Nawigacja Widoków

Wydarzenie Views Navigation

Dzisiaj

Przedwiośnie Młodych

Aula Florianka

Luigi Boccherini (1743-1805)
Kwintet smyczkowy C-dur op. 30 nr 6 G324 La musica notturna delle strade di Madrid (Nocna muzyka ulic Madrytu)
Oriana Masternak, Aleksandra Steczkowska – skrzypce
Damian Kułakowski – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska, Monika Würsten – wiolonczela

Johannes Brahms (1833-1897)
Dwie pieśni na mezzosopran, altówkę i fortepian op. 91
Yana Hurtova – mezzosopran
Maria Shetty – altówka
Radosław Goździkowski – fortepian

Gabriel Fauré (1845-1924)
Kwintet fortepianowy d-moll op. 89
Michał Dziad – fortepian
Oriana Masternak, Martyna Kaszkowiak – skrzypce
Barbara Papierz – altówka
Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela

8. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa

AKADEMIA W SIECI

KONCERT I
Solo i kameralnie

Alexander Gebert – wiolonczela
Piotr Lato – klarnet
Bartłomiej Kominek – fortepian

Paul Hindemith; Henryk Mikołaj Górecki

KONCERT II
Wielkie koncerty romantyczne

Andrii Vorontsov; Monika Würsten
Jan Kalinowski; Paweł Czarakcziew; Monika Krasicka-Gajownik; Weronika Strugała

Robert Schumann; Antoni Dworzak

KONCERT III
1900/1901

Monika Krasicka-Gajownik – wiolonczela
Piotr Filek – fortepian
Jan Kalinowski – wiolonczela
Marek Szlezer – fortepian

Zygmunt Stojowski, Sergiej Rachmaninow

KONCERT IV
Only Cello – Violoncelles, vibrez!

Alexander Gebert
Zdzisław Łapiński; Jan Kalinowski; Paweł Czarakcziew; Monika Krasicka-Gajownik; Weronika Strugała
Studenci Koła Naukowego Wiolonczelistów Akademii Muzycznej w Krakowie

David Popper; Aleksander Tansman; Maurice Ravel; Krzysztof Penderecki; Giovanni Sollima; Wojciech Kilar

25. Dni Bachowskie – Johann Sebastian Bach – Msza h-moll

Filharmonia im. K. Szymanowskiego

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Msza h-moll BWV 232

Aldona Bartnik – sopran
Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran
Ewa Wolak – alt
Maciej Gocman – tenor
Marcin Wolak – bas

Chór Filharmonii Krakowskiej
Piotr Piwko – przygotowanie Chóru
Orkiestra Barokowa AMKP
Zbigniew Pilch
– koncertmistrz
Stanisław Krawczyński – dyrygent

Synergia brzmień – instrumenty dęte blaszane i elektronika jako fuzja tradycji i nowoczesności

AKADEMIA W SIECI

Międzynarodowa Konferencja Synergia brzmień – instrumenty dęte blaszane i elektronika jako fuzja tradycji i nowoczesności

Tematem przewodnim tegorocznej konferencji zatytułowanej Synergia brzmień – instrumenty dęte blaszane i elektronika jako fuzja tradycji i nowoczesności jest brzmienie instrumentów dętych blaszanych z wykorzystaniem elektroniki. W trakcie wydarzenia zaplanowane zostały koncerty on-line (transmisja na stronie Uczelni 23 i 24 marca o godz. 19:00), podczas których prawykonane zostaną utwory, m.in. Michała Gronowicza i Macieja Jabłońskiego. Do udziału w konferencji zaproszeni zostali wybitni specjaliści o międzynarodowej renomie: prof. Jonathan Impett, prof. Andrew Bain, prof. Thomas Ruedi i prof. Bernd van Echelpoel. Serdecznie zapraszamy.

Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum – XXIV Międzynarodowe Sympozjum

Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego
Międzynarodowe sympozjum naukowe: Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum.
22 marca 2021
https://konferencja.amuz.krakow.pl/course/view.php?id=23

Międzynarodowe sympozja Beethovenowskie organizowane przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie od ponad 24 lat towarzyszą Wielkanocnemu Festiwalowi Ludwiga van Beethovena. W tym roku zarówno Festiwal (który odbędzie się w Warszawie w dniach od 21 marca do 2 kwietnia), jak i sympozjum mają charakter wyjątkowy ze względu na fakt odejścia 29 marca 2020 roku Patrona naszej Uczelni, Profesora Krzysztofa Pendereckiego, nieodłącznie związanego z zaistnieniem Festiwalu. Stąd temat przewodni: Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum.

Temat sacrum, który od wielu lat powracał w planach Profesora Mieczysława Tomaszewskiego, inicjatora i wieloletniego kierownika naukowego sympozjów, w tej edycji wydaje się szczególnie na czasie. W referatach zgłoszonych do projektu, uczestnicy podejmą rozważania nad kategorią sacrum, a szczególnie sacrum w muzyce, czy wręcz w dziełach obu twórców – patronów festiwalu.

Dziedzictwo muzyczne bazyliki Mariackiej w Krakowie – liturgia, historia i sztuka źródłem inspiracji dla twórców muzyki

AKADEMIA W SIECI

Program:
– 10:00 – JM Rektor prof. dr hab. Wojciech Widłak – inauguracja konferencji
– 10:10 – ks. inf. dr. Dariusz Raś (UPJP2, Bazylika Mariacka) – Mariackie inspiracje w kulturze miasta czyli o obrazach, rzeźbach, szatach liturgicznych, dźwiękach, słowach, muzyce w lokalnej mediosferze fary krakowskiej
– 10:30 – dr Elżbieta Zwolińska (UW) – Rola źródeł archiwalnych w rozpoznawaniu „dziedzictwa muzycznego" fary Mariackiej z pierwszej połowy XVI wieku.
– 10:50 – mgr Andrzej Godek (UJ Kraków) – Repertuar osiemnastowiecznych mansjonarskich ksiąg liturgicznych z Archiwum Bazyliki Mariackiej w Krakowie
– 11:30 – dr hab. Henryk Jan Botor (AMKP Kraków) –Wpływ świątyń Krakowa na moją twórczość religijną
– 11:50 – dr hab. Krzysztof Michałek (AMKP Kraków, Bazylika Mariacka) – Kapela Mariacka –> O muzyce kościelnej bazyliki Mariackiej w Krakowie –> Cappella Marialis
– 12:10 – dyskusja

33. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

pn 12 kwietnia, godz. 19:00
TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE
Krakowska Szkoła Kompozytorska
Akademia Muzyczna, Aula Florianka, ul. Sereno Fenna 15

Józef Rychlik (*1946) Le Miroir na sopran (mezzosopran) i fortepian (1971) *
Juliusz Łuciuk (1926-2020) Trzy miniatury na skrzypce i fortepian (1984)
Marek Stachowski (1936-2004) Madrigali dell’estate na sopran i trio smyczkowe (1984)
Marcel Chyrzyński (*1971) Reflection No. 7 na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2018)
Maciej Jabłoński (*1974) Przebudzanie na klarnet, trio smyczkowe i fortepian (2011/2021) *
Grzegorz Majka (*1981) Litofonia na flet, klarnet, fortepian i trio smyczkowe (2021) *
Martyna Kosecka (*1989) Omicron na flet, klarnet, fortepian i trio smyczkowe (2021) *

Martyna Klupś-Radny – flet
Tomasz Sowa – klarnet
Aleksandra Zamojska (Polska/Austria) – sopran
Dominika Peszko – fortepian
Agnieszka Bugla – skrzypce
Natalia Warzecha-Karkus – altówka
Aleksandra Lignar – wiolonczela

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie


wt 13 kwietnia
godz. 10:00-13:00
Sesja online: Muzyka i natura

Uczestnicy:
dr h.c. Jerzy Stankiewicz
prof. dr hab. Teresa Malecka
red. Jan Topolski
dr hab. Kinga Kiwała
dr hab. Renata Borowiecka – prowadzenie

10:00-10:30 dr h.c. Jerzy Stankiewicz: Styl „oiseau” Oliviera Messiaena

10:30-11:00 prof. dr hab. Teresa Malecka: Góreckiego wędrówki twórcze między naturą a kulturą. Wokół Symfonii Kopernikowskiej

11:00-11:30 red. Jan Topolski: Śpiewy wielorybów i ptaków. Wir czasów w muzyce nowej

11:30-12:00 dr hab. Kinga Kiwała: Ożywianie archetypu. Morze w twórczości Eugeniusza Knapika

12:00-13:00 Dyskusja

godz. 14.00-17.00
Sesja online: Antyczność w muzyce

Uczestnicy:
prof. dr hab. Magdalena Dziadek
dr hab. Agnieszka Draus (prof. AMKP)
dr Iwona Sowińska-Fruhtrunk
dr Dominika Micał
dr hab. Kinga Kiwała – prowadzenie

14.00-14.30 prof. dr hab. Magdalena Dziadek: Motywy antyczne w radzieckiej awangardzie muzycznej: "Fragmenty według Safony" op. 32 Wissariona Szebalina

14.30-15.00 dr hab. Agnieszka Draus (prof. AMKP): „Ody Safickie” Marka Stachowskiego i „Podtytuł – Sen Eurydyki” Józefa Rychlika. Od antycznych inspiracji do dwudziestowiecznego rezonansu

15.00-15.30 dr Iwona Sowińska-Fruhtrunk: W labiryncie Ariadny – rzecz o „Erwartung” op. 17 Arnolda Schoenberga

15.30-16.00 dr Dominika Micał: Dionizyjska muzyka Harrisona Birtwistle'a

16.00-17.00 Dyskusja

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie


śr 14 kwietnia
TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE
godz. 10.00-12.00

dr Iwona Glinka (Polska/Grecja), University of Ioannina, Department of Music Studies – „Casandra's Dream Song Briana Ferneyhougha: połączenie mitu z estetyką nowej złożoności”

godz. 13.00-15.00

prof. dr Athanasios Trikoupis (Grecja), University of Ioannina, Department of Music Studies – „Music and Drama in Ancient and Contemporary Greece: Derivatives of Speech and Language”

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie


sb 17 kwietnia, godz. 18:00
TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE
Muzyczne widnokręgi
Akademia Muzyczna, Aula Florianka, ul. Sereno Fenna 15

Michał Pawełek (*1978) Mittsu no Yume Monogatari na 2 flety i live elektronics (2012)
Grażyna Pstrokońska-Nawratil (*1947) Eco per 2 flauti (1980)
Wojciech Widłak (*1971) Widnokręgi na dwa flety i fortepian (2017)
Mateusz Ryczek (*1986) Timbres of the Nights na flet solo (2018)
Justyna Kowalska-Lasoń (*1985) Zmień moje plany i wydobądź dźwięki na 3 instrumenty równorzędne – flet i flet i fortepian (2018)

Łukasz Długosz – flet
Agata Kielar-Długosz – flet
Andrzej Jungiewicz – fortepian

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie


nd 18 kwietnia, godz. 18:00
TRANSMISJA INTERNETOWA NA YOUTUBE
Koncert na zamknięcie 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów
Akademia Muzyczna, Sala koncertowa, ul. Św. Tomasza 43

Andrzej Panufnik (1914-1991) Dreamscape na wiolonczelę i fortepian (1977)
Adam Walaciński (1928-2015) Intermezzo na wiolonczelę solo (2003)
Aleksander Nowak (*1979) Undertows na wiolonczelę i fortepian (2010)
Krzysztof Kostrzewa (*1961) Taniec wirujących derwiszy na fortepian (2021) *
Lera Auerbach (*1973) Piano Trio No. 2 TriptychThe mirror has three faces (2012)

AdAstra Piano Trio
Anna Szabelka – skrzypce
Łukasz Frant – wiolonczela
Joanna Galon-Frant – fortepian

Współorganizacja: Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

*   prawykonanie światowe / world premiere