel, Blow). W 1993 założył własny zespół – Kleine Cammer-Musique, specjalizujący się w repertuarze sasko-polskiego dworu w Dreźnie i w Warszawie w I. poł. XVIII wieku.
Zainteresowanie polonicami zaowocowało nagraniem dla Acte Préalable oratorium A. Scarlattiego, San Casimiro, Re di Polonia (partytura i kierownictwo, światowa premiera, płyta nominowana do nagrody «Fryderyk 2001»), a w 2013, dla Akademii Wilanowskiej, kolejne oratorium: A. Melani, Golia abbattuto z ok. 1685 (partytura, kierownictwo, światowa premiera). Żak nagrał też płytę z muzyką lutniową S.L. Weissa i wybór kantat kameralnych A. Cestiego z sopranistą, Jackiem Laszczkowskim. Od kilku lat najczęściej współpracuje z sopranistką, Julitą Mirosławską.
Jest w gronie wiodących badaczy muzyki lutniowej J.S. Bacha. Jego rekonstrukcjeConcerti Weissa wydane są w „dziełach wszystkich” tego kompozytora w serii Das Erbe deutscher Musik. Zajmuje się literaturą i tradycją wykonawczą XIX-wiecznej muzyki gitarowej, wokalnej i kameralnej. Jest też żywo zainteresowany muzyką współczesną, co zaowocowało kompozycjami jemu dedykowanymi. Uczy w Akademii Muzycznej w Krakowie.

http://www.jerzyzak.eu/PL