Międzynarodowa Konferencja Akordeonowa „Oblicza akordeonu we współczesnej praktyce wykonawczej”


Akademia Muzyczna w Krakowie
Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu

Międzynarodowa Konferencja Akordeonowa
„Oblicza akordeonu we współczesnej praktyce wykonawczej”

W dniach 6 – 7 października 2020 r. z inicjatywy Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Artystyczna „Oblicza akordeonu we współczesnej praktyce wykonawczej”. Było to wydarzenie towarzyszące V Krakowskiemu Festiwalowi Akordeonowemu, którego współorganizatorem była Akademia Muzyczna w Krakowie. Sesja naukowo-artystyczna miała na celu przedstawienie szerokiego spektrum działań prowadzonych przez współczesnych akordeonistów. Prelegentami byli aktywnie działający na polu koncertowym muzycy pochodzący z różnych europejskich ośrodków akademickich oraz artystycznych (Polska, Niemcy, Słowacja, Litwa). Podczas wydarzenia uczestnicy mieli możliwość zapoznać się z aktualnie panującymi trendami i nowopowstającymi kierunkami w obszarze muzyki akordeonowej XXI wieku. Ponadto każdy z prelegentów uczestniczył w koncertach towarzyszących sesji naukowej (Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych, Koncert solowo-kameralny), co stanowiło artystyczne dopełnienie prezentowanych przez nich treści.

Podczas konferencji swoje prezentacje wygłosili:

  • dr Wiesław Ochwat (Akademia Muzyczna w Krakowie) – Akordeon + komputer. Wpływ mediów cyfrowych na współczesną twórczość akordeonową.
  • dr Maciej Zimka (Akademia Muzyczna w Krakowie) – Akordeon w muzyce kameralnej na przykładzie własnej twórczości.
  • Alena Budziňáková-Palus (Słowacja) – Akordeon w twórczości Petera Machajdíka.
  • dr Grzegorz Palus (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) – Nowe kierunki rozwoju literatury akordeonowej zainicjowane dzięki działalności Mogensa Ellegaarda.
  • Martynas Levickis (Litwa) – ComposerPlus – pozyskiwanie nowej literatury akordeonowej. Przedstawienie i omówienie autorskiego projektu kursów kompozytorskich.
  • dr hab. Rafał Łuc (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) – Przegląd literatury na akordeon i altówkę dedykowanej Duo van Vliet.
  • dr Maciej Frąckiewicz (Hochschule für Musik Detmold, Niemcy) – Rola artysty-wykonawcy w procesie powstawania współczesnej literatury akordeonowe.

Wszystkie prezentacje odbyły się 6 października 2020 r. w godzinach 8:30 – 12:00 w Akademii Muzycznej w Krakowie w formie zdalnej ­– online. Nagranie prezentacji dostępne pod linkiem:

YOUTUBE

Konferencja naukowo-artystyczna stanowiła przestrzeń do poruszania nowych, ciekawych i nurtujących tematów, wymiany doświadczeń, a także do prezentowania różnego rodzaju inicjatyw służących rozwojowi dyscypliny.

Koncertami towarzyszącymi konferencji naukowo-artystycznej były wydarzenia odbywające się w dwóch kościołach na terenie Krakowa, w których uczestniczyli wszyscy prelegenci prezentując zarówno nowopowstałe kompozycje podczas koncertu prawykonań, jak i zróżnicowany stylistycznie repertuar ukazujący bogate możliwości brzmieniowe akordeonu podczas koncertu solowo-kameralnego:


VII Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych
6.10.2020, Godz.: 18:00, Kościół pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Kraków
YOUTUBE

Wykonawcy:

Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc, Martynas Levickis: akordeony, New Accordion Quintet (Grzegorz Palus, Alena Budziňáková, Wiesław Ochwat, Mateusz Dudek, Maciej Zimka: akordeony), Duo Accosphere (Grzegorz Palus, Alena Budziňáková: akordeony) Ian Anderson: altówka, Magdalena Kulig: mezzosopran, Krakowskie Trio Stroikowe (Marek Mleczko: obój, Roman Widaszek: klarnet,  Paweł Solecki: fagot)

Program:

Maciej Zimka (*1989) – The Fall #3 na kwintet akordeonowy (2020)

Monika Szpyrka (*1993) – Unhelpful Thinking Styles na altówkę, akordeon, audio- playback i projekcję świetlną (2020, Zamówienie Fundacji KOMPOPOLEX, Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”)

Paweł Hendrich (*1979) – Dualabilis na dwa akordeony i elektornikę (2019)

Edward Bogusławski (1940-2003) – Musica per 2 accordeoni (1990)

Renāte Stivriņa (*1985) – Bel far niente na dwa akordeony i trio stroikowe (2020)

Tadeusz Wielecki (*1954) – Dalsze ciągi na akordeon solo (2020)

Joshua Brown (*1989) – Mosaico II na akordeon solo (2020)

Maciej Zimka (*1989) – Perpetuum mobile na mezzosopran i akordeon do tekstu Bożeny Boba-Dyga (2020)

Paweł Malinowski (*1994) – And it rose and it fell, and pulsed like a wave na akordeon, altówkę i elektronikę (2020, Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS)


Koncert solowo-kameralny
7.10.2020, Godz.: 18:00, Kościół pw. Św. Marcina, Kraków
YOUTUBE

Wykonawcy:

Duo Accosphere (Grzegorz Palus, Alena Budziňáková: akordeony), Maciej Frąckiewicz: akordeon, Martynas Levickis: akordeon, Wacław Golonka: organy

Program:

Peter Machajdík (*1961)- Vanishing na dwa akordeony i organy (2020) – prawykonanie

Dariusz Przybylski (*1984) – Sonata da chiesa (2012)

Anatolij Kusjakow (1945-2007) – VI Sonata „Witraże i klatki katedry św. Pawła w Münster” na akordeon solo op. 42 (2003)

J. S. Bach (1685-1750) – Partita c-moll BWV 826

Edward Sielicki (*1956) – Sonata

Martynas Levickis (aranżacja) Litewskie pieśni ludowe:
Šiū Namo
Palinko Liepa šalia kelio
Rūta Žalioj
Beauštanti aušrelė)

Efrem Potgaits (*1949) Sonata No.1

Peter Maxwell Davis (1934-2016) “Farewell to Stromness” (2004)

Fryderyk Chopin (1810-1849) Walc op. 64 No.2


Koncert dofinansowany przez słowacką organizację „Fond na podporu umenia”.