Wojciech Widłak 2020-2024


fot. Bartek Barczyk, z zasobów PWM

Wojciech Widłak, kompozytor, rodowity krakowianin, ur. 1971 w rodzinie o kilkupokoleniowych tradycjach muzycznych. W zakresie kompozycji uczeń Marka Stachowskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Hansa Abrahamsena (Królewska Duńska Akademia Muzyczna w Kopenhadze); doskonalił swój warsztat pod kierunkiem Franco Donatoniego, Pera Nørgårda, Goce Kolarovskiego, Roberta Saxtona. Absolwent klasy organów Jana Jargonia.

Laureat 8 konkursów kompozytorskich, m.in. prestiżowej 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu, 2006 (za Wziemięwzięcie na orkiestrę i organy), stypendiów w Polsce, Danii, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Autor kilkudziesięciu utworów wykonywanych w 16 krajach Europy, Turcji, USA, Japonii, Korei Płd., Argentynie, Meksyku, Azerbejdżanie, nagranych na kilkunastu płytach, wydanych w Polsce (PWM), Francji, Niemczech i we Włoszech, zamawianych przez renomowane instytucje, artystów i zespoły.

Mając 41 lat otrzymał z rąk prezydenta RP tytuł profesora. 2005-2020 był kierownikiem Katedry Kompozycji, 2012-2016 i 2016-2020 – dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Za jego kadencji Wydział ten dwukrotnie otrzymał elitarną kategorię naukową A+ (2013 jako jedyny muzyczny wydział w Polsce, a także 2017). W macierzystej uczelni prowadzi klasę kompozycji, w której studiuje młodzież z Polski i wielu innych krajów (Litwa, Norwegia, Słowacja, Turcja, Ukraina, W. Brytania, Węgry, Brazylia, USA, Syria, Chiny). Do grona jego uczniów i absolwentów należą m.in.: Katarzyna Szwed, Marcin Pączkowski, R. Yigit Özatalay, Michal Pal’ko, Nadim Husni, Jarosław Płonka, Peter Javorka, Paweł Malinowski, Paweł Siek. Jest promotorem doktoratów w dziedzinie sztuk muzycznych (klawesynistka Goska Isphording, kompozytorzy: Henryk J. Botor, Jarosław Płonka, Michał Gronowicz, Issidoros Papadakis, Josuè W. Amador, Wassim Ibrahim). Gościnnie wykładał w USA, Izraelu, Turcji, Włoszech, na Litwie, Słowacji i Węgrzech. Zatrudniony w 1995 najpierw w Katedrze Organów, a od 1996 – w Katedrze Kompozycji.

W swoich utworach w latach 90′ Wojciech Widłak eksponował tradycyjną, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku radykalniejszej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów. Ostatnio zajmują go: intensywna ekspresyjność, mikrotonowość, czas percepcyjny oraz autorska koncepcja „harmoniki obrotowej”. W refleksji kompozytorskiej porównuje komponowanie do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem oraz „obrazami wyobraźni”. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.
Obok twórczości orkiestrowej, kameralnej, solowej i chóralnej odrębnym obszarem działalności Wojciecha Widłaka jest muzyka kościelna. Od 1987 przez blisko 20 lat działał jako organista w kilku świątyniach Archidiecezji Krakowskiej. 1998-2003 był pierwszym kierownikiem Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Bielsku-Białej. Jest autorem utworów religijnych, a także utworów użytkowych o przeznaczeniu liturgicznym (pieśni, opracowania, harmonizacje). Był członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, działał w Komisji ds. Muzyki Kościelnej Archidiecezji Krakowskiej.

Wojciech Widłak jest Członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Był jurorem w ok. 20 konkursach kompozytorskich w Polsce i we Włoszech. Głównym wydawcą utworów kompozytora jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.