Show more options Hide more options


Loading Events

« All Events

25. Dni Bachowskie

19 April - 24 April

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Szanowni Państwo,

w 1996 roku prof. Elżbieta Stefańska zainicjowała powstanie nowego festiwalu o nazwie Dni Bachowskie, który organizowany był  przez Katedrę Klawesynu i Instrumentów Strunowych Szarpanych Akademii Muzycznej w Krakowie. Tak wspomina początki tego przedsięwzięcia:  „Pierwszą edycję Dni Bachowskich pamiętam doskonale, ponieważ postawiliśmy sobie od razu bardzo ambitne zadanie wykonania wszystkich koncertów klawesynowych solowych i kameralnych patrona festiwalu z zespołem, w dodatku grającym na dawnych instrumentach. Trzeba pamiętać, że były lata, kiedy tych instrumentów w naszej Akademii, poza klawesynem, było bardzo niewiele. Wszystko zaczęło się od rozmów ze studentami. Czuliśmy wielką potrzebę prezentowania nowego instrumentarium w kontekście klawesynu, którym dysponowaliśmy od lat. Była wówczas grupa pełnych entuzjazmu studentów: Urszula Stawicka, Joanna Kwinta, Andrzej Zawisza (wówczas student prof. Magdaleny Myczki) i przesympatyczny mąż Urszuli – dyrygent Paweł Osuchowski, któremu już wtedy udało się stworzyć zespół kameralny grający na instrumentach dawnych. Jego koncertmistrzem był Zbigniew Pilch. Doszliśmy wspólnie do wniosku, że wspaniałym pomysłem byłoby wykonanie, wraz z zespołem Consortium Iagiellonicum pod dyrekcją właśnie Pawła Osuchowskiego, koncertów z udziałem naszych znakomitych studentów. Dni Bachowskie powstały dla studentów – tak o tym wtedy, jak również później – myślałam. Kolejne edycje festiwalu rozszerzałam każdorazowo o wizyty gościa specjalnego – klawesynisty lub innego instrumentalisty. Chodziło o to, żeby nie tylko zagrał recital, ale również poprowadził kurs mistrzowski. W przeciągu tego czasu gościła u nas cała plejada wspaniałych klawesynistów światowej sławy. Kolejnym nurtem, dla którego powstały Dni Bachowskie, była współpraca z innymi uczelniami w Polsce, tak, aby studenci i pedagodzy mogli skonfrontować to wszystko, co dzieje się w zakresie muzyki dawnej w innych ośrodkach. Działania te były także ukierunkowane na studentów. Zawiązywały się przyjaźnie, jak również powstawały zespoły muzyczne w najprzeróżniejszych składach. Młodzież zawsze bardzo pomagała w organizacji festiwali. Nie tylko grali, ale również mieli świetne pomysły. Wraz z uzupełnianiem instrumentarium Uczelni o instrumenty dawne, poszerzał się program Dni Bachowskich. Coraz więcej było muzyki kameralnej, w coraz to większych składach. Z pewnością pierwsze Dni zapadły w pamięci najsilniej wszystkim ich wykonawcom. Często wspominam z nimi tamten czas.”

Przed nami 25. Dni Bachowskie. Jubileuszową edycję festiwalu planowaliśmy na rok 2020, jednak rozwój pandemii pokrzyżował nasze plany. Postanowiliśmy więc przenieść to wydarzenie na rok bieżący licząc na to, że okoliczności pozwolą na zrealizowanie tego przedsięwzięcia. W tym miejscu pragniemy podziękować pani Prorektor, dr hab. Monice Gardoń-Preinl, piastującej uprzednio funkcję Kierownika Katedry Muzyki Dawnej za zaplanowanie zeszłorocznych Dni Bachowskich, które w nieco zmienionej formie pojawią się w tym roku.

Tegoroczne Dni Bachowskie rozpoczniemy koncertem, podczas którego wykonana zostanie Msza h-moll BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Wystąpią: Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz soliści: Aldona Bartnik – sopran, Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran, Ewa Wolak – alt, Maciej Gocman – tenor, Marcin Wolak – bas. Całość poprowadzi Stanisław Krawczyński. Koncert ten odbędzie się 21 marca o godz. 18:00 w Sali Filharmonii Krakowskiej.

Począwszy od 19 kwietnia (już online) usłyszymy koncerty solowe i kameralne w wykonaniu studentów oraz pedagogów Katedry Muzyki Dawnej, a gościem specjalnym tegorocznej edycji festiwalu będzie wybitny klawesynista norweski Ketil Haugsand, który zaprezentuje Wariacje Goldbergowskie BWV 988 Johanna Sebastiana Bacha.

Mamy szczerą nadzieję, że muzyka w znakomitym wykonaniu pozwoli wszystkim Państwu na oderwanie się od trudnej pandemicznej rzeczywistości i będzie źródłem wielu wspaniałych emocji.

dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP
Kierownik Katedry Muzyki Dawnej


KONCERTY ONLINE – AKADEMIA W SIECI
19-24 kwietnia 2021

KONCERT I
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Wariacje Goldbergowskie BWV 988

Ketil Haugsand – klawesyn
kopia instrumentu typu niemieckiego Michaela Mietcke/Christiana Zella z ok. 1720 roku (Martin Skowroneck,1985)


KONCERT II
TRANSKRYPCJE

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Concerto a-moll BWV 1041
(Allegro) – Andante – Allegro assai
Aleksandra Owczarek – skrzypce

Johann Sebastian Bach Concerto g-moll BWV 1058
(Allegro) – Andante – Allegro assai
Klaudia Rogała – klawesyn

Johann Sebastian Bach/Alessandro Marcello Concerto d-moll BWV 974
(Allegro) – Adagio – Presto
Karolina Wróbel – klawesyn

Alessandro Marcello (1673-1747) Concerto per oboe in re minor op. 1  SF 935
Andante a Spiccato – Adagio – Presto
Zofia Trystuła-Hovhannisyan –  obój

Johann Sebastian Bach Preludium & Fugue a-moll BWV 894
Piotr Windak – klawesyn

Johann Sebastian Bach Concerto a-moll BWV 1044
Allegro – Adagio ma non tanto e dolce – Alla breve
Zbigniew Pilch – skrzypce
Małgorzata Wojciechowska – flet traverso
Joanna Kwinta-Zielińska – klawesyn

Zespół instrumentalny:
Anna Hara-Pióro, Olena Kholodkova, Natalia Kierakowicz  – skrzypce
Dymitr Olszewski, Jakub Zwoiński – altówka
Adrianna Maria Kafel – wiolonczela
Rafał Gorczyński – kontrabas
Klaudia Rogała (BWV 1041), Karolina Wróbel (SF 935) – klawesyn


KONCERT III
KUNST DER FUGE

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Contrapunctus I
Contrapunctus II
Contrapunctus III
Contrapunctus IV
Contrapunctus V
Contrapunctus VI in Stylo Francese
Contrapunctus VII per Augmentationem et Diminutionem
Contrapunctus VIII
Contrapunctus IX alla Duodecima
Contrapunctus X alla Decima
Contrapunctus XI

Contrapunctus XIV [Fuga a 3 Soggetti]

Aleksander Mocek – klawesyn
instrument w stylu flamandzkim Johna Storrsa

* * *

FUNCK V. BACH

David Funk (1648-1701) Stricturae viola-di gambicae
Suita G-dur
Sonatina – Almanda – Courant – Aria – Saraband – Intrada – Volta
Suita g-moll
Intrada – Allemande – Courant – Sarabande – Air – Ballo – Lamento – Gigue

Johann Sebastian Bach Sonata D-dur na violę da gamba i klawesyn BWV 1028
Adagio – Allegro – Andante – Allegro
Rafał Gorczyński – viola da gamba
Andrzej Zawisza – klawesyn

David Funk Stricturae viola-di gambicae
Suita D-dur
[Fuge] – Sarabande – Double I, II, III, IV – Adagio – Allemand – Courant – Air – Gigue

Mateusz Kowalski – tenorowa i basowa viola da gamba, kierownictwo artystyczne
Sylwia Heinrich, Agata Sanchez Martos, Rafał Gorczyński – basowe viole da gamba


KONCERT IV
VIOLONCELLO SENZA BASSO

Domenico Galli (1649-1697) Trattenimento musicale sopra il Violoncello [1691]
Sonata I
Sonata XI
Sonata V

Domenico Gabrielli (1651-1690) Ricercari per il Violoncello [1689]
Ricercar Primo

Francesco Supriani (1678-1753) Principij da imparare à suonare il Violoncello e con 12 Toccate à solo [ok. 1720]
Toccata decima
Toccata seconda

Johann Sebastian Bach (1685-1750) 6 Suites a Violoncello Solo senza Basso [ok. 1726-31]
II Suita d-moll BWV 1009
Prelude – Allemande – Courante – Sarabande – Menuet I, II – Gigue

Teresa Kamińska – wiolonczela

* * *

OJCIEC CHRZESTNY I SYN CHRZESTNY

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) Sonata triowa A-dur Wq 146
Allegretto – Andante – Vivace

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Sonata D-dur na skrzypce i b.c. TWV 41:D1
Allemanda/Largo – Corrente/Vivace – Sarabanda – Gigue

Georg Philipp Telemann Kwartet fletowy d-moll TWV 43:d3
Adagio – Allegro – Largo – Allegro

Carl Philipp Emanuel Bach Sonata g-moll na skrzypce i klawesyn obligato H. 545
Allegro – Adagio – Allegro

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Kwartet fletowy G-dur TWV 43:G11
Affetuoso – Allegro – Adagio – Allegro Assai

Agnieszka Świątkowska – skrzypce
Tomasz Potaczek – flet traverso
Mateusz Kowalski – viola da gamba
Justyna Grabowska – klawesyn


KONCERT V
STUDENCKI KOKTAJL

Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704) Sonata a cinque z Sonatae Tam Aris, Quam Aulis Servientes

Filip Pysz, Wojciech Kaszuba trąbka naturalna
opieka artystyczna: dr Tomasz Ślusarczyk

Antonio Vivaldi (1678-1741) Koncert na obój i skrzypce RV 548
Allegro – Largo – Allegro

Weronika Potępa obój
Aleksandra Owczarek skrzypce
opieka artystyczna: dr Katarzyna Pilipiuk, dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP

Giovanni Antonio Piani (1678–1759?) Sonata per flauto d-moll op. 1 nr 1
Adagio et affettuoso – Sostenuto – Fuga – Larghetto – Allegro e spiccato

Zsófia Sánta flet prosty
Klaudia Łoboda klawesyn
opieka artystyczna: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek

Arcangello Corelli (1654-1713) Sonata G-dur op. 5  nr 11
Preludio – Allegro – Adagio – Vivace – Gavotta

Zsófia Sánta flet prosty
Klaudia Łoboda klawesyn
opieka artystyczna: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek

Jean-Baptiste Senaillé (1687–1730) Sonata g-moll op.1 nr 6
Preludio (Largo) – Gavotte (Allegro)
Natalia Kierakowicz skrzypce barokowe
Rafał Gorczyński viola da gamba
Justyna Grabowska  klawesyn
opieka artystyczna: dr hab. Agnieszka Świątkowska

Pierre Danican Philidor (1681–1731) Cinquième Suite op. 1
Très Lentement – Allemande – Sarabande – Gigu
Julie Kučerová flet prosty
Adam Jastrzębski klawesyn
opieka artystyczna: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek

Joseph Haydn (1732–1809) Koncert na skrzypce i klawesyn F-dur Hob.XVIII nr 6
Allegro Moderato – Largo – Presto

Olena Kholodkova skrzypce
Karolina Wróbel klawesyn
opieka artystyczna: dr hab. Teresa Piech

Zespół instrumentalny:
Anna Hara-Pióro, Anna Vidal Farion skrzypce
Dymitr Olszewski altówka barokowa
Agata Sanchez Martos, Jagoda Suchar wiolonczela barokowa
Martyna Bachowska kontrabas


KONCERT VI
W FORTE I PIANO

Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) Pièces Characteristiques für Tasteninstrument

La Borchward Polonoise
Maria Erdman klawikord

La Pott
Gabriela Lasota klawikord

La Complaisante
Szymon Paruzel klawikord

La Bergius
Yuhao Weng klawikord

La Philippine
Jiajia Han klawikord

La Gleim Rondeau
Maria Erdman klawikord

L’Aly Rupalich (La Bach)
Szymon Paruzel klawikord

La Gause
Yuhao Weng klawikord

La Journaliére
Gabriela Lasota klawikord

L’Irresoluë
Jiajia Han klawikord

La Boehmer
Maria Erdman klawikord

opieka artystyczna: dr Maria Erdman
kopia instrumentu Christiana Gottfrieda Friedericiego z 1765 roku (Martin Schwabe, 2008)

* * *

Carl Philipp Emanuel Bach Fantazja Es-dur Wq 58
Magdalena Smrokowska fortepian

Carl Philipp Emanuel Bach 12 wariacji na temat Folie d’Espagne Wq 118/9
Adam Piotr Rorat fortepian

Carl Philipp Emanuel Bach Rondo a-moll Wq 56/5
Gabriela Fijoł fortepian

Carl Philipp Emanuel Bach Fantazja fis-moll Wq 80
Eliza Pawłowska fortepian
Dymitr Olszewski skrzypce

Johann Christoph Friedrich Bach (1732-1795) Sonata A-dur na 4 ręce
Allegro – Rondo Allegretto
Magdalena Smrokowska, Adam Piotr Rorat fortepian

opieka artystyczna: dr Petra Matĕjová, dr Katarzyna Drogosz
kopia instrumentu Antona Waltera z 1781 roku (Robert Brown, 2004)

Details

Start:
19 April
End:
24 April

Venue

AKADEMIA W SIECI
View Venue Website