KONCERTY ONLINE
AKADEMIA W SIECI
19-24 kwietnia 2021
Szczegółowy PLAN

KONCERT I
Ketil Haugsand – klawesyn


KONCERT II
TRANSKRYPCJE

Aleksandra Owczarek, Zbigniew Pilch – skrzypce
Małgorzata Wojciechowska – flet traverso
Zofia Trystuła-Hovhannisyan –  obój
Joanna Kwinta-Zielińska, Klaudia Rogała, Piotr Windak, Karolina Wróbel – klawesyn

Zespół instrumentalny:
Anna Hara-Pióro, Olena Kholodkova, Natalia Kierakowicz  – skrzypce
Dymitr Olszewski, Jakub Zwoiński – altówka
Adrianna Maria Kafel – wiolonczela
Rafał Gorczyński – kontrabas
Klaudia Rogała, Karolina Wróbel – klawesyn


KONCERT III
KUNST DER FUGE

Aleksander Mocek – klawesyn

FUNCK V. BACH

Rafał Gorczyński – viola da gamba
Andrzej Zawisza – klawesyn
Mateusz Kowalski – tenorowa i basowa viola da gamba, kierownictwo artystyczne
Sylwia Heinrich, Agata Sanchez Martos, Rafał Gorczyński – basowe viole da gamba


KONCERT IV
VIOLONCELLO SENZA BASSO

Teresa Kamińska – wiolonczela

OJCIEC CHRZESTNY I SYN CHRZESTNY

Agnieszka Świątkowska – skrzypce
Tomasz Potaczek – flet traverso
Mateusz Kowalski – viola da gamba
Justyna Grabowska – klawesyn


KONCERT V
STUDENCKI KOKTAJL

Olena Kholodkova , Aleksandra Owczarek skrzypce
Natalia Kierakowicz skrzypce barokowe
Rafał Gorczyński viola da gamba
Julie Kučerová , Zsófia Sánta flet prosty
Weronika Potępa obój
Filip Pysz, Wojciech Kaszuba trąbka naturalna
Justyna Grabowska, Adam Jastrzębski, Klaudia Łoboda klawesyn

zespół instrumentalny:
Anna Hara-Pióra, Anna Vidal Farion, Natalia Kierakowicz skrzypce
Dymitr Olszewski altówka barokowa
Agata Sanchez Martos, Jagoda Suchar wiolonczela barokowa
Martyna Bachowska kontrabas
Karolina Wróbel klawesyn


KONCERT VI
W FORTE I PIANO

Dymitr Olszewski skrzypce
Maria Erdman, Jiajia Han, Gabriela Lasota, Szymon Paruzel, Yuhao Weng
klawikord
Gabriela Fijoł, Eliza Pawłowska, Adam Piotr Rorat, Magdalena Smrokowska fortepian

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 

Szanowni Państwo,

w 1996 roku prof. Elżbieta Stefańska zainicjowała powstanie nowego festiwalu o nazwie Dni Bachowskie, który organizowany był  przez Katedrę Klawesynu i Instrumentów Strunowych Szarpanych Akademii Muzycznej w Krakowie. Tak wspomina początki tego przedsięwzięcia:  „Pierwszą edycję Dni Bachowskich pamiętam doskonale, ponieważ postawiliśmy sobie od razu bardzo ambitne zadanie wykonania wszystkich koncertów klawesynowych solowych i kameralnych patrona festiwalu z zespołem, w dodatku grającym na dawnych instrumentach. Trzeba pamiętać, że były lata, kiedy tych instrumentów w naszej Akademii, poza klawesynem, było bardzo niewiele. Wszystko zaczęło się od rozmów ze studentami. Czuliśmy wielką potrzebę prezentowania nowego instrumentarium w kontekście klawesynu, którym dysponowaliśmy od lat. Była wówczas grupa pełnych entuzjazmu studentów: Urszula Stawicka, Joanna Kwinta, Andrzej Zawisza (wówczas student prof. Magdaleny Myczki) i przesympatyczny mąż Urszuli – dyrygent Paweł Osuchowski, któremu już wtedy udało się stworzyć zespół kameralny grający na instrumentach dawnych. Jego koncertmistrzem był Zbigniew Pilch. Doszliśmy wspólnie do wniosku, że wspaniałym pomysłem byłoby wykonanie, wraz z zespołem Consortium Iagiellonicum pod dyrekcją właśnie Pawła Osuchowskiego, koncertów z udziałem naszych znakomitych studentów. Dni Bachowskie powstały dla studentów – tak o tym wtedy, jak również później – myślałam. Kolejne edycje festiwalu rozszerzałam każdorazowo o wizyty gościa specjalnego – klawesynisty lub innego instrumentalisty. Chodziło o to, żeby nie tylko zagrał recital, ale również poprowadził kurs mistrzowski. W przeciągu tego czasu gościła u nas cała plejada wspaniałych klawesynistów światowej sławy. Kolejnym nurtem, dla którego powstały Dni Bachowskie, była współpraca z innymi uczelniami w Polsce, tak, aby studenci i pedagodzy mogli skonfrontować to wszystko, co dzieje się w zakresie muzyki dawnej w innych ośrodkach. Działania te były także ukierunkowane na studentów. Zawiązywały się przyjaźnie, jak również powstawały zespoły muzyczne w najprzeróżniejszych składach. Młodzież zawsze bardzo pomagała w organizacji festiwali. Nie tylko grali, ale również mieli świetne pomysły. Wraz z uzupełnianiem instrumentarium Uczelni o instrumenty dawne, poszerzał się program Dni Bachowskich. Coraz więcej było muzyki kameralnej, w coraz to większych składach. Z pewnością pierwsze Dni zapadły w pamięci najsilniej wszystkim ich wykonawcom. Często wspominam z nimi tamten czas.”

Przed nami 25. Dni Bachowskie. Jubileuszową edycję festiwalu planowaliśmy na rok 2020, jednak rozwój pandemii pokrzyżował nasze plany. Postanowiliśmy więc przenieść to wydarzenie na rok bieżący licząc na to, że okoliczności pozwolą na zrealizowanie tego przedsięwzięcia. W tym miejscu pragniemy podziękować pani Prorektor, dr hab. Monice Gardoń-Preinl, piastującej uprzednio funkcję Kierownika Katedry Muzyki Dawnej za zaplanowanie zeszłorocznych Dni Bachowskich, które w nieco zmienionej formie pojawią się w tym roku.

Tegoroczne Dni Bachowskie rozpoczniemy koncertem, podczas którego wykonana zostanie Msza h-moll BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Wystąpią: Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz soliści: Aldona Bartnik – sopran, Jolanta Kowalska-Pawlikowska – sopran, Ewa Wolak – alt, Maciej Gocman – tenor, Marcin Wolak – bas. Całość poprowadzi Stanisław Krawczyński. Koncert ten odbędzie się 21 marca o godz. 18:00 w Sali Filharmonii Krakowskiej.

Począwszy od 19 kwietnia (już online) usłyszymy koncerty solowe i kameralne w wykonaniu studentów oraz pedagogów Katedry Muzyki Dawnej, a gościem specjalnym tegorocznej edycji festiwalu będzie wybitny klawesynista norweski Ketil Haugsand, który zaprezentuje Wariacje Goldbergowskie BWV 988 Johanna Sebastiana Bacha.

Mamy szczerą nadzieję, że muzyka w znakomitym wykonaniu pozwoli wszystkim Państwu na oderwanie się od trudnej pandemicznej rzeczywistości i będzie źródłem wielu wspaniałych emocji.

dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP
Kierownik Katedry Muzyki Dawnej