Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

24.08. – 31.08.2018
Język kursu: Polski, English, Slovenčina, Italiano

Wojciech Widłak – kompozycja


Widłak Wojciech

Wojciech Widłak, ur. 1971, rodowity krakowianin, z wykształcenia kompozytor i organista, intensywnie działający także jako pedagog. W zakresie kompozycji uczeń Marka Stachowskiego i Hansa Abrahamsena. Uczestniczył w kursach kompozycji F. Donatoniego, G. Kolarovskiego, R. Saxtona. Konsultacji udzielił mu Per Nørgård. Gry na organach uczył się u Jana Jargonia.
W wieku 41 lat otrzymał z rąk prezydenta RP tytuł profesora sztuk muzycznych. Wcześniej jako 33-latek uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki, po czym został kierownikiem Katedry Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie (od 2005), a następnie dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej (2012-2016 i 2016-2020). W jego klasie kompozycji studiuje młodzież z Polski i wielu innych krajów; wypromował kilka doktoratów w dziedzinie sztuk muzycznych. Wykładał gościnnie w USA, Izraelu, Turcji, Włoszech, na Litwie, Słowacji i Węgrzech.
Laureat 8 konkursów kompozytorskich, w tym prestiżowej 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu (2006 za Wziemięwzięcie na orkiestrę i organy), stypendiów twórczych i naukowych w Polsce, Danii, W. Brytanii i we Włoszech. Autor ok. 50 utworów wykonywanych w 16 krajach Europy, w Turcji, USA, Japonii, Korei Płd., Meksyku, Azerbejdżanie, zamówionych przez wyróżniających się artystów, zespoły i instytucje (m.in. Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni“ i Ernst von Siemens Musikstiftung), nagranych na 9 płytach, wydanych w Polsce, Francji, Niemczech i we Włoszech. Był jurorem w kilkunastu konkursach kompozytorskich w Polsce i we Włoszech.
W latach 90‘ W. Widłak koncentrował się na środkach warsztatowych, stosując tradycyjne techniki kontrapunktyczne, wyrazistą harmonię, ekspresyjny rytm i obsesyjną powtarzalność. Od 2000 zwrócił się ku bardziej radykalnej brzmieniowości, wielowarstwowej strukturze, grze muzycznych idiomów oraz idei integracji utworu. W ostatnich utworach skupia się na intensywnej ekspresyjności, mikrotonowości oraz autorskiej koncepcji „harmoniki obrotowej“. Komponowanie porównuje do pracy rzeźbiarza. Nieobce są mu inspiracje sferą wizualną i słowem. Istotę twórczości widzi w budowaniu i wyrażaniu własnego świata dźwięków i doznań, odkrywaniu piękna oraz dzieleniu się nim ze słuchaczem.

www.widlak.art.pl