Nagrania dokonano 28 lutego 2021 w Sali S2 ICE Kraków.

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) Symfonia g-moll  KV 183
- Allegro con brio
- Andante
- Menuetto. Trio
- Allegro
playkrakow.com

André Jolivet (1905-1974) Concertino na trąbkę, orkiestrę smyczkową i fortepian
playkrakow.com

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) Symfonia D-dur „Haffnerowska" KV 385
- Allegro con spirito
- Andante
- Menuetto
- Finale: Presto
playkrakow.com


Wojciech Kaszuba – trąbka
Wioletta Fluda-Tkaczyk – fortepian
Orkiestra Symfoniczna AMKP
Jacek Brzoznowski – dyrygent (doktorant AMKP)

W nagraniu wykorzystano utwór pt. Concertino pour trompette, orch. a cordes et piano (muz. André Jolivet) Published by Durand Ed./ Universla Music Publishing Sp. z o.o.

Partnerem wydarzenia jest Yamaha Music Europe, oddział w Polsce.
Realizacja nagrania B&B Records.

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wolfgang Amadeusz Mozart komponował symfonie niemal przez cale swoje życie. Pierwszą, Es-dur KV 16, napisał jako ośmioletni chłopiec. Symfonia g-moll KV 183 to także jeden z jego młodzieńczych utworów, który stworzył jako siedemnastolatek, jesienią 1773 roku, niedługo po sukcesie opery Lucio Silla. To jedna z dwóch symfonii w tej tonacji w katalogu dzieł Mozarta, nazywana  też „małą symfonią g-moll”. Symfonię D-dur KV 385 skomponował w 1782 roku na za-mówienie wybitnej salzburskiej rodziny kupieckiej Haffnerów – stąd określenie „Haffnerowska”. Co do historii powstania utworu istnieją różniące się wersje: niektóre źródła podają, że utwór wywiódł Mozart ze skomponowanej wcześniej serenady, inne zaś, że kompozycji tych nie należy ze sobą mylić.
XX-wieczny francuski kompozytor André Jolivet wychował się w artystycznej rodzinie – jego oj-ciec był malarzem, matka zaś pianistką. Od wczesnej młodości interesował się sztuką: malarstwem, dramatem i literaturą, a także muzyką, której studia podjął z czasem u awangardowego kompozytora Edgara Varèse. Przywiązany był do francuskiej kultury i myśli muzycznej. Na kartach historii zapisał się jako twórca eksperymentujący z możliwościami brzmienia i rytmu, a także atonalnością. Pisał między innymi muzykę orkiestrową, w tym kilka koncertów, z których wszystkie wymagają od solisty wirtuozerii, czego przykład stanowi skomponowane w 1948 roku Concertino na trąbkę, orkiestrę smyczkową i fortepian.

Paulina Zgliniecka-Hojda