Regulamin Samorządu


REGULAMIN
SAMORZĄDU DOKTORANTÓW
AKADEMII MUZYCZNEJ IM. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO W KRAKOWIE

Rozdział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Samorząd Doktorantów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, zwany dalej Samorządem, tworzą wszyscy doktoranci Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, zwanej dalej Akademią.
2. Samorząd działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą, Statutu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, zwanego dalej Statutem oraz niniejszego Regulaminu Samorządu Doktorantów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, zwanego dalej Regulaminem.

§ 2

1. Samorząd jest wyłącznym reprezentantem ogółu doktorantów Akademii.
2. Samorząd prowadzi w Akademii działalność w zakresie spraw doktorantów, w tym socjalno-bytowych i kulturalnych.
3. Samorząd kieruje się zasadą równości, dostępności i poszanowania praw wszystkich doktorantów.

§ 3

1. Samorząd współdziała z organami Akademii, jednostkami organizacyjnymi Akademii i wypełnia ustawowe, statutowe oraz regulaminowe obowiązki.
2. Akademia na podstawie art. 110 ust. 9 Ustawy zapewnia warunki niezbędne do funkcjonowania Samorządu, w tym infrastrukturę i środki finansowe, którymi Samorząd dysponuje w ramach swojej działalności.
3. Rektor uchyla wydawane przez Samorząd akty niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, Statutem, Regulaminem Szkoły Doktorskiej AMKP lub Regulaminem.

Rozdział II. DZIAŁALNOŚĆ SAMORZĄDU DOKTORANTÓW

§ 4

Samorząd, działając przez swoje organy, reprezentuje interesy wszystkich doktorantów zarówno w Akademii, jak i na zewnątrz, w tym:
1) broni praw doktorantów,
2) opiniuje lub uzgadnia przekazane mu sprawy na zasadach określonych w Ustawie, w szczególności związanych z organizacją kształcenia i Regulaminem Szkoły Doktorskiej AMKP,
3) uczestniczy, poprzez swoich przedstawicieli, we wskazanych ciałach Akademii,
4) integruje środowisko doktorantów,
5) troszczy się o jakość kształcenia doktorantów.

§ 5

Do zadań Samorządu w zakresie spraw dydaktycznych należy w szczególności:
1) opiniowanie programu kształcenia w Szkole Doktorskiej oraz zgłaszanie uwag co do procesu dydaktycznego,
2) udział w kształtowaniu Regulaminu Szkoły Doktorskiej,
3) delegowanie przedstawicieli doktorantów na egzaminy komisyjne.

§ 6

Do zadań Samorządu w zakresie działalności artystycznej i naukowej należy w szczególności:
1) organizowanie koncertów, wystaw, spotkań artystycznych i innych tego typu imprez,
2) pomoc w dziedzinie doktoranckiej działalności artystycznej i naukowej,
3) wymiana artystyczna i naukowa z innymi uczelniami w kraju i za granicą,
4) występowanie z wnioskami o przydział środków z zewnątrz, w celu organizowania działalności artystyczno-naukowej.

§ 7

1. Do zadań Samorządu w zakresie spraw socjalno-bytowych należy zabieganie o godne warunki życia i kształcenia doktorantów.
2. Samorząd decyduje w sprawach rozdziału środków finansowych przeznaczonych przez Akademię na sprawy doktoranckie. Samorząd sporządza sprawozdanie z rozdziału środków finansowych i rozliczenie tych środków nie rzadziej niż raz w roku akademickim i udostępnia je w BIP AMKP.
3. Samorząd może na zasadach określonych w art. 106 Ustawy, podjąć akcję protestacyjną
lub strajk, nienaruszające przepisów obowiązujących w Akademii.

Rozdział III. ORGANY SAMORZĄDU DOKTORANTÓW

§ 8

1. Samorząd działa poprzez swoje organy.
2. Organami Samorządu są: Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów, zwana dalej Radą oraz Przewodniczący Samorządu Doktorantów, zwany dalej Przewodniczącym.
Uczelniana Rada Samorządu Doktorantów

§ 9

1. Rada jest organem uchwałodawczym Samorządu.
2. W skład Rady wchodzi od 2 do 5 delegatów wybranych spośród doktorantów Akademii. Wybór delegatów odbywa się na podstawie wyborów, których tryb określa ordynacja wyborcza, o której mowa w Rozdziale V Regulaminu.
3. Kadencja Rady trwa 2 lata i rozpoczyna się 1 stycznia, a kończy 31 grudnia następnego roku kalendarzowego.

§ 10

1. Rada obraduje na posiedzeniach.
2. Obradom Rady przewodniczy Przewodniczący lub wskazany przez niego Zastępca.
3. Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek 2 członków Rady, co najmniej raz w semestrze.
4. Pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady zwołuje ustępujący Przewodniczący.
5. Porządek obrad pierwszego posiedzenia Rady winien obejmować wybór nowego Przewodniczącego Samorządu.

§ 11

1. Posiedzenia Rady odbywają się jawnie. Rada niezwłocznie informuje doktorantów
o podjętych decyzjach, a w sprawach istotnych zasięga opinii szerszego grona doktorantów.
2. Decyzje Rady zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków, chyba że Regulamin przewiduje inaczej.
3. Rada, na wniosek członka, może zarządzić bezwzględną większością głosów wyłączenie jawności w całości lub części posiedzenia.

§ 12

Do kompetencji Rady należy:
1) reprezentowanie Samorządu;
2) podejmowanie uchwał dotyczących spraw doktorantów;
3) uchwalanie Regulaminu oraz zmian jego treści;
4) powoływanie i odwoływanie Przewodniczącego ze swojego grona;
5) powoływanie i odwoływanie Zastępców Przewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika w pierwszej kolejności ze swojego grona, a w przypadku braku takiej możliwości, spośród ogółu doktorantów,
6) inicjatywa prawodawcza w zakresie wewnętrznych aktów prawnych Akademii w sprawach dotyczących doktorantów;
7) opiniowanie spraw otrzymanych przez Samorząd oraz zgłaszanie wniosków dotyczących doktorantów;
8) podejmowanie decyzji o podziale środków na zadania w ramach budżetu Samorządu;
9) sporządzanie sprawozdania z działalności Samorządu na koniec roku kalendarzowego;
10) sporządzanie sprawozdania z rozdziału środków finansowych i rozliczenie tych środków oraz przekazanie do udostępnienia go w BIP AMKP, nie rzadziej niż raz w roku akademickim;
11) zatwierdzanie kandydatów na przedstawicieli doktorantów do komisji i rad działających na terenie Akademii, wymienionych w § 16 ust. 1 Regulaminu;
12) przeprowadzanie wyborów do Rady;
13) powoływanie przedstawicieli doktorantów do Porozumienia Samorządów Doktorantów Akademii Krakowskich oraz Krajowej Rady Doktorantów;
14) realizacja inicjatyw sprzyjających integracji środowiska doktorantów i rozwojowi współpracy koleżeńskiej.

§ 13

1. Członek Rady ma obowiązek uczestniczyć w jej pracach oraz posiedzeniach.
2. Wygaśnięcie mandatu członka Rady następuje w przypadku:
1) skreślenia z listy doktorantów;
2) ukończenia kształcenia;
3) zrzeczenia się mandatu;
4) odwołania, które następuje w trybie określonym w § 13 ust. 5 Regulaminu.
3. W sytuacji, o której mowa w ust. 2, Rada pełni swoje obowiązki bez konieczności uzupełniania składu, chyba że liczba członków Rady spadnie poniżej 2. W takim przypadku, Rada przeprowadza wybory uzupełniające na zasadach ogólnych.
4. Osoby, o których mowa w § 12 pkt 5 Regulaminu, powołane przez Radę na funkcję Zastępców Przewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika spoza grona Rady, nabywają mandat członka Rady w chwili objęcia funkcji.
5. Umotywowany wniosek w sprawie odwołania członka Rady może złożyć dowolny członek Rady.

Przewodniczący Samorządu

§ 14

1. Przewodniczącego Samorządu powołuje Rada ze swojego grona.
2. Wybory Przewodniczącego Samorządu odbywają się przez głosowanie na poszczególnych kandydatów. Każdy członek może wskazać jednego kandydata lub wstrzymać się od głosu. Wybrany zostaje kandydat, który otrzymał najwięcej głosów.
3. Kadencja Przewodniczącego jest zgodna z kadencją Rady.

§ 15

1. Przewodniczący jest organem wykonawczym Samorządu.
2. Do kompetencji Przewodniczącego należy:
1) kierowanie pracami Rady;
2) wykonywanie uchwał Rady;
3) reprezentowanie Samorządu;
4) czuwanie nad prawidłowością i sprawnością działania Rady;
5) zwoływanie posiedzeń Rady;
6) przedstawianie wniosków do rozpatrzenia na posiedzeniach Rady;
7) powoływanie pełnomocników do wyznaczonych przez niego zadań.

Rozdział IV. PRZEDSTAWICIELE DOKTORANTÓW W ORGANACH UCZELNI

Komisje z udziałem doktorantów

§ 16

1. Kandydatury przedstawicieli doktorantów do uczelnianych komisji, w szczególności do spraw budżetowych, prawno-statutowych, dydaktycznych, artystycznych i dyscyplinarnych są zgłaszane przez Radę.
2. Przedstawicieli doktorantów w komisjach powołuje odpowiednio Senat lub inny organ Akademii.
3. Mandat przedstawiciela doktorantów w komisji wygasa w przypadkach określonych w § 13 ust. 2 punkty 1) – 5) Regulaminu oraz w przypadkach określonych w ustawie, a także w trybie odwołania opisanego w Ordynacji Wyborczej AMKP na wniosek Rady.

§ 17

1. Zadaniem przedstawicieli doktorantów w komisjach jest aktywny udział w ich pracach, reprezentowanie interesów doktorantów oraz informowanie o wynikach prac komisji społeczność doktorantów.
2. W przypadku niewłaściwego wypełniania zadań przez przedstawiciela doktorantów, Rada może wnioskować do Senatu Akademii o odwołanie danego przedstawiciela.

Kolegium Elektorów/Senat AMKP

§ 18

1. Wyboru przedstawiciela/przedstawicieli do kolegium elektorów dokonuje Rada, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym spośród zgłoszonych na piśmie kandydatów.
2. Elektor/elektorzy wybierani są na okres kadencji Kolegium Elektorów AMKP.
3. Rada każdorazowo publikuje informacje do wiadomości publicznej o wyborach
do kolegium elektorów z ramienia doktorantów.
4. Doktoranci wybierają członka senatu ze swojego grona. Wybory są tajne.

ROZDZIAŁ V. ORDYNACJA WYBORCZA

§ 19

1. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje każdemu doktorantowi.
2. Każdemu doktorantowi przysługuje prawo zgłaszania wyłącznie jednej kandydatury.
3. Każdy doktorant ma jeden głos.

§ 20

1. Wybory członków Rady są bezpośrednie, równe, tajne i powszechne.
2. Wybory do Rady przeprowadza się do końca grudnia roku ustania kadencji.
3. Rada przeprowadza wybory członków nowej Rady i nadzoruje prawidłowy przebieg wyborów.
4. Termin wyborów ustala i ogłasza Rada.
5. Rada podaje do wiadomości publicznej listy kandydatów wraz z krótką informacją o nich, w oparciu o informacje przekazane przez kandydatów, co najmniej na tydzień przed wyborami.

§ 21

1. Doktoranci mogą oddać swój głos za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
2. Za wybraną uznaje się tę osobę, która uzyskała większą liczbę głosów.
3. Nowo wybrana Rada ogłasza publicznie dane wybranych kandydatów i niezwłocznie powiadamia rektora o wyborze.
4. W razie pojawienia się wakatu w Radzie, możliwe jest przeprowadzenie wyborów uzupełniających.

ROZDZIAŁ VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 22

Za naruszenie przepisów obowiązujących w Akademii oraz za czyny uchybiające godności doktoranta doktorant ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną.

§ 23

1. Sprawy nieuregulowane w Regulaminie rozstrzyga Przewodniczący.
2. Regulamin wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Rektora AMKP jego zgodności
z Ustawą i Statutem w terminie 30 dni od dnia jego przekazania.