Show more options Hide more options


Ładowanie Wydarzenia

« Wszystko Wydarzenia

  • To event minęło.

Between improvisation, composition, and performance: organ playing in the seventeenth century – Konferencja artystyczno-naukowa

28 October - 30 October

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

28-30 października 2019 r.


Recitale organowe:

poniedziałek 28 października,
godz. 19:00, Kraków, Kościół Świętego Krzyża, Plac Świętego Ducha 2
Jörg-Andreas Bötticher (Bazylea)

Prelude in sol (improwizacja)

Charles Racquet (1597-1664)
Fantaisie (Paryż 1636)

François Roberday (1624-1680)
Fugue 6.me – Caprice sur le mesme sujet (Fugues et Caprices, à quatre parties mises en partition pour l’orgue, Paryż 1660)

Tańce i Bassi ostinati (improwizacja)

  • Ballo del Gran duca
  • Passamezzo
  • Bergamasca
  • Passacaglia
  • Ciaccona

Toccata per elevationem (improwizacja)

Fantasia na temat hymnu/pieśni (improwizacja)

Johann Caspar Kerll (1627-1693)
Toccata 8
Capriccio sopra il cucu

Adam Steigleder (1561-1633)
Toccata primi toni (Tabulatura Johanna Woltza, Bazylea 1617)

Johann Ulrich Steigleder (1593-1635)
Fantasia, oder Fugen Manier. 4 Vocum
Die 40. und letste Variation / auff Toccata Manier. 4 Vocum
(Tabulatur Buch darinnen dass Vater unser auff 2, 3 und 4 Stimmen componiert und viertzig mal varirt würdt, Strasburg 1627)

Jörg-Andreas Bötticher
Urodzony w Berlinie w roku 1964, Jörg-Andreas Bötticher studiował muzykę dawną w Schola Cantorum Basiliensis (1983-90), uzyskując dyplomy z organów i klawesynu w klasach Jeana-Cleude’a Zehndera i Andreasa Steiera oraz szerokie wykształcenie w zakresie teorii muzyki. Studia podyplomowe z klawesynu odbył pod kierunkiem Jespera Christensena i Gustava Leonhardta. Występuje w Europie i obu Amerykach jako solista i w duecie z Plameną Nikitassovą, prowadzi też regularnie orkiestry i zespoły wokalne, m.in. Voces Suaves. Dyrygował takimi operami, jak Acis i Galatea Händla czy Dydona i Eneasz Purcella, a także innymi dziełami wielkoobsadowymi, m.in. Brockes Passion G.F. Stölzela i ponad setką kantat Bacha.
Od roku 1997 jest profesorem klawesynu i basso continuo w bazylejskiej Schola Cantorum; wykłada również dawną praktykę wykonawczą w tamtejszej Musikhochschule. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie i wykłady w konserwatoriach europejskich (m.in. Brno, Freiburg, Frankfurt, Amsterdam, Lyon). Jest też organistą tytularnym Predigerkirche w Bazylei, kościoła znanego z trojga historycznych organów, oraz kierownikiem artystycznym serii comiesięcznych koncertów „Abendmusiken in der Predigerkirche”.
Dokonał wysoko cenionych przez krytykę nagrań jako solista oraz ze skrzypaczkami Hélène Schmitt, Chiarą Banchini i Plameną Nikitassovą. Zasiada często w jury międzynarodowych konkursów organowych, m.in. konkursu im. Paula Hofhaimera w Innsbrucku. Jego publikacje muzykologiczne (m.in. artykuł na temat basso continuo w encyklopedii Musik in Geschichte und Gegenwart) ukazują różne aspekty jego zainteresowań i działalności muzycznej pomiędzy wykonawstwem a rozważaniami teoretycznymi.

www.jaboetticher.ch

wtorek 29 października,
godz. 12:00, Kraków, Kościół Świętego Krzyża, Plac Świętego Ducha 2
Marcin Szelest (Kraków)

Sztuka intawolacji

Tabulatura łowicka (ok. 1580)
Rorate [caeli]

Tabulatura gdańska (ok. 1570-1590)
Allein an dich Herr
Clemens non Papa (ca. 1510-15-1565/6) Pater peccavi in caelum et coram te

Tabulatura braniewska (ok. 1585)
Ad te Salvator noster
Pierre Sandrin (ok. 1490-po 1560) Dulcis memoria

Tabulatura Johanna Fischera (ok. 1594-1605)
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/26-1594) Vestiva i colli

Mikołaj Zieleński (dz. 1604-1611)
Haec dies quam fecit Dominus (intawolacja: Marcin Szelest)

Franciszek Lilius (zm. 1657)
Confitebor tibi Domine (intawolacja: Marcin Szelest)

Tabulatura braniewsko-oliwska (ok. 1610-1630)
Giovanni Ferretti (ok. 1540-po 1609) Donna crudel
Jacob Meiland (1542-1577) Wie schön blüt uns der Meye
Orlando di Lasso (1530/2-1594) Bon iour mon coeur
Petrus de Drusina (zm. 1611) Deus in adiutorium meum intende
Giovanni Croce (ok. 1557-1609) Dic nobis Maria
Orlando di Lasso Surrexit pastor bonus
Andreas Hakenberger (ok. 1574-1627) Ecce quam bonum et quam jucundum

Marcin Szelest
Marcin Szelest ukończył studia w zakresie gry organowej w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem, 1997), oraz w The Boston Conservatory (Artist Diploma in Organ Performance, 1999). W 1995 roku zdobył I nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. J.P. Sweelincka w Gdańsku. Jego działalność koncertowa obejmuje zarówno recitale organowe, jak i występy z licznymi solistami, chórami, orkiestrami i zespołami instrumentów historycznych (m.in. Concerto Palatino, Harmonia Sacra, The Bach Ensemble, Vox Luminis, Weser Renaissance Bremen, Wrocławska Orkiestra Barokowa).
Marcin Szelest jest profesorem organów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego praca habilitacyjna „Przemiany stylistyczne we włoskiej muzyce organowej przełomu XVI i XVII stulecia” (2007) została wyróżniona nagrodą Prezesa Rady Ministrów. Opublikował szereg artykułów dotyczących źródeł i edytorstwa dawnej muzyki polskiej oraz wydanie dzieł wszystkich Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego w serii „Monumenta Musicae in Polonia”. Jest również organistą kościoła Świętego Krzyża w Krakowie, członkiem Rady Naukowej serii wydawniczej „Fontes Musicae in Polonia” oraz dyrektorem artystycznym Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej.

wtorek 29 października,
godz. 19:00, Kraków, kościół Świętego Krzyża, Plac Świętego Ducha 2
Massimiliano Guido (Pawia)

Musiche di Valent’Huomini Per Imparar La Vera Arte del Sonar di Contraponto
(Muzyka Wybitnych Mężów Do Nauki Prawdziwej Sztuki Grania Kontrapunktu)

Adrian Willaert (ok. 1490-1562): Ricercar I (Musica Nova, Wenecja 1540)

Marco Antonio Cavazzoni (ok. 1490-1570): Salve Virgo
(Recerchari motetti canzoni, Wenecja 1523)\

Rocco Rodio (ok. 1530-1615): Seconda ricercata (Libro primo di ricercate a quattro voci col alcune fantasie sopra varii canti fermi, Neapol 1575)

Sperindio Bertoldo (ok. 1530-1570): Toccata prima (Tocate Ricercari et Canzoni francese intavolate per sonar d’organo, Wenecja 1591)

Sperindio Bertoldo: Or vien ça vien (Canzoni Francese intavolate per sonar d’organo, Wenecja 1591)

Hans Leo Hassler (1564-1612): Magnificat Primi Toni (Primus Versus – Quia Fecit – Fecit potentiam – Esurientes – Sicut locutus – Sicut erat)

Giovanni Maria Trabaci (ok. 1575-1647): Canzona franzesa prima (Ricercate, Canzone franzese, Capricci, Canti fermi… Libro Primo, Neapol 1603)

Anonim: Versetti del I tono per rispondere al Choro (Kyrie della Madonna)

Girolamo Frescobaldi (1583-1643): Toccata quarta per l’organo da sonarsi alla levazione (Il secondo libro di toccate…, Rzym 1627)

Anonim (XVII wiek)
Toccata per Organo
Ricercar (Archivio Doria Pamphilj ADP 250)

Massimiliano Guido
Massimiliano Guido pracuje na stanowisku profesora muzykologii w Cremonie na Uniwersytecie w Pawii; wykłada historię instrumentów muzycznych, ikonografię, konserwację i restaurację oraz historię teorii muzyki. Był pierwszym w historii muzykologiem, któremu przyznano prestiżowy Banting Fellowship, najważniejszy badawczy grant postdoktorski w Kanadzie (2012–14). Wraz z Peterem Schubertem pracował na Uniwersytecie McGilla nad projektem poświęconym sztuce pamięci i improwizacji na instrumentach klawiszowych; był również głównym badaczem w ramach grantu Connection dotyczącego wykorzystania dawnych technik nauczania we współczesnych sytuacjach.
Massimiliano Guido ukończył studia w zakresie gry na organach i klawesynie, a naukę gry na organach i dawnych instrumentach klawiszowych kontynuował w ramach programu Master of Research na Uniwersytecie w Göteborgu pod kierunkiem Hansa Davidssona. Od roku 2017 jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowej Akademii Dawnych Instrumentów Klawiszowych i Improwizacji w Smarano.

środa 30 października,
godz. 18:00, Olkusz, bazylika św. Andrzeja, ul. Szpitalna 1
Krzysztof Urbaniak (Łódź/Kraków)

Mikołaj Zieleński (dz. 1604-1611)
Salve festa dies (intawolacja: Krzysztof Urbaniak)

Tabulatura braniewsko-oliwska (ok. 1610-1630)
Paduana
Gagliarda
Passamezzo

Diomedes Cato (ok. 1565-1627) Fantasia [chromatica]

Tarquinio Merula (1595-1665) Capriccio cromatico

Hans Leo Hassler (1564-1612) Canzon [in C]
(Tabulatura braniewsko-oliwska)

Giovanni Paolo Cima (ok. 1570-1630) Fantasia à 4
(Tabulatura pelplińska, ok. 1620-1630)

Paolo Bottaccio (dz. 1609-1615) Canzona à 4 „La Sessa”
(Tabulatura pelplińska)

Paul Siefert (1586-1666) Paduana

Tabulatura przemyska (1 poł. XVIII w.) Toccata [in a]
Vater unser im Himmelreich (9 wersów, improwizacja)

Tabulatura przemyska Toccata [in A]

Krzysztof Urbaniak
Krzysztof Urbaniak – absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen). Kierownik Katedry Organów i Muzyki Kościelnej oraz pełnomocnik JM Rektora ds. współpracy międzynarodowej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Adiunkt w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.
Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, m.in.: Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Arpa Schnitgera, Brema 2010 (I nagroda); Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Willema Hermansa, Pistoia 2009 (I nagroda); V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej, Legnica 2002 (I nagroda).
Juror międzynarodowych konkursów organowych, m.in. konkursu Schnitgera w Alkmaar oraz konkursu Silbermanna we Freibergu. Jako pedagog regularnie prowadzi kursy mistrzowskie, koncertuje oraz nagrywa solowe płyty CD. W sezonach 2013-2016 artysta-rezydent Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, zaś obecnie kurator obojga organów tej instytucji. W latach 2013-2016 rzeczoznawca do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Członek stowarzyszeń Baltisches Orgel Centrum e.V. (Stralsund), Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla (Olkusz). Autor wydań nutowych oraz publikacji organologicznych i poświęconych aspektom wykonawczym muzyki organowej. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku.


Sesje referatów:

poniedziałek 28 października, godz. 12:00-14:00, Akademia Muzyczna w Krakowie, sala 404

prof. Jörg-Andreas Bötticher An improvised prelude as exordium – after Michael Praetorius and other German sources of the 17th century

prof. dr hab. Marcin Szelest An unexplored early seventeenth-century manuscript organ manual from Samogitia

środa 30 października, godz. 15:00-17:30, Olkusz, Dom Parafialny, ul. Szpitalna 1

dr Massimiliano Guido Studies in Historical Improvisation:  Do They Exist and Do We Need Them?

dr hab. Krzysztof Urbaniak The placement of cantus firmus in the bass, tenor, soprano, and alto according to the thorough bass rules from the early seventeenth century: a methodical perspective in the teaching of improvisation

mgr Artur Szczerbinin Mid-seventeenth-century improvisation sketches of Samuel Marckfelner from the Leutschau tablature 13994


Kursy mistrzowskie:

poniedziałek 28 października, godz. 15:00-17:00, Akademia Muzyczna w Krakowie, sala 404
prof. Jörg-Andreas Bötticher (improwizacja utworów ostinatowych)

wtorek 29 października, godz. 14:00-16:00, Akademia Muzyczna w Krakowie, sala 404
prof. dr hab. Marcin Szelest (intawolacje)

wtorek 29 października, godz. 16:30-18:30, Akademia Muzyczna w Krakowie, sala 404
dr Massimiliano Guido (improwizacja utworów kontrapunktycznych)

środa 30 października, godz. 11:00-13:30, Olkusz, bazylika św. Andrzeja
dr hab. Krzysztof Urbaniak (prezentacja organów, improwizacja opracowań chorałowych)


wstęp wolny na wszystkie wydarzenia

Organizator: Katedra Organów

Szczegóły

Start:
28 October
Koniec:
30 October
Wydarzenie Category: